JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brudd i bussforhandlingene – fare for streik

BRUDD: Det er stor avstand mellom partene i bussbransjeoppgjøret. Etter bruddet søndag, blir det mekling og fare for streik i begynnelsen av mai.

BRUDD: Det er stor avstand mellom partene i bussbransjeoppgjøret. Etter bruddet søndag, blir det mekling og fare for streik i begynnelsen av mai.

Roy Ervin Solstad

Partene i bussbransjeoppgjøret brøt søndag forhandlingene. Nå blir det mekling og fare for streik i begynnelsen av mai.

2016041807544820230821171436

tips@fagbladet.no

Arbeidstakerorganisasjonene anklager NHO for å bryte tidligere inngåtte avtaler ved ikke å ville hente inn lønnsetterslep.

Skuffet, men ikke overrasket

Fadforbundets forhandlingsleder Stein Guldbrandsen er skuffet, men ikke overrasket, over arbeidsgivers manglende vilje til å innfri tidligere enighet om å få opp lønna i området - til en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

– Vi forbereder oss på tøffe meklinger. Vi har gitt arbeidsgiver klar beskjed om at vi i fellesskap må ta utfordringene i bransjen seriøst, noe vi forventer skal gjenspeile seg i arbeidsgivers tilbud, sier Guldbrandsen.

– Vi lever i to verdener

– Vi konstaterer at vi lever i to forskjellige verdener når det gjelder virkelighetsoppfattelsen av tidligere inngåtte avtaler om at lønningene i bussbransjen skal være mer på linje med industriarbeiderlønn, sier arbeidstakernes forhandlingsleder, Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet.

Utregninger arbeidstakerne har gjort, viser at forskjellen på en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn og lønningene i bussbransjen nå er på rundt 30.000 kroner i året. Tallene viser også at lønningene lå langt nærmere hverandre for to år siden, men at lokale forhandlinger i industrien har økt avstanden.

Ikke enige om pauser og personlige behov

Det var ikke bare på det rent økonomiske at forhandlingene ikke førte fram.

– Arbeidsgiversida har heller ikke kommet oss i møte på viktige tekniske bestemmelser knyttet til blant annet pause ved personlige behov og tid til uttak og innsett av buss, sier Stein Stein Guldbrandsen.

Lørdag fortalte Fagbladet.no om bussjåfør Marit Sauge som knapt har tid til å gå på toalettet fordi reguleringstiden mellom rutene er blitt presset ned til et minimum.

Stor streikefare

Forhandlingene går nå over i mekling, som ligger an til å bli i perioden 2.- 4.mai. Fører ikke meklingen fram, er det stor fare for at 13.000 bussjåfører går ut i streik i begynnelsen av mai.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy