Full retrett fra Adecco
Adecco beklager, og erklærer nå selv at oppsigelsene er ugyldige.
Distriktssjef Kay-Arne Langerud i Adecco legger seg flat etter at opptaket fra møtet ble forelagt ham.
– Slik skal det ikke være, fastslår han. Han framhever at dette ikke er Adeccos rutine, og han erklærer: – Vår vurdering er at vi må anse oppsigelsene som ugyldige.
– Feil av konsulent
– Ingen av våre konsulenter skal være i tvil om hvordan slike situasjoner skal håndteres. Vi kommer til å gå gjennom grunnleggende arbeidsrett og hvordan man opptrer overfor kolleger og ansatte med alle våre konsulenter på nytt, opplyser Langerud.
– Det er ingen tvil om at oppsigelsene er fremkommet på en uheldig måte. Adecco er opptatt av å trene våre konsulenter i å håndtere slike situasjoner på en god måte. Alle våre ansatte skal være trygge på hvordan slike forhold skal håndteres, sier han.
Ukjent samtykke
Langerud fastholder at oppsigelsene var fullstendig ukjent for ledelsen.
– I møtet tar konsulenten kontakt med en overordnet for å avklare om de kan få mer enn fire dager lønn etter oppsigelsen. Hvilken overordnet var dette?
– Det er helt ukjent for meg hvilken overordnet som ble kontaktet. Dette er ikke skjedd i henhold til våre rutiner, sier Langerud.
– Arbeiderne skriver under på likelydende tekst om at de selv sier opp. Er dette et kjent formular i Adecco?
– Teksten skal ha blitt laget i møtet. Dette er ikke en tekst i henhold til vår praksis, sier Langerud.