JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjåfører mister rettigheter

Tide-sjåførene i Hordaland får lange vakter og mister opparbeidede rettigheter i ny skiftordning.

2009022414131620131216090019

Mandag startet Tide Buss i Hordaland sin nye skiftordning som skal gjøre selskapet konkurransedyktig når bussrutene i bergensområdet skal ut på anbud i løpet av året. – De nye ordningene er en tilpasning til den konkurransen som kommer, og de innebærer både at sjåførene får lengre dager og at de mistet opparbeidede rettigheter, sier Bjørn Furnes som er leder i Bergen Sporveisforening og leder for Fagforbundets seksjon samferdsel og teknisk i Hordaland. Han er bekymret over utviklingen, og mener at det ikke akkurat fremmer trafikksikkerheten at bussjåførene kan få vakter opp mot ni timer med pause ned mot et kvarter. – Da sier det seg selv at spesielt de som har kjørt mange timer i sentrum er både mentalt og fysisk utslitt, sier han til Fagbladet.

Ikke for kundene

– Sjåførene er skuffet og opprørte. Det har jeg forståelse for, sier hovedtillitsvalgt og representant i styret, Mons-Tore Nakken til Bergensavisen. Selv om betingelsene til de ansatte er blitt dårligere, er de i tråd med tariffavtalen: – Vi må ikke kjempe bare for våre sjåfører, men for hele sjåføryrket. Nå som den lokale avtalen er svekket, må vi ta lønnskapen sentralt, sier Nakken. Også han er bekymret over at sjåfører som har kjørt ni timer i tett bytrafikk kan bli uoppmerksomme fordi de er slitne. – Dette er ikke en endring som kommer kundene til gode, mener han.

Snur på alle kroner

Bjørn Furnes forteller at Tide-sjåførene i tillegg til å miste betalt matpause og få lengre vakter, også har fått dårligere lønnsbetingelser. Blant annet er 25-års tillegget på tre kroner timen fjernet. – I tillegg snur tide ledelsen på alle kroner for å spare penger. Dette får konsekvenser for vaskehallen, administrasjonen og verkstedet. Alt er gjort for å holde kostnadene nede i anbudskonkurransen som kommer i løpet av året, sier han. Fylkeskommunen har holdt med å legge om busstilbudet og konkurranseutsette rutene i noe tid. I Austevoll vant Tide, mens Concordia vant bussrutene i Sunnhordland. I Hardanger/Voss fikk Tide kontrakten, mens Concordia ble foretrukket i Nord-Hordaland.

Viktigst å holde ruta

I løpet av året skal flere områder i og rundt Bergen konkurranseutsettes, og det er denne konkurransen Tide kutter utgifter for å kunne vinne. – I verste fall, sett med befolkningens øyne – kan vi få en situasjon der tre-fire forskjellige selskaper drifter forskjellige ruter i Bergen. Fylket har lagt inn i konkurransen at systemet skal være fleksibelt og korrespondere. Samtidig er det naivt å tro at de forskjellige selskapene ønsker å gi kunder til hverandre, sier Furnes. Han minner også om at det vil bli snakk om bruttoanbud, det vil si at kontrakten ikke er basert på antall passasjerer, men på det å holde rutetidene. – Hvis bussen er for sen, vanker det bot. Det kan bety at det blir viktigere å holde ruta enn å gi service til passasjerene, sier Bjørn Furnes.

MEST LEST:
LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

Ole Martin Wold

Anne (58) taper store penger: Nå endrer KLP info om uførefella

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Oslo kommune

Noen kan få hevet grunnlønna med 100.000 kroner: Nå er sykehjem nummer fire tilbake på kommunens hender

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

Werner Juvik

Brannkonstabel Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

Per Flakstad

Katrine får 1,67 millioner etter 13 års kamp. Nå vil hun hjelpe andre

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

Per Flakstad

Etter 16 år med smerter fikk endelig Anita millionerstatning

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Alf Ragnar Olsen

Dette er den nye lønna til ansatte i to Bring-selskap

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy