JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skolefrafall: Tiltakene virker, men ikke godt nok

Innsatsen mot skolefrafall er satt under lupen. Tilbake til framtiden? heter rapporten som er utarbeidet på oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.

2010101910160720131216142252

sidsel.hjelme@fagforbundet.no

Hver tredje unge slutter på videregående skole uten å fullføre. Men hva skal til for å snu utviklingen?

Landet rundt drives en rekke tiltak som skal få flest mulig tilbake på skolebenken eller i jobb. Men fortsatt er frafallsprosenten like høy, selv om det er store variasjoner fra fylke til fylke.

Nå har Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) på oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartemenetet (BLD) kartlagt alle alternative kvalifiseringstiltak. På fem av tiltakene har de også gjennomført intervjuer med de ansatte. I tillegg har de intervjuet et utvalg ungdommer som har deltatt i tiltakene.

Mest stabilt med jobb

Rapporten viser at to av tre unge som deltar i alternative tiltak begynner på skole eller i jobb når de er ferdige med tiltaksperioden.

Og de aller fleste unge (93 prosent) mener de har hatt nytte av tiltakene de har vært med i. De fleste beretter at de har fått økt selvtillit og motivasjon for å begynne i skole eller jobb.

Men selv om de unge kommer tilbake i folden etter tiltaket, er det svært mange som faller ut enda en gang. Nesten 40 prosent av ungdommen er utenfor jobb eller utdanning når tiltaket er over.

Sjansen er størst for å lykkes for de som begynner i jobb. Andelen som begynner i jobb er stabil over tid, mens over halvparten av de som begynner på videregående opplæring etter tiltaket, avbryter uten å fullføre skolen.

Vil ha mer fag

Ungdommene opplever de ansatte i kvalifiseringstiltakene som engasjerte, og liker at de ansatte bryr seg og tilrettelegger på en annen måte enn de er vant med fra skolen.

I tilbakeblikk er det imidlertid en del av elevene som ønsker at kvalifiseringstiltakene skulle ha et annet innhold. Mange av ungdommene som har begynt på videregående igjen etter tiltaket, sier at de gjerne skulle jobbet mer med fag de sliter med - nettopp innenfor den alternative rammen.

Det er derfor behov for mer individuell tilpassing og tilrettelegging i kvalifiseringstiltakene for unge, påpekes det i rapporten.

Ansatte vil motivere

De ansattes kommentarer peker i en litt annen retning enn ungdommenes:

Ut fra sin erfaring med ungdommer som har svake faglige basisferdigheter og som i tillegg liten tro på egne evner og ressurser, er de ansatte forsiktige med å sette for høye mål og strenge krav.

Der ansatte i kvalifiseringstiltakene mener hovedutfordringen er å bidra til økt motivasjon og selvtillit.

Lover økt innsats mot frafall

Regjeringen vil ta funnene fra undersøkelsen videre, lover Barne- likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken:

- Vi skal ta med disse funnene videre for å få en varig endring. Innsatsen for å motvirke frafall fra skole og arbeidsliv styrkes og vi planlegger nå et treårig prosjekt for å følge opp ungdommene, sier Audun Lysbakken.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy