Ministerbesøk på barnehagedagen
Barna ga Torbjørn lesetips
PÅ BESØK: Torbjørn Røe Isaksen i Fridtjofgate barnehage.
Kathrine Geard
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fikk gullkantede lesetips av ungene i Fridtjofsgate barnehage da han kom på besøk i anledning barnehagedagen.
KATHRINE GEARD
kathrine.geard@fagbladet.no
Det var trangt rundt bordet da de store barna fra fire tilseks år i avdeling Knausen fortalte ministeren om sine favorittbøker og hvorfor de liker å lese. Omkranset av lyttende pressefolk, ansatte og fagforbundssrepresentanter.
– Det jeg liker best er å sitt på fanget, sier Gaby, mens Vera legger til at det er viktig å få sett alle bildene.
Etter praten om yndlingsbøker får ministeren overrakt en plakat med gullkantede lesetips fra de små lesehestene. Til gjengjeld kvitterer Røe Isaksen med å lese en stund fra boka «Bukkene Bruse vender tilbake».
Årlig dag
Det er Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB) som står bak barnehagedagen, som er blitt en tradisjon for mange barnehager landet rundt. Formålet med dagen, som ble feiret første gang i 2005, er å synliggjøre noe av det barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen. Forbundene utarbeider materiell og bakgrunnsinformasjon til markeringen, blant annet plakater og pedagogisk opplegg. I år er temaet barnehagenes arbeid med å sikre barn en god språkutvikling med særlig vekt på å lese høyt for og med barna.
– Vi ønsker å få fram viktigheten språk og lesing har for alle barns som går i barnehagen, da vi mener dette er grunnlag for all læring, framhever Fagforbundet.
Tradisjonen tro får en barnehage ministerbesøk på barnehagedagen, og Røe Isaksen var godt fornøyd med at lesing sto i fokus.
– Det er viktig å få oppmerksomhet rundt innholdet i barnehagen. Og språkutvikling og lesing er ekstra viktig fordi det er nøkkelen til deltakelse i samfunnet og gir grunnlaget for videre utdanning. Dessuten er det ikke bare viktig, det er gøy også, sier Røe Isaksen.
For mer læring i barnehagen
Han får spørsmål om læringsmål og understreker at han ikke går inn for individuelle læringsmål i barnehagen.
– Jeg er for mer læring i barnehagen, men ikke for at det skal bli skole.
– I dag er fokuset på de gode gamle bøkene. Har de en ekstra verdi i en digital hverdag?
– Jeg tror det har en verdi å lese papirbøker også. Jeg er ikke noen ekspert her, men jeg merker at mobilen er litt flyktig. Med bøker lærer man kanskje å dvele litt mer, og ta seg tid til bilder og tekst.
Teamleder i Fridtjofsgate barnehage, Anne Gro Stumberg, synes det ble en fin markering av barnehagedagen.
– Selv var jeg nok litt opptatt av tidsplanen, men det hele foregikk rolig og naturlig. Ministeren var flink med barna, så det gikk nesten av seg selv, sier hun.