Debatt
Vi trenger kamp for barnehagebarna, ikke profesjonskamp
Werner Juvik
Det er på tide å anerkjenne at kompetanse er viktig i barnehagen – ikke bare at man er «en voksen», skriver barnehagelærer.
Oscar Aaslund Hovin problematiserer barnehagelærere sin rett til plantid i sin artikkel i Fagbladet 28. mai. Han påstår at plantiden går ut over barnehagebarna når pedagognormen blir innført.
Dette er en grov forenkling som både undergraver barnehagelærerne og fagarbeiderne. Plantid er helt nødvendig for å kunne sikre et faglig godt innhold i barnehagen. Dette er ikke tid som blir tatt fra barnehagebarna, men sårt tiltrengt tid for å kunne dokumentere og planlegge opplegg.
Jeg er barnehagelærer og kan ikke sitte i tegnekroken og dokumentere språkgruppen jeg nettopp gjennomførte. Det er ikke rettferdig hverken ovenfor de jeg skal skrive om eller de barna som jeg blir nødt til å overse mens jeg skriver.
Lisbeth Helen Tønnessen, barnehagelærer og Fagforbundet-medlem.
Privat
Pedagognormen har problematiske sider, men en krangel mellom de ulike gruppene i barnehagen vil bare resultere i et økt konfliktnivå og dårlig arbeidsmiljø. Jeg er ikke ute etter å ta jobben til en fagarbeider. Tvert imot ønsker jeg meg flere fagarbeidere i barnehagen. Derfor må vi heller stå sammen om økt grunnbemanning.
Kanskje er det også på tide med et kollektivt krav om plantid for fagarbeidere, sånn at også de får en større mulighet til å legge en faglig plan for det opplegget de ønsker å gjennomføre? Det er en høyst tvilsom påstand å hevde at manglende rett på plantid for fagarbeideren er et gode for barna.
Å redusere økningen av pedagogdekning i barnehagen til et spørsmål om «tid med voksne» er å gjøre både barnehagelæreren og fagarbeideren en grov bjørnetjeneste. Det handler ikke bare om voksne, det handler om fag og kunnskap. Barnehagen er ikke en ren oppbevaringsplass, men et sted hvor barn skal vokse, utfolde seg og lære. Da trenger vi fagfolk: barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere.
Når Espira nekter å ansette fagarbeidere, da svikter de barnehagebarna. Samtidig setter de en grense for ansiennitet, som blir å stemple «utgått på dato» i pannen på de fleste av oss. Ironisk nok kaller Espira seg for «kunnskapsbarnehagen». Regjeringen gjør også svært lite for å bedre situasjonen. En pedagognorm er likevel utvilsomt bra, og når man ser på eksempelvis Espira, tydeligvis helt nødvendig. Men vi trenger også et løft for fagarbeideren.
Vi må slutte å snakke ned barne- og ungdomsarbeiderne våre. Dette er mennesker som har valgt en retning og tatt en utdanning. De sitter igjen med mye god og viktig kompetanse som barnehagene trenger. Vi må sikre alle en mulighet til kompetanseheving, uansett om de er barnehagelærere, barne- og ungdomsarbeidere eller uten formell kompetanse. Det er på tide å anerkjenne at kompetanse er viktig i barnehagen – ikke bare at man er «en voksen».
Det er ikke vi barnehagelærere som er problemet. Det er den grove underbemanningen.