JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra grasrota

Hvor mange dødsfall og triste historier må til før noe skjer?

2021092310412220210923104123

Tormod Ytrehus

Denne uken ble en kvinne ansatt hos Nav i Bergen drept på jobb. En tragedie. Denne kvinnen ble drept på sin arbeidsplass og det eneste hun gjorde var jobben sin.

Hjelpepleier

Endelig fikk vi et politisk skifte i Norge, og det er ingen hemmelighet at dette er noe jeg er veldig glad for. De siste årene har vi sett at flere goder for de fattigste har blitt kuttet og fjerna. Nå er vi klare for forandring.

Med jevne mellomrom kommer det ulike saker om Nav-ansatte som blir truet eller som blir trakassert på jobb. Det har vært saker fra Nav-kontorer hvor de ansatte har mottatt trusler og drapstrusler. Jeg vet lite om den tragiske saken i Bergen, og jeg vil ikke ha så mye fokus på akkurat den. Men den er viktig å ha i bakhodet når vi snakker om Nav.

Nav-ansatt drept på jobb: – Ingen grunn til å tro at de ikke har tenkt på sikkerheten, sier tillitsvalgt

Jeg har selv vært forbanna og sur i telefonen med Nav, og dessverre så går det ut over den fjerde personen jeg får snakket med etter fem timer på telefonen og vedkommende sier at hen må sette meg over til en annen fordi hen ikke kan hjelpe.

Det jeg vil ha fokus på er at vi må få en forandring i Nav-systemet. Sinte telefoner og trusler blir gitt til de ansatte, men de gjør kun jobben sin. Det er systemene som må endres og politikerne bør få på plass en skikkelig gjennomgang av hele ordningen.

Da jeg fikk mitt første barn, var utbetalingene forsinket med to måneder fordi en feil ble oppdaget tre måneder etter papirene ble sendt inn. Dette grunnet systemet. Nav forklarte at jeg ville få hver krone etterbetalt, men jeg har lite å stille opp med på Kiwi da maten må betales. For der kan man jo ikke etterbetale. Det kan man heller ikke med regningene. De kommer når de kommer. Heldigvis har jeg vært såpass frisk at jeg har klart meg gjennom Nav-systemet, men det er mange som ikke klarer dette. Jeg husker jeg leste i et kommentarfelt en gang, at hvis man ikke er syk før man må ha hjelp fra Nav, så blir man det da. Det er mange frustrerende historier og stemmer som trenger å bli hørt. Vi trenger et system som jobber med folk, og som man ikke føler jobber imot.

Nav-ansatt død etter knivangrep

Nav er et system som vi er avhengig av å ha. Det er ingen som ønsker å være en «Naver», men noen ganger trenger man det for å ha mat på bordet. Vi lever usikre liv, og vi vet ikke hvem som blir syk, gravid eller som trenger Nav av andre årsaker. Det vi vet helt sikkert, er at vi må lage et Nav som ivaretar menneskene som trenger hjelp, og ikke minst sørger for at de ansatte får gjort jobben sin uten av systemer ødelegger.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy