JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Denne planen tar klima på alvor

Tallene svulmet da samferdselsminister Marit Arnstad la fram Nasjonal Transportplan. Det skal satses mer på vei, tog og bymiljø enn noen gang før de neste ti åra.

2013041213474920131216222242

ola.tommeras@fagforbundet.no

I innspillene til Nasjonal Transportplan satt Fagforbundet og LO først og fremst fokus på klimavennlige utbygginger og omlegginger. Da planen ble lagt fram til lunsj fredag var AU-medlem og SST-leder Stein Guldbrandsen svært fornøyd.

Satser grønt

- Regjeringen viser at de tar klima på alvor. De prøver virkelig, sier Stein Guldbrandsen.

Han legger til at hvis det skal oppnås fortgang med å få kollektivtrafikken over på biodrivstoff, så må fylker beholde tjenesten i egenregi.

- Bare slik kan det offentlige selv ha kontroll på at utviklingen går i klima- og miljøvennlig retning. Dessuten så er det mer rasjonelt å bruke penger direkte på folks kollektivtilbud, enn å bruke hundrevis av millioner kroner på bestillerselskaper, sier han.

Fagforbundet kommer til å be regjeringa legge særskilt tilr ette for fylker som vil rifte kollektivtransporten i egenregi.

Et gigantløft

Det skal totalt brukes 508 milliarder kroner på veier, tog, havner, farleder, kollektivtrafikk, sykkelveier og bymiljøpakker i tiårsplanen. Regjeringen har økt rammene med 150 milliarder kroner, som kommer i tillegg til økningen på 100 milliarder fra 2009.

Samferdselsminister Marit Arnstad beskrev størrelsen på gigantløftet med at det tilsvarer 100 operabygninger.

- Da vi økte satsingen i 2006, fikk vi føre det var urealistisk, også da vi økte med 100 milliarder i 2009. Begge gangene er løftene innfridd. Det skal vi gjøre denne gangen også, sa statsminister Jens Stoltenberg.

Sikrere veier

Jens Stoltenberg og Marit Arnstad framholdt at satsingen siden 2006 har gitt tydelige resultater på sikkerhet. De viste til at i 2005 ble 247 mennesker drept i trafikken i Norge, mens tallet sank til 147 i fjor.

- Vi er kanskje det landet med verdens sikreste veier. Vi har i dag et lavere antall trafikkdøde i forhold til innbyggere enn noen andre land. Det er et uttrykk for at vi går i riktig retning, poengterte Stoltenberg.

Renere byer

Ambisjonen om at all vekst i persontransport i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykling og gange blir videreført. Målet er at det ikke skal bli en eneste bil mer i bytrafikken.

Blant virkemidlene er å doble bevilgningene til gang- og sykkelveier, til 8,2 milliarder kroner. Målet er å få andelen som sykler opp fra fire til åtte prosent.

- Helhetlige bymiljøavtaler vil gi oss byer med bedre miljø, økt framkommelighet og ikke minst økt trivsel, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.

Det er satt av 26,1 milliarder kroner til bymiljøavtaler. 9,2 milliarder går til belønningsordningen for byer som innfører begrensninger på personbiltrafikken og styrker kollektivtrafikken. 16,9 milliarder er satt av til statlige bidrag til bymiljøavtaler.

For verdiskaping og velferd

Samferdselsminister Marit Arnstad la vekt på at det trengs satsing på vei for å opprettholde velferd, verdiskaping og næringsutvikling i hele landet. Det er satt av 311 milliarder til veier: 177 milliarder på riksveinettet, 105 milliarder til drift og vedlikehold av riksveier, 155 millioner til Vegtilsynet på Voss, 9,3 milliarder til diverse andre formål og 4,7 milliarder skal brukes til riksvegfergetjenester.

4,6 milliarder kroner er bundet opp til OPS-vederlag for allerede fullførte prosjekter, det vil si prosjekter der det tidligere er inngått samarbeid om utbygging med private utbyggere. Disse avtalene har en varighet på mellom 20 og 40 år.

På sporet igjen

Selv om beløpet som settes av til toginvesteringer er bare halvparten av satsingen på vei, så er det formidabelt i forhold til tidligere rammer. Det settes av 168 milliarder kroner til tog. Dette utgjør en årlig gjennomsnittlig øke på 49 prosent sammenliknet med budsjettet for 2013.

InterCity –strekningene er tilbake på sporet med høyhastighet, etter rapporter om dårlig samfunnsøkonomi.

- Dette er helt nødvendig for å sikre framkommelighet i byområdene i framtida, ikke minst på Østlandet, sier Marit Arnstad.

Målet er at innen utgangen av 2024 skal det være sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, Hamar og Fredrikstad. For byene Skien, Lillehammer og Halden planlegges ferdigstillelse innen 2030. Det vil da være en reisetid på mellom 35 og 50 minutter mellom Oslo og disse byene.

Ved utgangen av perioden skal arbeidet med å bygge Ringeriksbanen påbegynnes. I tillegg skal det investeres i Ofotbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen skal moderniseres og elektrifiseres.

Dobbeltsporet mellom Bergen og Arna skal endelig bli virkelighet, til en anslått pris på 3,2 milliarder kroner.

Det er videre satt av drøyt 8,3 milliarder kroner til godstransport på jernbane.

Last ned hele Nasjonal Transportplan.

Se oversikt over prosjektene i Nasjonal Transportplan

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy