JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brudd i bussforhandlingene

Det er brudd i bussforhandlingene som startet torsdag. Nå går oppgjøret til mekling, og det er fare for streik fra torsdag 15. april.

2010032614152620131216125709

per.flakstad@fagforbundet.no

– Det var ikke grunnlag for å forhandle videre når arbeidsgiversiden ikke var villige til å snakke om økonomi, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Stein Guldbrandsen.

Fagforbundet forhandlet sammen med Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet om transportavtalen og bransjeavtalen med NHO og bransjeavtalen med Nettbuss og Borgbuss i Spekter-området.

Alle fire forbundene brøt forhandlingene i dag.

Etterslep

– Da bussbransjeavtalen i sin tid ble etablert, lå det til grunn en forutsetning om at bussjåførene skulle ha en lønn som var mer lik en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Etter hovedoppgjøret i 2008 hadde vi langt på vei fått dette på plass, sier Stein Guldbrandsen.

Siden har sjåførene sakket etter blant annet på grunn av lokale oppgjør i industrien. Ett av kravene fra arbeidstakersiden var derfor å dekke inn etterslepet uten å belaste rammen for oppgjøret, og så forhandle fram et tillegg omtrent på linje med industrioppgjøret.

– I forhold til hvor stort etterslepet er, klarte vi ikke en gang å bli enige om hva som er gjennomsnitts bussarbeiderlønn, sier Guldbrandsen.

Delt skift

Et annet viktig krav fra arbeidstakerne var å gjøre noe med delt skift.

– Mange sjåfører kjører et skift, for så å ha en pause uten å kunne dra hjem, men som arbeidergiver definerer som fritid, og deretter kjører de et nytt skift. I praksis innebærer det at de har mye lengre arbeidsdager enn de får betalt for. Vi mener denne ordningen er et av de største arbeidsmiljøproblemene i bussbransjen, og den fører til at det er vanskelig å rekruttere sjåfører og at gjennomtrekken i yrket er stor.

– Derfor er det veldig viktig å gjøre noe med dette, sier Stein Guldbrandsen.

Partene har hatt en felles arbeidsgruppe som har sett på problemstillingen. Ifølge Guldbrandsen har samtalene vært konstruktive, og han har derfor et håp om at det skal være mulig å få gjort noe med delt skift i dette oppgjøret.

Fare for streik

Etter bruddet, går nå bussoppgjøret til mekling 13. og 14. april. Hvis det ikke blir enighet, blir det streik fra driftstidens start torsdag 15. april.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy