- Biodrivstoff bidrar til matkrise

En kraftig økning i produksjonen av biodrivstoff i USA og Europa er den viktigste grunnen til prisøkningen på mat, mener Verdensbanken-økonom.

2008073108462420131216061226

Biodrivstoff, spekulasjon og eksporthindrende tiltak har til sammen bidratt til å øke matvareprisene mellom 70 og 75 prosent, ifølge landbruksøkonomen Don Mitchell. Dette bekrefter konklusjonen av en uferdig versjon av rapporten ble som ble lekket tidligere i juli. De resterende prisøkningene kan føres tilbake til en svekket USA-dollar, høyere energikostnader og prisøkninger på gjødsel og transport, melder Planet Ark/Reuters.

Anslaget er høyere enn de fleste andre anslag som tidligere er gjort av biodrivstoffproduksjonens virkning på matvareprisene. Representanter for biodrivstoffindustrien stiller seg kritiske til forskeren, som de mener overdriver virkningen av biodrivstoff.

Global matkrise

Prisene på viktige matvarer som hvete, soya og mais har steget dramatisk siden begynnelsen av 2007. Matvareprisene har ifølge FNs organisasjon for ernæring og landbruk steget med over 50 prosent på de internasjonale markedene, mens prisene på korn har nær doblet. Verdensbanken anslår at prisøkningene vil føre til at minst hundre millioner mennesker blir skjøvet dypere inn i fattigdom og sult.

- Den store økningen i produksjon av biodrivstoff i USA og EU er støttet opp av subsidier og tollavgifter, skriver Mitchell.

Både produksjonen av biobrensel og prisøkningen må matvarer ville ha vært lavere uten denne politikken. Subsidiert produksjon bør revurderes fordi det skader fattige land, legger forskeren til.

Omstridte klimamål

Biodrivstoff kan gi energi til transport uten å tilføre mer karbon til til atmosfæren, slik fossilt drivstoff gjør. Kritikere har imidlertid påpekt at de reelle klimaeffektene av biodrivstoff ofte er tvilsomme eller fraværende. Samtidig har markedet for matvarer blitt forstyrret av at bønder dyrker mat til biler i stedet for til mennesker. Dette fikk FNs matsikkerhetsekspert Jean Ziegler til å beskrive biodrivstoff som en "forbrytelse mot menneskeheten" for et år siden.

Del av strategi

Biodrivstoff er imidlertid en viktig del av mange regjeringens klimastrategi. I Norge må oljeselskapene fra neste år blande inn to prosent biodrivstoff i bensin og diesel, og fem prosent fra 2009.

EU vil på sin side ha ti prosent biodrifstoff innen 2020. Samtidig toner EUs ledere nå ned biodrivstoff til fordel for energisparing som en hovedstrategi for å nå EUs klimemål, melder Planet Ark/Reuters .

MEST LEST:
– Vi gjør dette fordi vi er i en situasjon med 300.000 arbeidsledige. Da er det viktig å vise solidaritet med dem, ved å ikke øke lønningene, sier Ole Erik Almlid

– Vi gjør dette fordi vi er i en situasjon med 300.000 arbeidsledige. Da er det viktig å vise solidaritet med dem, ved å ikke øke lønningene, sier Ole Erik Almlid

Leif Martin Kirknes

NHO sier nei til alle lønnstillegg i år

Virksomhetstillitsvalgt i Bufetat, Bjørn Ingar Skogvang, er glad for at arbeidsgiveren nå endelig tar tak i saken.

Virksomhetstillitsvalgt i Bufetat, Bjørn Ingar Skogvang, er glad for at arbeidsgiveren nå endelig tar tak i saken.

Kai Hovden

Nær tusen nattevakter har tapt pensjonsoppsparing etter tellefeil

SAMARBEID: Avtalen om tiltak mot skatteparadis er jobbet fram av blant andre LO og Fagforbundet. Avtalen blir på bildet signert av varaordfører og nå fungerende ordfører i Sør-Varanger, Pål Gabrielsen (SV). Fra venstre, Torbjørn Brox Webber, leder av Fagforbundet Sør-Varanger, Pål Gabrielsen og Hennin Bråten, leder av LO i Sør-Varanger.

SAMARBEID: Avtalen om tiltak mot skatteparadis er jobbet fram av blant andre LO og Fagforbundet. Avtalen blir på bildet signert av varaordfører og nå fungerende ordfører i Sør-Varanger, Pål Gabrielsen (SV). Fra venstre, Torbjørn Brox Webber, leder av Fagforbundet Sør-Varanger, Pål Gabrielsen og Hennin Bråten, leder av LO i Sør-Varanger.

Privat

De krever å få vite hva som skjer med pengene dine

FERIENS NØKKELPERSON: Ove Ølmheim tordde det var slutt på ferielivet i «vogna» da han måtte ha hjelp fra hjemmetjenesten hver dag. Men nå ferierer han nesten som før, takket være Grete Kile og hennes kolleger i hjemmetjenesten på Hvaler.

FERIENS NØKKELPERSON: Ove Ølmheim tordde det var slutt på ferielivet i «vogna» da han måtte ha hjelp fra hjemmetjenesten hver dag. Men nå ferierer han nesten som før, takket være Grete Kile og hennes kolleger i hjemmetjenesten på Hvaler.

Anita Arntzen

Syk i ferien? Her får Ove hjemmesykepleie på hytta

Han måtte dra på jobb hver dag gjennom krisa og bekjempe smitte. Renholder Mouloud Zaouaghi håper yrket hans får en høyere status etter krisa.

Han måtte dra på jobb hver dag gjennom krisa og bekjempe smitte. Renholder Mouloud Zaouaghi håper yrket hans får en høyere status etter krisa.

Brian Cliff Olguin

Samfunnskritisk jobb, men lav lønn: Hvem bestemmer hva jobben din er verdt?

– Vi er veldig urolig for kommuneøkonomien samlet sett i  år, sier KS-leder Bjørn Arild Gram.

– Vi er veldig urolig for kommuneøkonomien samlet sett i år, sier KS-leder Bjørn Arild Gram.

Helge Rønning Birkelund

Fire av ti kommuner har vurdert å permittere ansatte under koronakrisen

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy