Helsefagarbeidernes dag 26. november:
– Med trygge veiledere får vi nye, gode helsefagarbeidere
MOTIVERE: Hassan Adam Hefow (f.v.), Kristin Greaker og Stelin Winson er enige om at en god veileder må kunne motivere lærlingene.
Erik M. Sundt
Veilederen spiller en nøkkelrolle i utdanningen av nye fagarbeidere. Kristin Greaker vil gjerne gi hver enkelt lærling akkurat det han eller hun trenger for å ta fagbrevet.
karin.svendsen@fagbladet.no
Etter seks år som veileder i helsearbeiderfaget har Kristin Greaker en klar oppfatning av hva en lærling kan vente av veilederen.
Krav til en god veileder
– Første bud er at veilederen vet hva lærlingene skal lære seg, sier hun. Det innebærer først og fremst at den som skal veilede, må kjenne læreplanen godt. Bare da kan veilederen gi lærlingene god nok støtte på veien mot fagbrev.
– Vi som veileder, må også se hva hver enkelt lærling trenger, understreker Greaker. Ingen lærlinger har samme erfaring og egenskaper. Derfor trenger de veiledning som er tilpasset hver enkelt.
Tredje og siste krav til en god veileder er etter Greakers oppfatning at han eller hun må være trygg i faget sitt.
Veileder skal trygge lærlingen
Kristin Greaker begynte som assistent i 1994 og tok fagprøven som helsefagarbeider i 2006. Seks år seinere ble hun veileder i hjemmetjenesten i bydel Bjerke i Oslo. Det siste året har hun også vært faglig leder for lærlingordningen i bydelen. Det betyr at hun har det overordnede ansvaret for bydelens åtte lærlinger. Fire av dem har sitt første læreår i en bolig. De fire lærlingene som nå er inne i sitt andre læreår, har allerede bak seg læretid i boligen og er nå i hjemmetjenesten.
Som praksiskandidat hadde Greaker ingen veileder.
– Praksiskandidater blir brukt som fulltidsansatte. De bærer ansvaret for egen læring aleine, og må spørre kolleger når de lurer på noe, sier hun.
Med egne erfaringer som praksiskandidat prøver Greaker nå å gi lærlingene den tryggheten hun selv ikke fikk før hun tok fagprøven.
– Ingen lærling skal brukes som fulltidsansatt. De skal gå sammen med veileder så lenge de trenger det. Og de skal ha tid til å lære, slår hun fast.
Hvis du vil vite mer om fagbrev på jobb
Sammen hver dag
Dette året er Kristin Greaker veileder for Hassan Adam Hefow (25). De møtes hver morgen under rapporten og jobber sammen ute i felten. Nå som Hassan har en del erfaring, arbeider han noe aleine, men kan alltid ringe veilederen sin når han er ute hos brukerne. Han får også en såkalt sittende veiledning hver uke. Da tar han opp konkrete problemer i pensum eller i arbeidet.
Artikkelen fortsetter under bildet:
EFFEKTIV LÆRING: – Alle lærer best gjennom selv å praktisere det de skal lære, mener Kristin Greaker.
Erik M. Sundt
– Jeg har for eksempel spurt henne om hvordan jeg skal bruke forflytningsutstyr, forteller han.
Andre årslærlingen syns han får masse hjelp fra veilederen sin.
– Vi som er lærlinger, kjenner ikke alle brukerne så godt. Hvis jeg skal til en bruker første gang, spør jeg Kristin hvordan jeg skal utføre oppgavene hjemme hos ham eller henne.
For Hefow er det viktig at veilederne motiverer lærlingene og at de lytter til og forstår lærlingen.
Veilederen går foran
Det er kompetansemålene i læreplanen som avgjør hvilke oppgaver lærlingen får og hva som er tema i den sittende veiledningen. Kristin Greaker forteller at de går gjennom fire kompetansemål hver måned. Lærlingen leser og leverer inn oppgaver knyttet til hvert kompetansemål, og veilederen går igjennom besvarelsene og sender skriftlig respons.
– Når vi er ute sammen, viser jeg først hvordan jeg for eksempel steller et sår. Deretter gjør Adam det under tilsyn. Når han behersker det, kan ha ta sårstellet aleine ute hos brukeren.
– Alle lærer best ved å gjøre oppgaven selv, mener Greaker.
Kirkens bymisjon utdanner sine egne helsefagarbeidere
Vil fortsette i hjemmetjenesten
Fordi Kristin Greaker ikke bare er veileder, men også faglig ansvarlig for lærlingordningen i bydel Bjerke, har hun daglig kontakt også med de sju andre lærlingene. En av dem er Stelin Winson (46).
Hun hadde erfaring både fra sjukehjem og omsorgsbolig før hun kom til hjemmesykepleien.
– Kristin passer godt på meg også, smiler hun.
Winson er veldig glad for alle de positive tilbakemeldingene hun får fra brukerne.
– Før ville jeg gjerne arbeide på sjukehjem, forteller hun.
Men hun trives så godt i hjemmetjenesten at hun har ombestemt seg. Nå vil både hun og Hassan helst arbeide her.
– Dagene flyr og jeg liker å arbeide selvstendig, sier hun.
Hassan syns også det er interessant og spennende å møte så mange nye brukere som de gjør i tjenesten.
– Og vi vet aldri hva vi møter når vi kommer hjem til brukerne, legger han til.
Tips til veiledere
Faglærer Guri Bente Hårberg har sammen med Trine Merethe Paulsen og Gro Nedberg Grønlid utviklet en nøkkel til god veiledning. De mener en god veileder kjennetegnes ved å
• være en god lytter
• være god til å stille åpne spørsmål
• vente med å gi råd
• gi den andre tid til refleksjon – tåle stillhet
• være interessert i det den andre sier
• være opptatt av den som skal veiledes
• være åpen for ulike løsninger
• tro at den andre best kan finne sine svar
• gi råd dersom det er nødvendig for å komme videre
Kilde: NDLA (Nasjonal digital læringsarena)