Styrelederen i Helse Nord leder selskap som tjener på anbudsovertagelse
Ambulansepilotene kjemper for å beholde lønna og arbeidsvilkårene
Både Fagforbundet og Flygerforbundet kritiske til anbud av ambulansefly: – Det må også granskes om det har vært rolleblandinger og interessekonflikter, sier lederen av Flygerforbundet om milliardavtalen.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Etter at to av åtte ambulansefly i Nord-Norge stod delvis på bakken i helgen, har det kommet kraftige reaksjoner. Piloter varslet allerede i fjor om at det kunne bli ambulansefly på bakken og problemer i akutthelsetilbudet i nord. Advarselen kom etter at over 100 piloter ikke ble med over i det nye selskapet som vant anbudet, ved virksomhetsoverdragelse.
Nektet å fly med lavprispiloter

Mette Nord: – Folk frykter for liv og helse
Selskapet Lufttransport som har drevet ambulanseflyene i 20 år, tapte anbudet på målstreken til det Sverige-baserte Babcock Scandinavian Air Ambulance AB, som var 300 millioner kroner billigere. Pilotene og Norsk Flygerforbund har hele tiden kjempet for at de skal få de samme lønns- og arbeidsvilkår som før. De får nå støtte av Fagforbundet og Mette Nord:
– Vi ser nå tydelig at luftambulansetjenesten ikke egner seg for anbud. Dette er å spille hasard med folks liv og helse, sier Nord.
Fagforbundet er landets største fagforening med over 360.000 medlemmer. Rundt 20.000 av dem jobber i de regionale helseforetakene som blant annet har ansvar for akutthelsetjenesten.
Skal du jobbe på røde dager i mai? Dette har du krav på
(Artikkelen fortsetter under bildet)

– Mulige dobbeltroller må granskes
Yngve Carlsen er lederen for Norsk Flygerforbund. Han mener hele anbudsprosessen og inngåelsen av kontrakten verdt 2,6 milliarder kroner må granskes. Han peker på at styrelederen for Helse Nord, Marianne Telle, også er direktør for et selskap som tjener på at svenske Babcock vant anbudet:
– Jeg syns det er verdt å se på rollene. Her kan det være en sammenblanding av interessene. Selskapet hun er daglig leder i har en kontrakt med den aktøren som vant anbudet for luftambulanse. Den avtalen ble tegnet på intensjonsnivå i januar 2017, et halvt år før en visste hvem som vant, sier Carlsen og viser til at Marianne Telle både er styreleder i Helse Nord og administrerende direktør i selskapet Bedriftskompetanse AS. Telle startet som styreleder i helseforetaket i 2016. (Se Telles kommentar i saken under.)
Tjener du bedre enn andre? Sjekk hva snittlønna er i over 300 yrker
– En krise som kunne vært unngått
Etter at svenske Babcock vant, fikk Bedriftskompetanse oppdraget med å skaffe over 100 piloter til den nye driveren av luftambulansetjenesten.
Tidligere har Nordlys skrevet om at selskapet Luftambulanse som tapte anbudet, er sterkt kritiske til rollene og har vurdert søksmål. (Artikkelen er bak betalingsmur).
– Det har blitt gjort juridiske vurderinger rundt habiliteten som har konkludert med at Telle ikke har vært inhabil. Hva sier du til det?
– Det kan hende at det er juridisk innenfor. Samtidig vil jeg peke på det etiske. Hennes selskap har noe å tjene på at en aktør vinner et anbud.
– Hva håper du skjer videre i denne saken?
– Jeg ønsker uavhengig av eventuelle koblinger at alle kort skal på bordet. Hvordan er det mulig at en faktisk gikk til denne anbudsinnbydelsen og ikke la inn et krav om virksomhetsoverdragelse? Det ville sikre at erfaring og kompetanse ble med over. Vi ville unngått den situasjonen vi har i dag og fått til en sømløs overgang til ny operatør, sier Carlsen i Norsk Flygerforbund.
En av fem som jobber i kommunen blir regnet som lavtlønnede
Vil stoppe anbudet
Fagforbundet og Mette Nord går nå ut mot anbudet av ambulanseflyene:
– Fagforbundet krever at anbudsprosessen stanses for å trygge folks liv og helse. Dagens tilbud må videreføres til man har funnet en langsiktig løsning. Dette må enten skje i egenregi eller gjennom en utvidet egenregi med en ideell virksomhet. Det offentlige må ta tilbake kontrollen over driften av luftambulansen, sier Nord. Fagforbundet-lederen legger til at luftambulansen er avhengig av kunnskap og kompetanse om lokale forhold. Et mindretall av de over 100 pilotene som jobbet i selskapet Lufttransport har søkt på nye jobber i Babcock innen søknadsfristen.