Brudd i bussforhandlingene

Det er brudd i bussforhandlingene som startet torsdag. Nå går oppgjøret til mekling, og det er fare for streik fra torsdag 15. april.

2010032614152620131216125709

per.flakstad@fagforbundet.no

– Det var ikke grunnlag for å forhandle videre når arbeidsgiversiden ikke var villige til å snakke om økonomi, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Stein Guldbrandsen.

Fagforbundet forhandlet sammen med Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet om transportavtalen og bransjeavtalen med NHO og bransjeavtalen med Nettbuss og Borgbuss i Spekter-området.

Alle fire forbundene brøt forhandlingene i dag.

Etterslep

– Da bussbransjeavtalen i sin tid ble etablert, lå det til grunn en forutsetning om at bussjåførene skulle ha en lønn som var mer lik en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Etter hovedoppgjøret i 2008 hadde vi langt på vei fått dette på plass, sier Stein Guldbrandsen.

Siden har sjåførene sakket etter blant annet på grunn av lokale oppgjør i industrien. Ett av kravene fra arbeidstakersiden var derfor å dekke inn etterslepet uten å belaste rammen for oppgjøret, og så forhandle fram et tillegg omtrent på linje med industrioppgjøret.

– I forhold til hvor stort etterslepet er, klarte vi ikke en gang å bli enige om hva som er gjennomsnitts bussarbeiderlønn, sier Guldbrandsen.

Delt skift

Et annet viktig krav fra arbeidstakerne var å gjøre noe med delt skift.

– Mange sjåfører kjører et skift, for så å ha en pause uten å kunne dra hjem, men som arbeidergiver definerer som fritid, og deretter kjører de et nytt skift. I praksis innebærer det at de har mye lengre arbeidsdager enn de får betalt for. Vi mener denne ordningen er et av de største arbeidsmiljøproblemene i bussbransjen, og den fører til at det er vanskelig å rekruttere sjåfører og at gjennomtrekken i yrket er stor.

– Derfor er det veldig viktig å gjøre noe med dette, sier Stein Guldbrandsen.

Partene har hatt en felles arbeidsgruppe som har sett på problemstillingen. Ifølge Guldbrandsen har samtalene vært konstruktive, og han har derfor et håp om at det skal være mulig å få gjort noe med delt skift i dette oppgjøret.

Fare for streik

Etter bruddet, går nå bussoppgjøret til mekling 13. og 14. april. Hvis det ikke blir enighet, blir det streik fra driftstidens start torsdag 15. april.

MEST LEST:
FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør hadde mobil i hånda og fikk sparken. Nå har han vunnet i retten mot arbeidsgiveren

FÅR TILBAKE FRITID: Kjersti Heim er en av mange som denne uka kan glede seg over Fagforbundets seier i Arbeidsretten. Her fra gårdsbruket hjemme på Gjemnes i Møre og Romsdal.

FÅR TILBAKE FRITID: Kjersti Heim er en av mange som denne uka kan glede seg over Fagforbundets seier i Arbeidsretten. Her fra gårdsbruket hjemme på Gjemnes i Møre og Romsdal.

Privat

Dommen om spisepauser: Kjersti (28) får en time mer fritid i uka og en ukelønn inn på kontoen

Vegard Store er plasstillitsvalgt for Fagforbundet i smitterammede Villa Skaar Valstad

Vegard Store er plasstillitsvalgt for Fagforbundet i smitterammede Villa Skaar Valstad

Kathrine Geard

Her ble smittemarerittet til virkelighet for de ansatte: – Vi ble sjokkert over utbruddet, sier helsefagarbeider Vegard

– Regjeringens forslaget vil ramme lavtlønte hardest og kvinner i særdeleshet, mener forbundsleder i Pensjonistforbundet, Jan Davidsen.

– Regjeringens forslaget vil ramme lavtlønte hardest og kvinner i særdeleshet, mener forbundsleder i Pensjonistforbundet, Jan Davidsen.

Nanna Aanes Wolden

Pensjonistlederen protesterer mot regjeringens forslag om at enker og enkemenn skal miste pensjon

Før hjalp helsefagarbeidere brukeren med oppgaver som hun eller han ikke lenger klarte å utføre selv. Nå skal de prøve å holde hendene på ryggen og motivere brukeren til å klare mest mulig selv.

Før hjalp helsefagarbeidere brukeren med oppgaver som hun eller han ikke lenger klarte å utføre selv. Nå skal de prøve å holde hendene på ryggen og motivere brukeren til å klare mest mulig selv.

Tri Nguyen Dinh

Hjelper eller trener? – Helsefagarbeiderne blir ikke utdanna for framtida

TUNGT ÅR: Ålesund kommune må kutte 351 millioner kroner fra driftsbudsjettet.

TUNGT ÅR: Ålesund kommune må kutte 351 millioner kroner fra driftsbudsjettet.

Halvard Alvik/NTB Scanpix

Fem kommuner slo seg sammen. Nå skal de kutte 190 årsverk

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy