JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfører vil ha tissepause inn i tariffavtalen

STRAMT TIDSSKJEMA: Bussjåfør Marit Sauge har et stramt tidsskjema å følge når hun kjører 37-bussen i Oslo - en viktig rute for folk som skal til og fra jobb i sentrum.

STRAMT TIDSSKJEMA: Bussjåfør Marit Sauge har et stramt tidsskjema å følge når hun kjører 37-bussen i Oslo - en viktig rute for folk som skal til og fra jobb i sentrum.

Simen Aker Grimsrud

Det kan gå fem timer mellom hver gang bussjåfør Marit Sauge kan gå på do.

2016041515054120230821171436

simen.grimsrud@fagbladet.no

Klokka er kvart på åtte om morgenen og 37-bussen ruller inn på bussholdeplassen på Helsfyr i Oslo. Sjåfør Marit Sauge spretter opp av stolen, tar på seg jakka og går med bestemte steg mot pauserommet som ligger 100 meter unna. Det er bare noen minutter til hun skal kjøre dagens andre tur.

– Nå er det viktig å gå på do. Det er tre timer til neste mulighet, sier hun og forsvinner inn på toalettet.

Busskrav på minst 30.000 kroner.

Stramt tidsskjema

Sauge har kjørt buss i hovedstaden i 29 år og er i dag tillitsvalgt for sjåførene i Unibuss i Oslo. Hun er fast sjåfør på 37-bussen som går fra Nydalen til Helsfyr – en 45 minutters rute via sentrum. Mellom hver tur er det lagt inn en margin på 10 minutter, såkalt reguleringstid, før hun må kjøre igjen. Ofte er det meste av reguleringstiden spist opp når Sauge kommer til endeholdeplassen på grunn av forsinkelser.

Hun har satt seg til rette bak rattet og følger med på klokka. Utenfor småløper morgentrøtte mennesker for å rekke bussen. Sauge må kjøre når klokka blir 07.57. På sekundet.

– Jeg kan ikke vente noen sekunder en gang på denne avgangen. Da blir det kaos senere på turen, sier Sauge.

Tre timer uten dobesøk

Reguleringstiden som er lagt inn mellom hver tur skal sørge for at bussen ikke blir forsinket på neste tur, dersom den kommer for seint til endestasjonen.

– Som regel får jeg ikke tid til å forlate bussen. På det meste har jeg kjørt fem timer i strekk uten å være ute av bussen. Vi skulle gjerne hatt en pause når det blir lange økter, sier Sauge.

Lørdag starter forhandlingene i bussbransjeoppgjøret, og Sauge håper bussjåførene kan få tariffestet en pause til å gå på do slik at sjåførene ikke må holde seg i flere timer.

– Nå er jeg egentlig tørst, men jeg tør ikke drikke vann fordi jeg ikke har tid til å gå på do før om tre timer. Det er selvsagt ikke behagelig å gå så lenge uten å drikke, påpeker hun.

MÅ LA VÆRE Å DRIKKE: Det kan friste å kjøpe seg noe å drikke, men det tar ikke Marit Sauge sjansen på når det er tre timer til hun kan gå på do neste gang.

MÅ LA VÆRE Å DRIKKE: Det kan friste å kjøpe seg noe å drikke, men det tar ikke Marit Sauge sjansen på når det er tre timer til hun kan gå på do neste gang.

Simen Aker Grimsrud

Vil tariffeste tidsregulering

Hun forteller at det stramme tidsskjemaet gjør mange sjåfører stresset.

– Jeg tror en ekstra pause ville hatt en stor helsegevinst. Det å leve med stress er ikke bra i lengden, men jeg har blitt for gammel til å la meg stresse over ting jeg ikke får gjort noe med, sier Sauge.

Det er ikke bare under selve kjøringen sjåførene opplever tidspress. Ved uttak av bussen, altså fra sjåførene møter på jobb til de kjører fra garasjen på Alnabru, skal det ikke gå mer enn ti minutter.

– Mange møter opp før de skal og bruker av sin egen fritid for å være sikre på å rekke det. Det blir helt feil, mener Sauge.

Når bussdriften i Oslo skal ut på anbud igjen neste år, blir uttakstiden kuttet til åtte minutter, ifølge Sauge.

– Selv om noen av oppgavene vi gjør i dag skal tildeles andre, får vi dårligere tid. Hvis vi hadde fått uttakstiden inn i tariffavtalen, kunne ikke arbeidsgiverne redusert tidsramma vår for å få ned prisen på anbudet, sier Sauge.

MÅ KONSENTRERE SEG: I Oslo sentrum har bussjåførene både fotgjengere, syklister, biler og trikker å forholde seg til.

MÅ KONSENTRERE SEG: I Oslo sentrum har bussjåførene både fotgjengere, syklister, biler og trikker å forholde seg til.

Simen Aker Grimsrud

Rolig dag på jobb

Bussen er bare to minutter bak skjema når vi ankommer Jernbanetorget midt i sentrum. Skoleelevene i hovedstaden har fri denne fredagen, og det merkes for byens bussjåfører.

– Vanligvis går det på 50-100 mennesker her, men i dag er det veldig rolig. Likevel ligger vi bak skjema, sukker Sauge.

På neste stopp kommer det på en dame som kjøper billett av sjåføren. Sekundene går. Sauge ser på klokka.

Når bussen ruller inn på endestasjonen utenfor BI i Nydalen, er det fire minutter til Sauge skal starte på neste runde. Seks minutter av reguleringstiden er spist opp, selv om det har vært mindre trøkk enn normalt. Hun tar en kjapp runde i bussen, finner en gjenglemt ligther.

VIKTIG Å STÅ: Når Marit Sauge har tatt en rydderunde i bussen, står hun gjerne og leser et par minutter for å få i gang blodsirkulasjonen i beina.

VIKTIG Å STÅ: Når Marit Sauge har tatt en rydderunde i bussen, står hun gjerne og leser et par minutter for å få i gang blodsirkulasjonen i beina.

Simen Aker Grimsrud

Nye passasjerer kommer på, Sauge følger med på klokka. Så kjører hun av gårde. Det er fortsatt over to timer til hun kan gå på do.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy