Sjåfører mister rettigheter

Tide-sjåførene i Hordaland får lange vakter og mister opparbeidede rettigheter i ny skiftordning.

2009022414131620131216090019

Mandag startet Tide Buss i Hordaland sin nye skiftordning som skal gjøre selskapet konkurransedyktig når bussrutene i bergensområdet skal ut på anbud i løpet av året. – De nye ordningene er en tilpasning til den konkurransen som kommer, og de innebærer både at sjåførene får lengre dager og at de mistet opparbeidede rettigheter, sier Bjørn Furnes som er leder i Bergen Sporveisforening og leder for Fagforbundets seksjon samferdsel og teknisk i Hordaland. Han er bekymret over utviklingen, og mener at det ikke akkurat fremmer trafikksikkerheten at bussjåførene kan få vakter opp mot ni timer med pause ned mot et kvarter. – Da sier det seg selv at spesielt de som har kjørt mange timer i sentrum er både mentalt og fysisk utslitt, sier han til Fagbladet.

Ikke for kundene

– Sjåførene er skuffet og opprørte. Det har jeg forståelse for, sier hovedtillitsvalgt og representant i styret, Mons-Tore Nakken til Bergensavisen. Selv om betingelsene til de ansatte er blitt dårligere, er de i tråd med tariffavtalen: – Vi må ikke kjempe bare for våre sjåfører, men for hele sjåføryrket. Nå som den lokale avtalen er svekket, må vi ta lønnskapen sentralt, sier Nakken. Også han er bekymret over at sjåfører som har kjørt ni timer i tett bytrafikk kan bli uoppmerksomme fordi de er slitne. – Dette er ikke en endring som kommer kundene til gode, mener han.

Snur på alle kroner

Bjørn Furnes forteller at Tide-sjåførene i tillegg til å miste betalt matpause og få lengre vakter, også har fått dårligere lønnsbetingelser. Blant annet er 25-års tillegget på tre kroner timen fjernet. – I tillegg snur tide ledelsen på alle kroner for å spare penger. Dette får konsekvenser for vaskehallen, administrasjonen og verkstedet. Alt er gjort for å holde kostnadene nede i anbudskonkurransen som kommer i løpet av året, sier han. Fylkeskommunen har holdt med å legge om busstilbudet og konkurranseutsette rutene i noe tid. I Austevoll vant Tide, mens Concordia vant bussrutene i Sunnhordland. I Hardanger/Voss fikk Tide kontrakten, mens Concordia ble foretrukket i Nord-Hordaland.

Viktigst å holde ruta

I løpet av året skal flere områder i og rundt Bergen konkurranseutsettes, og det er denne konkurransen Tide kutter utgifter for å kunne vinne. – I verste fall, sett med befolkningens øyne – kan vi få en situasjon der tre-fire forskjellige selskaper drifter forskjellige ruter i Bergen. Fylket har lagt inn i konkurransen at systemet skal være fleksibelt og korrespondere. Samtidig er det naivt å tro at de forskjellige selskapene ønsker å gi kunder til hverandre, sier Furnes. Han minner også om at det vil bli snakk om bruttoanbud, det vil si at kontrakten ikke er basert på antall passasjerer, men på det å holde rutetidene. – Hvis bussen er for sen, vanker det bot. Det kan bety at det blir viktigere å holde ruta enn å gi service til passasjerene, sier Bjørn Furnes.

MEST LEST:
Forhandlngsleder Mette Nord er fornøyd med at Fagforbundets medlemmer opprettholder kjøpekraften gjennom oppgjøret for de kommuneansatte. I tillegg er heletillegget økt.

Forhandlngsleder Mette Nord er fornøyd med at Fagforbundets medlemmer opprettholder kjøpekraften gjennom oppgjøret for de kommuneansatte. I tillegg er heletillegget økt.

Per Flakstad

Kommuneoppgjøret er i havn: Ansatte får mellom 1400 og 1900 kroner

Vaskeriansatte får et generelt årlig tillegg på nesten 2500 kroner etter årets lønnsforhandlinger. Bildet viser Karmjit Kaur, vaskeriansatt ved Nor Tekstil i Drammen.

Vaskeriansatte får et generelt årlig tillegg på nesten 2500 kroner etter årets lønnsforhandlinger. Bildet viser Karmjit Kaur, vaskeriansatt ved Nor Tekstil i Drammen.

Arkivfoto: Ole Palmstrøm

De vasker tøy for sykehus og sykehjem – nå får de 1000 kroner mer i lønnstillegg enn helsearbeiderne

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

Marie von Krogh

Målfrid varslet om tvangsbruk på den psykiatriske avdelingen. Så vurderte sjefen å få henne innlagt

Kvinnen oppga under jobbintervjuet at hun var utdannet helsefagarbeider. (Illustrasjonsfoto)

Kvinnen oppga under jobbintervjuet at hun var utdannet helsefagarbeider. (Illustrasjonsfoto)

Titti Brun

Kvinne jobbet ulovlig som helsefagarbeider i nesten ett år – løy om utdannelse i jobbintervju

Kravene fra forhandlingsleder Per Egil Johansen (tv) og leder i Faforbundet Oslo, Roger Dehlin, er blitt konkrete. Fristen for en forhandlingsløsning er ved midnatt 15. september.

Kravene fra forhandlingsleder Per Egil Johansen (tv) og leder i Faforbundet Oslo, Roger Dehlin, er blitt konkrete. Fristen for en forhandlingsløsning er ved midnatt 15. september.

Fagforbundet Oslo

Her er kravene i Oslos kommuneoppgjør

 – Jeg håper Stortinget sørger for at Norge tar imot flere enn 50 mennesker fra Moria-leiren, sier Erik Fjeldstad Næss.

– Jeg håper Stortinget sørger for at Norge tar imot flere enn 50 mennesker fra Moria-leiren, sier Erik Fjeldstad Næss.

Karin Svendsen

Erik har vært to ganger i Moria-leiren: – Hver eneste dag var det noen som voldtok, knivstakk og sloss

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy