Tri Nguyen Dinh
Leder Norsk Sykepleierforbund
Takk, Hilde Lende Aune for at du skriver innlegg, og for at du er like tydelig som meg på helsefagarbeiderens og pleiemedarbeidernes viktige kompetanse, funksjon og rolle i helsetjenesten.
• Les Hilde Lende Aunes innlegg her: – Lavmål av forbundslederen i NSF å angripe en gruppe helsearbeidere
Erfaringskompetanse er også kompetanse
Hva skulle vi ha gjort i dagens kommunale helsetjenester uten sykepleiere, men også helsefagarbeidere og pleiemedarbeidere som i altfor stor grad arbeider alene med alvorlig syke pasienter? Stort sett går det heldigvis bra fordi også helsefagarbeideren og pleiemedarbeideren strekker seg så innmari langt for pasientene sine. Erfaringskompetanse er også kompetanse. Jeg som sykepleier har lært noe av det viktigste jeg kan – basal sykepleie – fra nettopp datidens hjelpepleiere.
Vold skyldes ikke ufaglært arbeidskraft
Også jeg (og min pappa) skvatt av formuleringer både på overskrift og ingress på flere avisers dekning av saken om vold mot pasienter på sykehjem. Jeg hadde skrevet et innlegg i Sykepleien, som ble klippet i og fortolket til en viss grad av nyhetsdeskene, trolig ut fra hva som kunne forventes å skape overskrifter. En sak i en nyhetsredaksjon hadde fire forskjellige overskrifter i løpet av en time, hvor den de visstnok var mest fornøyd med var «innrømmer vold». Som om teksten jeg helt frivillig hadde skrevet for å belyse et særdeles viktig tema i eldreomsorg var noe jeg hadde blitt tvunget til å innrømme.
Jeg har aldri ment at vold skyldes ufaglært arbeidskraft. Forsømmelser skjer på grunn av for lite folk i tjenestene, noe som gjør at de ansatte ikke har tid til å gjøre arbeidet sitt. Noen ganger betyr det at arbeidet ikke er forsvarlig eller omsorgsfullt. Det skjer ikke fordi de er onde, verken sykepleiere, helsefagarbeidere eller pleiemedarbeidere.
Lederansvar å være bevisst på
Forsømmelser skjer også fordi ansatte ikke har kompetanse til å kjenne igjen sykdom, symptomer, virkning/bivirkning, eller håndtere uheldige situasjoner på en god måte. Det skjer heller ikke av ondskap, uansett utdanningsnivå. Læring skjer og er nødvendig hele livet – for sykepleiere, fagarbeidere og pleiemedarbeidere. Noen svært få ganger skjer vold fra ansatte mot pasienter. Det har ikke noe som helst med utdanningsnivå å gjøre.
Som Lende Aune korrekt skriver, er dette et lederansvar å være bevisst på, følge opp og lage kompetanseplaner for å heve kompetansenivået hos ansatte.
Vi trenger å se på oppgave- og ansvarsfordeling
Jeg er uenig i at sykepleiere «slipper unna med de mest ekstreme situasjoner» og at de overlater ansvaret til ufaglærte eller fagarbeidere. Her tar du feil. Sykepleiere tar ansvar hver eneste dag hele året. Neste gang noen av oss tenker slik, så syns jeg vi skal be den andre om å fortelle om sin arbeidsdag og sammen se om det er noen måte vi kan gjøre vårt felles arbeid annerledes på. Historiene jeg hører fra sykepleierne som blir beskyldt for eksempelvis «å gjemme seg på medisinrom» er temmelig såre på å ikke bli sett og anerkjent for arbeidet og ansvaret de har og tar.
{s1}
Vi trenger ikke rakke ned på hverandres arbeid. Vi trenger derimot et ordentlig, systematisk arbeid som ser på oppgave- og ansvarsfordeling på nytt. Sykepleiere skal ha ansvar, oppgaver (og lønn) tilpasset sitt kompetanseområde. Vernepleieren, fysioterapeuten og ergoterapeuten det samme. Dette er grupper med en bachelor eller masterutdanning, og kan arbeide med samme pasienter, men vi skal ikke gjøre det samme.
Slik jeg ser framtidsscenariene, skal helsefagarbeideren ha mer ansvar og lønn – og også andre oppgaver som erfares som viktig og relevant ut fra deres kompetanseområde, i nært samarbeid med sykepleiere på institusjonen og i kompetanseteam.
Pleiemedarbeideren har særdeles viktige støttefunksjoner, og skal ikke bli satt til ansvar eller oppgaver de ikke har forutsetninger for å håndtere – både av hensyn til den ansatte og pasientens sikkerhet.
Oppgavedeling er nettopp det – deling av oppgaver som pasient og pårørende trenger vår hjelp til.
Hele stillinger, høyere lønn, mer kompetanse og riktig oppgavedeling
Fagforbundet og Sykepleierforbundet er enige om at det trengs flere ansatte i hele stillinger, høyere grunnlønn og at hovedvekten av ansatte må ha formell helsefaglig utdanning. Vi er også enige i en nasjonal modell for oppgavedeling slik vi samarbeider på i Kompetanseløft 2025. Den enigheten trenger vi helsearbeidere i fellesskap at politikere agerer på. Helsetjenestenes kvalitet og sikkerhet både for pasient og ansatte er et politisk ansvar.
Pasient i fokus, og vi som politikere, ledere og helsearbeidere i samhandling rundt.
Vi trenger ikke rakke ned på hverandres arbeid. Vi trenger derimot et ordentlig, systematisk arbeid som ser på oppgave- og ansvarsfordeling på nytt.
OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.
Werner Juvik
MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.
Kasper Holgersen
SKÅL: 43 prosent av norske arbeidstakere må selv betale for julebordet selv.
Colourbox
– Vi er overrasket over den sterke økningen ettersom svakere kronekurs har ført til høyere levekostnader i utlandet, sier Nav-direktør Hans Christian Holte.
Hanna Skotheim
Offentlig ansatte renholdere er en gruppe som har særaldersgrense. For å få særalderspåslaget som regjeringen foreslår i nye pensjonsregler må de kunne dokumentere stillingsprosent og at de faktisk hadde stilling med særaldersgrense 30 år tilbake i tid.
Werner Juvik
NAV-ANSATT: Fardowsa Qambi har jobbet som veileder ved Nav i bydel Sagene i Oslo i to år.
Jo Straube
Sunniva Tønsberg Gaski
Tri Nguyen Dinh
Sunniva Tønsberg Gaski