Espira-direktør svarer på kritikk fra Mette Nord: – Det er en oppsiktsvekkende uttalelse at Espira utnytter ung arbeidskraft.

REAGERER: Espira-direktør, Jens Schei Hansen, mener leder i Fagforbundet, Mette Nord, kommer med en oppsiktsvekkende uttalelse om at Espira utnytter ung arbeidskraft.

Pressebilder

– Vi tar nå en pause fra å ansette nye fagarbeidere fordi vi på skal sørge for å komme i mål med bemanningsnormen. Det bør Nord se på som helt udramatisk, sier Jens Schei Hansen i Espira.

2019052717074420190527170744

hanna.skotheim@fagbladet.no

Leder i Fagforbundet, Mette Nord, synes det er sjokkerende og kynisk at barnehageaktøren Espira ikke lenger vil ansette fagarbeidere. Årsaken til Espiras avgjørelse er fordi de gjennomsnittlige lønnskostnadene hos de ansatte må ned, ifølge et internt skriv Dagbladet har fått tilgang på.

I retningslinjene for rekruttering i Espira-barnehagene står det at pedagogiske ledere og barnehagelærere skal ha maks ansiennitet på fire år. For pedagogiske medarbeidere eller assistenter er ansiennitetsgrensen satt til seks år, før regionssjefen må kontaktes.

Kommersiell barnehagekjede vil ikke lenger ansette fagarbeidere fordi «lønnskostnadene hos de ansatte må ned»

Mandag formiddag sa Nord følgende til Fagbladet:

– Espira utnytter ung arbeidskraft uten ansiennitet og de med lavest lønninger. De reduserer også viktigheten av å inneha den kompetansen fagarbeidere har.

Leder i Fagforbundet, Mette Nord.

Kai Hovden

Dette reagerer kommunikasjons– og organisasjonsdirektør, Jens Schei Hansen, på:

– Det er en oppsiktsvekkende uttalelse at Espira utnytter ung arbeidskraft. For det første kommer alle de vi ansetter inn på arbeidsplasser med regulerte arbeidsforhold gjennom tariffavtaler, blant annet med Fagforbundet. Videre har vi sagt at retningslinjene som Dagbladet henviser til ikke utelukker å ansette medarbeidere med lengre ansiennitet, men da skal det godkjennes av regionsjef, sier Schei Hansen og legger til:

– Her ser vi an den totale bemanningen i hver enkelt barnehage. Espira har som nevnt i artikkelen som ble publisert av Dagbladet mandag, et lønnsnivå som ligger over snittet for sektoren.

– Vi har satset på fagarbeidere

Schei Hansen mener Mette Nord bør merke seg barnehageaktøren til sammen har 406 medarbeidere som er fagarbeidere.

– Vi har bevisst satset på å ansette fagarbeidere gjennom flere år. Nå tar vi en pause fra å ansette nye fagarbeidere fordi vi på skal sørge for å komme i mål med bemanningsnormen. Det bør Nord se på som helt udramatisk, sier Espira-direktøren.

Utfordringen til Espira mener Schei Hansen er at bemanningsnormen ikke er finansiert og at de ikke vet hvordan tilskuddene i kommunene blir før alle kommuner har innført bemanningsnormen. Dette vil de heller ikke ha fasiten på før i 2021 på grunn av to års forsinkelse i finansiering av private barnehager, ifølge direktøren.

Ny rapport: Stadig færre ideelle barnehager – kommersielle øker voldsomt

Dialog med Fagforbundet

– Mette Nord skal være glad for at vi i Espira har et langsiktig perspektiv på vår drift. Det trygger arbeidsplassene til hennes medlemmer hos oss. Vi har hele veien vært i dialog med Fagforbundet om disse retningslinjene, og at Nord først nå kommer på banen når det blir en mediesak får vi bare ta til etterretning.

– Du har tidligere vært rådgiver i LO. Har du endret ditt syn på kommersielle aktører og tjenester?

– Nei. Jeg har ikke det. Jeg har alltid ment at de private barnehagene utgjør en viktig del av tilbudet, uavhengig av eierskap. Det viktige er at det er god kvalitet på tjenestene og at arbeidsforholdene er ryddige. I Espira har vi alltid hatt tariffavtaler. Men noe av det første jeg gjorde da jeg startet her i 2013 var å få på plass en lokal særavtale og en ordning med hovedtillitsvalgte i Espira-konsernet, blant annet med Fagforbundet.

MEST LEST:
Journalist og NRK-programleder Helene Sandvig forteller at hun nesten utelukkende får positive tilbakemeldinger på programmene hun lager og at flere skoler bruker dem i undervisningssammenheng. De som er skeptiske til programmene er ofte bekymret for eksponeringen av beboerne hun møter.

Frøydis Falch Urbye

Da den helseansatte frarådet intervjuet, ble programleder Helene Sandvig opprørt

– Vi gjør dette fordi vi er i en situasjon med 300.000 arbeidsledige. Da er det viktig å vise solidaritet med dem, ved å ikke øke lønningene, sier Ole Erik Almlid

Leif Martin Kirknes

NHO sier nei til alle lønnstillegg i år

EN VIKTIG JOBB: Elise Mutch Strøm gjør en viktig jobb på sykehuset i Østfold. Lønna må opp for at flere unge skal velge yrket, mener hun.

Martin Guttormsen Slørdal

Elise (26) får som renholder ofte spørsmål om hvorfor hun ikke vil begynne på «en ordentlig utdannelse»

FYR OG FLAMME: Brannvesenet er blant tjenestene som er avhengige av et velfungerende nødnett for å gjøre jobben sin.

Artem Merzlenko / Colourbox

Bruker utdatert datasystem: Nå får kommunenes 110-sentraler sjokkregning

Virksomhetstillitsvalgt i Bufetat, Bjørn Ingar Skogvang, er glad for at arbeidsgiveren nå endelig tar tak i saken.

Kai Hovden

Nær tusen nattevakter har tapt pensjonsoppsparing etter tellefeil

FERIENS NØKKELPERSON: Ove Ølmheim tordde det var slutt på ferielivet i «vogna» da han måtte ha hjelp fra hjemmetjenesten hver dag. Men nå ferierer han nesten som før, takket være Grete Kile og hennes kolleger i hjemmetjenesten på Hvaler.

Anita Arntzen

Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy