Denne racerbilen er bygget av studenter og kan kjøre fra de fleste
RACER: Disse tre jentene skiller seg ut blant utstillerne på Fagforbundets landsmøte. fra venstre Aida Angell, Shobiha Premkumar og Mia Berge.
Helge Rønning Birkelund
I utstillingsområdet på landsmøtet i Fagforbundet er en ting som skiller seg ut.
helge@lomedia.no
Den står bom stille i Oslo Kongressenter, men kan flekke av gårde fra null til hundre på 2,1 sekunder.
Den er laget av studenter, går på strøm, og har LO-Ingeniør og Fagforbundet-logo på skjermen. Fagforbundet og LO Ingeniør sponser nemlig den elektriske racerbilen bygget av studenter ved NTNU i regi av studentorganisasjonen Revolve NTNU.
Bilen deltar på verdens største ingeniørkonkurranse for studenter.
Aida Angell har selv vært med på å bygge bilen.
– Revolve er kjent for sine flotte biler og sine høyteknologiske løsninger. Det er rett og slett en datamaskin på fire hjul, sier hun.
Fagforbundet og LO skal rekruttere ingeniører med racerbil
Helhetlig bilde
Hensikten med prosjektet er å gi studenter et helhetlig bilde av hva det vil si å være ingeniør.
– Vi designer, utvikler og bygger en elektrisk racerbil og deltar i Formula Student. Verdens største ingeniørkonkurranse for studenter er bygget opp med dynamiske øvelser, hvor du kjører bilen, og statiske øvelser. En av øvelsene handler om designet, hvor alle deler på bilen må begrunnes, forteller Aida Angell.
Responsen til utstillingsstanden har vært veldig bra.
– Vi har fått vist fram prosjektet og vist at LO sponser oss. Det er veldig flott at vi har fått sponsormidler som gjør at vi kan kan holde på å utvikle oss selv hele tiden. Vi som er med på Revolve får muligheten til å leke oss med teknologi og materialer som andre studenter bare kan drømme om, sier NTNU-studenten.
Flere ingeniører
Målet for studentene er å bli blant de tre beste i Formula Student. Målet for Fagforbundet og LO Ingeniør er å få flere ingeniører interessert i LO.
Det er brukt 80.000 arbeidstimer på bilen. 57 studenter fra 13 ulike linjer på NTNU har bidratt. De aller fleste går på ulike masterlinjer i ingeniørfag, men det er også samfunnsøkonomistudenter med på laget.
Årets modell fra Revolve NTNU er bil nummer to med firehjulstrekk og bil nummer fire med monocoque i karbonfiber.
Vekten stopper på bare 175 kilo. Studentene holder på å utvikle en prototype på en egen el-motor og designer kretskort og egen programvare som gir dem akkurat den informasjonen de trenger.
At racerbilen har én motor for hvert hjul gjør at de kan styres individuelt og gi mer pådrag i yttersving.