Fagforbundet-medlem tilbake fra israelsk arrest:

– Jeg fikk geværløpet i fjeset

Israel: – Tror ikke på beskyldningene

TILBAKE: Fagforbundet-medlem og SV-politiker Mikkel Grüner tilbake i Bergen etter å ha blitt fengselt i forsøk på å bryte israelsk blokade av Gaza.  Grüner ble møtt av samboer Sara Bell, som er leder av Fagforbundet Bergen, barna og en rekke støttespillere.

TILBAKE: Fagforbundet-medlem og SV-politiker Mikkel Grüner tilbake i Bergen etter å ha blitt fengselt i forsøk på å bryte israelsk blokade av Gaza. Grüner ble møtt av samboer Sara Bell, som er leder av Fagforbundet Bergen, barna og en rekke støttespillere.

Helge Hansen

Fagforbundet-medlem og SV-politiker Mikkel Grüner er tilbake i Bergen: – Det er deilig å være hjemme med familien og barna. Det er tanken på å møte barna mine igjen som har holdt meg oppe når det har vært mørkt og vanskelig.

2018080312250920180803122218

oystein.windstad@fagbladet.no

Torsdag kveld landet politikeren i Bergen etter å ha sittet i israelsk fengsel siden søndag. Mikkel Grüner seilte fra Bergen til Gaza som mannskap på den norske fiskebåten MS Kårstein. Båten som var lastet med medisinsk utstyr, skulle forsøke å bryte den israelske blokaden av Gaza. Søndag ble de bordet av israelsk marine som arresterte mannskapet og beslagla den ombygde fiskeskøyta.

– Det er utrolig deilig å være hjemme med familien, kollegaer og venner. Og å få denne mottakelsen, forteller Grüner rett etter at han landet i Bergen og ble tatt imot av folk fra fagforeninger, SV og støttespillere av forsøket på å få båten til Gaza.

Se video av Mikkel Grüner og båten før de seilte fra Oslo

https://www.youtube.com/watch?v=jtKYPDjpNoY&t=14s

Se palestinske jenter med Fagforbundet-støtte score på Norway Cup

– Gevær i ansiktet

I 2010 ble ni aktivister drept og ti israelske soldater såret da flere skip prøvde å bryte blokaden. Senere forsøk har gått fredeligere og mindre dramatisk for seg. Grüner forteller at han tenkte på alvoret i situasjonen da han så andre fra mannskapet som lå med stripsede hender bak ryggen på dekk og brannskader i ansiktet fra elektrosjokkvåpen:

– Det gikk verst utover kapteinen vår, Herman Reksten. Han fikk springskaller og ble slått da han ikke ville starte motoren på skøyta, sier Fagforbundet-medlem Grüner og fortsetter:

– Jeg fikk noen albuer og knær, men det var lite sammenlignet med det kapteinen som stod imot presset fra kommandosoldatene fikk. Jeg satt og opererte radioen og kommuniserte med den israelske marinen helt til vi ble bordet, døren ble slått opp og jeg fikk en geværmunning i ansiktet.

STØTTE: På Flesland i Bergen venten politikere fra SV, familie og en rekke støttespillere da Mikkel Grüner landet torsdag kveld.

STØTTE: På Flesland i Bergen venten politikere fra SV, familie og en rekke støttespillere da Mikkel Grüner landet torsdag kveld.

Helge Hansen

Vil ikke beklage vold mot aktivister

Blant andre Fagforbundet er en av flere fagforeninger som har gitt støtte til båten. Fiskeskøyta seilte med norsk flagg og hadde et mannskap på 22 ombord da de ble bordet i internasjonalt farvann utenfor Gaza. Israelske myndigheter har forsvart bordingen overfor Fagbladet og vil ikke beklage at det ble brukt vold for å fjerne mannskapet, som gjorde ikke-voldelig motstand. NRK skriver at den israelske ambassaden i Norge stadfester at det ble brukt elektrosjokk-våpen. Grüner forteller at han ikke ble utsatt for noe fysisk etter bordingen og da han ble fengslet. Israelske myndigheter sier til Fagbladet at de ser på aksjonen som en politisk provokasjon og at de mener bordingen gikk kontrollert for seg og uten noen dramatiske hendelser. Les hele tilsvaret fra den israelske ambassaden i undersaken.

Ikke alle i Fagforbundet støtter palestina-engasjementet

VARM VELKOMST: Mikkel Grüner får en klem av SV-politiker i Bergen Oddny Irene Miljeteig, på flyplassen.

VARM VELKOMST: Mikkel Grüner får en klem av SV-politiker i Bergen Oddny Irene Miljeteig, på flyplassen.

Helge Hansen

– Vi har lykkes

På spørsmål om Grüner tenker at de har lykkes med aksjonen, svarer han dette:

Vi hadde tre mål med det vi gjorde. Det ene var å forsøke å levere denne fiskebåten til palestinske fiskere som lider svært tungt under denne blokaden av Gaza og som ikke får fisket. I tillegg ville vi overlevere det sårt tiltrengte medisinske utstyret vi hadde med oss til folket på Gaza. Lykkes vi ikke med det, var formålet å vise de som bor under denne okkupasjonen at det finnes folk som bryr seg, som ser dem og som nekter å godta det de blir utsatt for. Jeg syns vi har lykkes bra med å sette oppmerksomhet på situasjonen i Gaza, sier han og legger til:

– Det vi ble utsatt for på båten er ingenting, sammenlignet med det folk opplever til daglig i denne svært brutale okkupasjonen.

Kan bli ubeboelig

Den humanitære situasjonen på Gaza er svært vanskelig. I følge en FN-rapport har de mange krigene, blokaden som startet i 2007, mangel på elektrisitet, mat, medisiner og rent vann ført til at Gaza kan bli ubeboelig innen 2020. Den norske humanitære organisasjonen Flyktninghjelpen beskriver området som verdens største utendørs fengsel. En talsperson for den israelske ambassaden i Oslo sier at de medisinske forsyningene som var om bord på MS Kårstein, vil bli sendt til Gaza, men at det er usikkert hva som vil skje med båten.

NORSK FLAGG: Mikkel Grüner viste fram dette norske flagget på flyplassen i Bergen:  - Dette flagget ble revet ned og trampet på av de israelske kommandosoldatene. Jeg forventer at regjeringen og norske myndigheter protesterer på at et norsk skip under norsk flagg i internasjonalt farvann blir kapret på denne måten.

NORSK FLAGG: Mikkel Grüner viste fram dette norske flagget på flyplassen i Bergen: - Dette flagget ble revet ned og trampet på av de israelske kommandosoldatene. Jeg forventer at regjeringen og norske myndigheter protesterer på at et norsk skip under norsk flagg i internasjonalt farvann blir kapret på denne måten.

Helge Hansen

– Trampet på norsk flagg

Med seg på flyplassen i Bergen hadde Grüner et norsk flagg. Det var det eneste han fikk med seg tilbake:

– Da vi ble bordet, rev soldatene ned det norske flagget og trampet på det. Jeg forventer at den norske regjeringen protesterer på at et norsk-registrert fartøy blir bordet og beslaglagt i internasjonalt farvann. Dette er stikk i strid med internasjonal maritim lov. Om det norske flagget og retten til å ferdes i internasjonalt farvann skal bety noe som helst, forventer jeg protester på det som har skjedd. Med meg hjem har jeg et norsk flagg med støvlemerker på fra israelske soldater, sier Grüner. Så langt har UD bedt om en forklaring fra israelske myndigheter på hva som har skjedd og på hvilket grunnlag bordingen skjedde, melder NRK.

– Tror ikke på beskyldningene

En talsperson for den israelske ambassaden i Oslo sier det ikke ble brukt urimelig med makt, at myndighetene skal undersøke nærmere i detalj hva som har skjedd og at de finner det vanskelig å tro på anklagene til aktivistene.

ØYSTEIN WINDSTAD

oystein.windstad@fagbladet.no

Den israelske ambassaden i Oslo fikk spørsmål på epost om hvordan de stiller seg til det Mikkel Grüner forteller. Om trakking på norsk flagg, bruk av slag, elektrosjokkvåpen, om slag mot kapteinen, geværløp i ansiktet og lovligheten av bording i internasjonalt farvann.

Skal undersøke hendelsene

Ambassaderåd Dan Poratz svarer slik:

"Det israelske forsvaret brukte rimelig med makt for å stoppe de provokative aktivitetene til de som var ombord i skipet. Båten seilte med formål å provosere og bryte den lovlige og maritime blokaden av Gaza-stripen. Den israelske marine er trent for slike aktiviteter og har gjort dette på en ansvarlig og profesjonell måte i flere år. Det var ingenting som skjedde som kan kalles ekstraordinært. Vi finner det vanskelig å tro på disse beskyldningene, siden vi er vant til å høre systematiske løyner som en del at en hatkampanje mot Israel. For at vi skal kunne undersøke denne hendelsen, trenger vi mere tid. Beslaglegningen av skipet i internasjonalt farvann er i henhold til internasjonal lov. Båten hadde en klar og erklært intensjon om å bryte den lovlige blokaden".

Fakta om MS Kårstein

•En 19 meter lang fiskebåt i tre som inntil seks år siden ble brukt til fiske i arktiske strøk.

•Den heter opprinnelig MS «Kårstein» og er bygd i 1963.

•Båten har blitt omdøpt «Al Awda», som på norsk betyr tilbakevendingen.

•Skøyta som har en maksfart på 8 knop kastet loss ved Bergen 30. april og forlot Oslo 12. mai.

•Mannskapet om bord er Herman Elias Reksten (kaptein), Charlie Andreasson (styrmann), Jan Petter Hammervold (kokk) og Mikkel Grüner (matros). Zohar Chamberlain Regev fra Spania er båtsjef. I tillegg skal en lang rekke delegater delta på deler av reisen.

•Det er Ship to Gaza Norway som har tatt initiativet til aksjonen. De tar del i den internasjonale kampanjen Right to a just future for Palestine, organisert av Freedom Flotilla Organisation.

•Målet er sette fokus på den ulovlige blokaden av Gaza og om mulig å gi båten til palestinske fiskere.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy