JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Bekvemt for bussjåføren, men ikke for passasjeren

MÅ STOPPE: Halvparten av holdeplassene må bort, mener forskere. Ove A. Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss, er ikke enig.

MÅ STOPPE: Halvparten av holdeplassene må bort, mener forskere. Ove A. Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss, er ikke enig.

Ola Tømmerås

– Færre holdeplasser gir bedre arbeidsforhold for oss sjåfører, men ikke nødvendigvis flere reisende.

2015011912000020230821171436

Tekst og foto: OLA TØMMERÅS

Det sier Ove Solberg, hovedtillitsvalgt for Fagforbundet Nettbuss og ansattes representant i Nettbusskonsernets ledelse, til debatten i kjølvannet av Urbanet Analyse-rapporten.

For sin egen og sjåførenes del er han positiv til forslaget i om å halvere antall holdeplasser for å få raskere kollektivtrafikk. Forslaget framkommer i en rapport om trafikkvekst og kollektivtrafikk, som myndighetene har fått utarbeidet i forbindelse med neste nasjonale transportplan.

– Bussen må gå raskere

Urbanet Analyse står bak rapporten. Forskerne i analysebyrået konkluderer med at det bør bli dobbelt så langt mellom holdeplassene.

– Bussen må få opp farten. Ved å øke avstanden mellom holdeplassene for bybussen fra 300 til 600 meter, kan det øke hastigheten med 50 prosent. Det er viktig hvis kollektivtrafikken skal kunne konkurrere med bilene, sier leder av Urbanet analyse, trafikkforsker Bård Norheim, til NRK.

Ove Solberg har ikke stor tro på håpet om å vinne konkurransen mot bilene med færre stopp, selv om han og sjåførene gjerne vil ha en arbeidsdag som var mer på veien og mindre inn og ut av kjørefeltet.

Gir mindre stress

– Sjåførene er veldig opptatt av denne debatten. For oss vil færre stopp gi mindre stress, og er i så måte positivt. Men at færre stopp gir flere reisende på grunn av kortere reisetid, det tror jeg ikke noe på, sier Solberg. Heller ikke kollegene, som har førstekontakt med de reisende hver dag, svelger argumentene fra trafikkforskerne.

Solberg begrunner det slik:

– Vi konkurrerer ikke kun i forhold til reisetid, men også på tilgjengelighet. Avstanden fra reisemål til holdeplass er like viktig som reisetid for mange. Blir det dobbelt så langt å gå fra holdeplass til arbeidssted, så kan det være nettopp det som gjør at passasjeren heller setter seg i bilen. Kortere reisetid kan få noen til å velge buss, men vil også sende mange over til bil, mener Solberg.

– Vurder noen holdeplasser

Solberg legger til at mange holdeplasser likevel bør vurderes.

– I byene er det holdeplasser som kan diskuteres, men de må vurderes hver for seg. En konsekvent halvering av holdeplasser er ikke riktig virkemiddel.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy