JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjåfører mister rettigheter

Tide-sjåførene i Hordaland får lange vakter og mister opparbeidede rettigheter i ny skiftordning.

2009022414131620131216090019

Mandag startet Tide Buss i Hordaland sin nye skiftordning som skal gjøre selskapet konkurransedyktig når bussrutene i bergensområdet skal ut på anbud i løpet av året. – De nye ordningene er en tilpasning til den konkurransen som kommer, og de innebærer både at sjåførene får lengre dager og at de mistet opparbeidede rettigheter, sier Bjørn Furnes som er leder i Bergen Sporveisforening og leder for Fagforbundets seksjon samferdsel og teknisk i Hordaland. Han er bekymret over utviklingen, og mener at det ikke akkurat fremmer trafikksikkerheten at bussjåførene kan få vakter opp mot ni timer med pause ned mot et kvarter. – Da sier det seg selv at spesielt de som har kjørt mange timer i sentrum er både mentalt og fysisk utslitt, sier han til Fagbladet.

Ikke for kundene

– Sjåførene er skuffet og opprørte. Det har jeg forståelse for, sier hovedtillitsvalgt og representant i styret, Mons-Tore Nakken til Bergensavisen. Selv om betingelsene til de ansatte er blitt dårligere, er de i tråd med tariffavtalen: – Vi må ikke kjempe bare for våre sjåfører, men for hele sjåføryrket. Nå som den lokale avtalen er svekket, må vi ta lønnskapen sentralt, sier Nakken. Også han er bekymret over at sjåfører som har kjørt ni timer i tett bytrafikk kan bli uoppmerksomme fordi de er slitne. – Dette er ikke en endring som kommer kundene til gode, mener han.

Snur på alle kroner

Bjørn Furnes forteller at Tide-sjåførene i tillegg til å miste betalt matpause og få lengre vakter, også har fått dårligere lønnsbetingelser. Blant annet er 25-års tillegget på tre kroner timen fjernet. – I tillegg snur tide ledelsen på alle kroner for å spare penger. Dette får konsekvenser for vaskehallen, administrasjonen og verkstedet. Alt er gjort for å holde kostnadene nede i anbudskonkurransen som kommer i løpet av året, sier han. Fylkeskommunen har holdt med å legge om busstilbudet og konkurranseutsette rutene i noe tid. I Austevoll vant Tide, mens Concordia vant bussrutene i Sunnhordland. I Hardanger/Voss fikk Tide kontrakten, mens Concordia ble foretrukket i Nord-Hordaland.

Viktigst å holde ruta

I løpet av året skal flere områder i og rundt Bergen konkurranseutsettes, og det er denne konkurransen Tide kutter utgifter for å kunne vinne. – I verste fall, sett med befolkningens øyne – kan vi få en situasjon der tre-fire forskjellige selskaper drifter forskjellige ruter i Bergen. Fylket har lagt inn i konkurransen at systemet skal være fleksibelt og korrespondere. Samtidig er det naivt å tro at de forskjellige selskapene ønsker å gi kunder til hverandre, sier Furnes. Han minner også om at det vil bli snakk om bruttoanbud, det vil si at kontrakten ikke er basert på antall passasjerer, men på det å holde rutetidene. – Hvis bussen er for sen, vanker det bot. Det kan bety at det blir viktigere å holde ruta enn å gi service til passasjerene, sier Bjørn Furnes.

MEST LEST:
MEDISIN PÅ AGENDAEN: Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

MEDISIN PÅ AGENDAEN: Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

Mats Løvstad

Her er to grunner til at årets lønnsøkning blir høy

LÆRES OPP: Sykepleier André Brautereng(t.v.), veileder på utdannelsen,er prøvekanin når helsefagarbeider Robert Husum skal utføre en sykepleieroppgave. Målet er å kunne avlaste sykepleiere.

LÆRES OPP: Sykepleier André Brautereng(t.v.), veileder på utdannelsen,er prøvekanin når helsefagarbeider Robert Husum skal utføre en sykepleieroppgave. Målet er å kunne avlaste sykepleiere.

Kristin Svorte

Her lærer helsefagarbeider Robert (33) å gjøre sykepleier-oppgaver 

EIGD I CANADA: Bekkeberget barnehage på Gjerdrum er eit av over 300 barnehagebygg som det kanadiske investeringsfondet Brookfield no har eigarkontroll over.

EIGD I CANADA: Bekkeberget barnehage på Gjerdrum er eit av over 300 barnehagebygg som det kanadiske investeringsfondet Brookfield no har eigarkontroll over.

Werner Juvik

Desse barnehagane brukar mykje meir på husleige enn andre. Slik skjer det

KOMPETANSE: Helsefagarbeidere og hjelpepleiere har startet på videreutdanningen «medisinske prosedyrer» som nå er i gang ved Fagskolen Innlandet. Piloten skal inngå i fagskole-studiet «Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid».

KOMPETANSE: Helsefagarbeidere og hjelpepleiere har startet på videreutdanningen «medisinske prosedyrer» som nå er i gang ved Fagskolen Innlandet. Piloten skal inngå i fagskole-studiet «Spesialisering innen klinisk helsefagarbeid».

Kristin Svorte

Helsefagarbeidere får ingen garanti for at økt utdannelse vil gi økt lønn  

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Var hjelpepleier – uføre Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy