Denne racerbilen er bygget av studenter og kan kjøre fra de fleste

RACER: Disse tre jentene skiller seg ut blant utstillerne på Fagforbundets landsmøte. fra venstre Aida Angell, Shobiha Premkumar og Mia Berge.

RACER: Disse tre jentene skiller seg ut blant utstillerne på Fagforbundets landsmøte. fra venstre Aida Angell, Shobiha Premkumar og Mia Berge.

Helge Rønning Birkelund

I utstillingsområdet på landsmøtet i Fagforbundet er en ting som skiller seg ut.

2017101811201720171018133404

helge@lomedia.no

Den står bom stille i Oslo Kongressenter, men kan flekke av gårde fra null til hundre på 2,1 sekunder.

Den er laget av studenter, går på strøm, og har LO-Ingeniør og Fagforbundet-logo på skjermen. Fagforbundet og LO Ingeniør sponser nemlig den elektriske racerbilen bygget av studenter ved NTNU i regi av studentorganisasjonen Revolve NTNU.

Bilen deltar på verdens største ingeniørkonkurranse for studenter.

Aida Angell har selv vært med på å bygge bilen.

– Revolve er kjent for sine flotte biler og sine høyteknologiske løsninger. Det er rett og slett en datamaskin på fire hjul, sier hun.

Fagforbundet og LO skal rekruttere ingeniører med racerbil

Helhetlig bilde

Hensikten med prosjektet er å gi studenter et helhetlig bilde av hva det vil si å være ingeniør.

– Vi designer, utvikler og bygger en elektrisk racerbil og deltar i Formula Student. Verdens største ingeniørkonkurranse for studenter er bygget opp med dynamiske øvelser, hvor du kjører bilen, og statiske øvelser. En av øvelsene handler om designet, hvor alle deler på bilen må begrunnes, forteller Aida Angell.

Responsen til utstillingsstanden har vært veldig bra.

– Vi har fått vist fram prosjektet og vist at LO sponser oss. Det er veldig flott at vi har fått sponsormidler som gjør at vi kan kan holde på å utvikle oss selv hele tiden. Vi som er med på Revolve får muligheten til å leke oss med teknologi og materialer som andre studenter bare kan drømme om, sier NTNU-studenten.

Flere ingeniører

Målet for studentene er å bli blant de tre beste i Formula Student. Målet for Fagforbundet og LO Ingeniør er å få flere ingeniører interessert i LO.

Det er brukt 80.000 arbeidstimer på bilen. 57 studenter fra 13 ulike linjer på NTNU har bidratt. De aller fleste går på ulike masterlinjer i ingeniørfag, men det er også samfunnsøkonomistudenter med på laget.

Årets modell fra Revolve NTNU er bil nummer to med firehjulstrekk og bil nummer fire med monocoque i karbonfiber.

Vekten stopper på bare 175 kilo. Studentene holder på å utvikle en prototype på en egen el-motor og designer kretskort og egen programvare som gir dem akkurat den informasjonen de trenger.

At racerbilen har én motor for hvert hjul gjør at de kan styres individuelt og gi mer pådrag i yttersving.

MEST LEST:
BY OG LAND: Barne- og ungdomsarbeider Erika Abazi i Oslo tjener litt mer enn Roger Sagplads på Tynset, men har mindre plass hjemme. Abazi enn har en 3-roms leilighet på 74 kvadratmeter, mens Sagplads har en enebolig på 180 kvadrat.

BY OG LAND: Barne- og ungdomsarbeider Erika Abazi i Oslo tjener litt mer enn Roger Sagplads på Tynset, men har mindre plass hjemme. Abazi enn har en 3-roms leilighet på 74 kvadratmeter, mens Sagplads har en enebolig på 180 kvadrat.

Sissel M. Rasmussen

Erika (38) og Roger (34) har samme jobb, samme type arbeidsgiver og samme fagforening. Så langt strekker lønna deres seg i byen og på bygda

FLERE DRIKKER: Flere undersøkelser har dokumentert at folk i større grad konsumerer alkohol og andre rusmidler under pandemien, der mange av oss sitter på hjemmekontor. Det bekymrer både tillitsvalgte og arbeidsgiverne i Posten Norge.

FLERE DRIKKER: Flere undersøkelser har dokumentert at folk i større grad konsumerer alkohol og andre rusmidler under pandemien, der mange av oss sitter på hjemmekontor. Det bekymrer både tillitsvalgte og arbeidsgiverne i Posten Norge.

Alf Ragnar Olsen

Flere ruser seg på jobb: Økning i AKAN-saker under pandemien

BEDRE ARBEIDSHVERDAG: Mange islendinger jobber færre timer i uka etter to prosjekter med firedagersuke. Arbeidstakerne, som jobber i offentlig sektor, oppga blant annet at de følte mindre stress og i mindre grad ble utbrent, mens produktiviteten og tjenesteytelsen angivelig ikke ble dårligere.

BEDRE ARBEIDSHVERDAG: Mange islendinger jobber færre timer i uka etter to prosjekter med firedagersuke. Arbeidstakerne, som jobber i offentlig sektor, oppga blant annet at de følte mindre stress og i mindre grad ble utbrent, mens produktiviteten og tjenesteytelsen angivelig ikke ble dårligere.

iStockphoto

Islendingene jobber mindre etter vellykkede forsøk med firedagersuke

PÅ KONTORET: Rådgiver Arvid Ellingsen i Samfunnspolitisk avdeling i LO har saumfart norske lærebøker. Han etterlyser mer pensumlitteratur om norsk arbeidsliv.

PÅ KONTORET: Rådgiver Arvid Ellingsen i Samfunnspolitisk avdeling i LO har saumfart norske lærebøker. Han etterlyser mer pensumlitteratur om norsk arbeidsliv.

Tri Nguyen Dinh

Har denne mannen klart å knekke fagforeningskoden? Slik vil den historiske arbeidsgruppa han er del av, få flere til å organisere seg

VIL HA OPPGJØR: – Hvis vi får berøringsangst for å ta opp virkelige problemstillinger i frykt for å polarisere, er vi på en farlig vei, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

VIL HA OPPGJØR: – Hvis vi får berøringsangst for å ta opp virkelige problemstillinger i frykt for å polarisere, er vi på en farlig vei, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Torgny Hasås

Ap vil foreslå ekstremismekommisjon

DYSTRE TALL: Det begås mange overgrep på norske sykehjem. (Illustrasjonsfoto)

DYSTRE TALL: Det begås mange overgrep på norske sykehjem. (Illustrasjonsfoto)

Anna Granqvist

Ansatte oppgir at forsømmelser, vold og overgrep er utbredt på norske sykehjem

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy