JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anbud og sikkerhet

Bussjåfør tror ikke de nye bussene hadde reddet livet til kollegaene

En forsterket A-stolpe, som Johnny Johnsen lener seg på, er nøkkelen til et sikrere førermiljø for bussjåførene, mener han.

En forsterket A-stolpe, som Johnny Johnsen lener seg på, er nøkkelen til et sikrere førermiljø for bussjåførene, mener han.

Morten Hansen

Løftet om sikrere busser fra sommeren, provoserer tidligere tillitsvalgt Johnny Johnsen. Utfallet av ulykken i romjulen hadde antagelig blitt det samme med de nye bussene, mener han.

2023010614022020230106140218

morten@lomedia.no

Etter den tragiske bussulykken i romjula, hvor en sjåfør omkom og den andre ble alvorlig skadet, har det blitt understreket at nye og sikrere busser er på vei.

Sikkerhet har vært prioritert høyt i det nye anbudet, sier Kjetil Gaulen, kontraktssjef i Østfold kollektivtrafikk (ØKT) til Fredriksstad Blad.

Han påpeker at sikkerhetskravene er skjerpet i forhold til andre avtaler inngått i Viken fylkeskommune de siste årene.

– Nobina leverer i henhold til fylkeskommunens krav på annen kollisjonsbeskyttelse, både i front og ved rundvelt, sier Gaulen.

Til Fagbladet skriver han i en epost:

«Vi mener at vi har kommet langt når det gjelder sjåførsikkerhet, og jobber med utgangspunkt i den felles nordiske busstandarden BusNordic. I tillegg vektes sjåførsikkerhet relativt høyt som tildelingskriterium i konkurransen.»

Dødsulykke: Bussjåføren Øyvind (53) omkom like før sikrere busser er klare

Hjørne mot hjørne

Det får bussjåfør i Vy Buss, Johnny Johnsen, til å reagere.

I sommer påpekte han til FriFagbevegelse at busselskapet med dårligst sikkerhet vant anbudet på lokalbussene i Sarpsborg og Fredrikstad.

Han tror mange sitter med inntrykk av at sjåførsikkerheten blir mye bedre.

Det mener han ikke er riktig.

– De nye bussene hadde antakelig ikke reddet livet til noen av bussjåførene som har omkommet de siste årene, tror Johnsen.

Simen fikk kroppen knust. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Han tviler ikke på at de nye bussene er sikrere. Men de er ikke sikre nok.

For bjelken som skal gjøre bussene mer kollisjonssikre sitter i front. A-bjelken – hjørnet på bussen hvor sjåføren sitter – er fortsatt like svak.

– Det hjelper selvfølgelig å få en sterkere front på bussen, hvis det blir en ren front mot frontkollisjon. Men ulykkene som har kostet bussjåfører livet, har vært hjørne mot hjørne. Jeg er ganske sikker på at utfallet i romjula hadde blitt det samme med de nye bussene. Dessverre.

Dette er førerhuset på en bybuss etter en kollisjon i lav hastighet

Sikrere for alle – men ikke for sjåføren

Johnsen understreker at mange av sikkerhetstiltakene på de nye bussene vil gjøre arbeidshverdagen lettere for sjåførene, og tryggere for både passasjerene og de som ferdes på utsiden av bussene.

Men det han og mange av hans kollegaer etterlyser, er at området hvor sjåføren sitter, blir gjort sikrere. Et såkalt sikkerhetsbur, med forsterkede bjelker foran og på siden av sjåføren.

– Hadde dette vært montert på bussene, hadde utfallet ganske sikkert blitt et annet. Jeg synes det er en kostnad som er verdt prisen, sier Johnsen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy