JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

MENINGER

Passasjerer og ansatte taper på anbudene i kollektivtrafikken

2024012214433520240122144335

Emmie Olivia Kristiansen

Hvem har ansvaret når bussene ikke tåler norsk vinter, spør tillitsvalgt Jan Erik Aukan

Tillitsvalgt i Fagforbundet Buss- og Sporveisarbeidernes Forening

I det siste har busskaoset i Oslo fått mye oppmerksomhet.

Bussene klarer ikke å kjøre hele ruta fordi den går tom for strøm på en helt vanlig norsk vinterdag.

Batteriet halverer kapasiteten når det er kuldegrader og trenger mye lengre tid til å lade. Passasjerer står igjen hjelpeløse og kommer seg verken på jobb eller skole.

Spørsmålet reiser seg, hvem har ansvaret for «havariet»? 

Er det Unibuss, som ikke klarer å levere etter kontrakten som Ruter har godkjent og som følger minimumskravene i anbudet? Eller er det Ruter som har hovedansvaret som selv har utformet og spesifisert anbudskravene, slik som rekkevidde, utforming og avgangstider? 

Ifølge Ruter er det ene og alene Unibuss som har ansvaret fordi de «bryter kontrakten» 

Ruter skriver dermed fra seg alt ansvar og truer nå Unibuss med store bøter.

Ett ord dukker opp i hodet: Ansvarspulverisering.

Her har altså Ruter valgt det billigste anbudet, til et busselskap som har lagt seg på minimumskravene spesifisert av Ruter. 

Et annet selskap hadde lagt inn bedre rekkevidde på bussene enn minimumskravet, men tapte anbudet fordi bedre rekkevidde på bussen betyr høyere pris, noe som selvfølgelig fører til at man ikke vinner kontrakten. 

I nesten alle anbud i kollektivtrafikken konkurreres det mest på pris: hvem kan kjøre turene billigst mulig. 

I anbudsdokumentet er det aller meste spesifisert til hver minste detalj; antall sitteplasser, ståplasser, lav- eller normalgulv, antall dørblad, farge og mønster på seter og stolper, minimum rekkevidde på batteriet … lista er lang. 

Dersom et selskap selv legger til noe, for eksempel bedre rekkevidde på batteriet, økt sjåførsikkerhet eller bedre forhold for ansatte, vil mest sannsynlig selskapet tape anbudet.

Hva med sjåføren?

Den ansvarspulveriseringen vi ser hos anbudsselskapet Ruter har vi som kjører bussene kjent på i mange år. 

Vi som jobber i operatørselskapene, som sjåfører, klargjørere, trafikkledere og de som rengjør bussen, får ikke være med på å utforme kontrakten. Vi har ingen innflytelse på hvilken busstype som skal velges, kjøreopplegget, rutetidene, avgangstider, traseer eller noe som helst.

Dette er allerede forutbestemt når et busselskap vinner et anbud.

Er dette en bra måte å gjøre det på?

Nei, mener vi. Dette er en dyr og dårlig måte å gjøre det på, både ovenfor ansatte og reisende. 

Arbeidslivet i Norge har vært basert på samarbeid og tillit, å jobbe sammen for å finne best mulig løsninger, men med dagens anbudsregime er dette helt fraværende. 

Priskonkurransen vi ser i bussanbud fører til uheldige konsekvenser som busskaoset vi ser i Oslo nå, men det fører også til et enormt press på de ansattes arbeidsvilkår og det er her selskapene reelt konkurrerer, på tross av at vi har tariffavtale.

Hver gang et selskap klarer å presse ned prisen så mye at de vinner et anbud, mister sjåføren noe; arbeidsdagen blir litt mer ulevelig og selskapet må ofte finne en paragraf eller to i tariffavtalen som kan tolkes til ansattes disfavør for å få presset ut noen kroner i fortjeneste. 

Sjåførmangelen er stor i Norge, man sliter med å rekruttere og holde på bussjåfører, mye av årsaken er dagens anbudsregime og det medfølgende prispresset vi ser. Dette skaper ikke attraktive arbeidsplasser.

Vi håper en dag at våre politikere vil se verdien av samarbeid og tillit også i bussbransjen. Vi kan se på hvordan de gjør det i Sporveien i Oslo, der er de ansatte involvert i alle prosesser, fra innkjøp av trikker til planlegging av ruteopplegg. 

På denne måten har Sporveien blitt en av de mest effektive bedriftene vi har og her er det ingen anbud.

Offentlig drift av buss må utredes som et alternativ til anbud.

Nå starter prosessen med å planlegge busstrafikken i Trøndelag fra 2029.

I dag er all busstrafikk på anbud, og AtB jobber med det for øye at det skal fortsette.

LO krever at utredning av offentlig drift av bussdrift blir en del av denne prosessen, slik at det blir mulig å ta et politisk valg basert på fakta.  

Vi snakker da om det vi kaller Sporveismodellen, der et offentlig eid selskap knyttet til arbeidsgiverorganisasjonen Spekter, driver busstrafikken basert på bussbransjeavtalen. På denne måten vil alle fagforbund beholde sine tariffrettigheter, og ansatte får videreført alle sine rettigheter, blant annet avtalefestet pensjon (AFP).

LES OGSÅ: Bussjåførene får kjeft fra passasjerer og aktører. Disse to mener mye av årsaken til kaoset ligger et annet sted

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy