Vy, som driver med både tog og busser, anker saken mot bussjåføren som fikk sparken.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagforbundet.no
Bussjåføren ble avskjediget etter å ha snakket i mobilen noen få sekunder, men gikk til sak og vant fram i Oslo Tingrett. Nå har Vy anket avgjørelsen.
Filmet av sjefen
Den 53-årige bussjåføren og Fagforbundet-medlemmet ble avskjediget av Vy Buss etter å ha blitt filmet av sjefen mens han snakket i en håndholdt mobil under kjøring med full buss en fredag ettermiddag i Drammen.
Den 10-15 sekunder korte samtalen var med driftssentralen og gjaldt varsling av forsinkelse etter at bakdøra hadde hengt seg opp.
Filmsnutten viser rundt fire sekunder der sjåføren legger ned telefonen uten å ta øynene fra veien i det bussen kjører ut fra holdeplassen.
– Folk var opprørt over at arbeidsgiveren filmet i stedet for å hjelpe sjåføren med døra, sier Ove Andreas Solberg.
Oss i mellom
Opprørte sjåfører
Ove Andreas Solberg er selv bussjåfør og leder i yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Viken. Han forteller at reaksjonen på avskjedigelsen har vært sterke i bussmiljøet. På gruppesider for sjåfører på sosiale medier har Fagforbundets medlem hatt full støtte fra dag en.
– Det er en generell enighet om at man ikke skal bruke håndholdt mobil, men denne harde reaksjonen var langt i overkant. Folk var dessuten opprørt over at arbeidsgiveren filmet i stedet for å hjelpe sjåføren med døra. Det er en spesiell holdning.
• 12 bussjåførar har fått sparken i Vy etter mobilbruk
– Bussjåføren fikk medhold i at både avskjedigelse og oppsigelse var helt urimelig. Jeg synes det er rart av arbeidsgiver velger å gå videre med denne saken. Da tenker man ikke på hvilken belastning det er for en ansatt som har vært avskjediget i to år, sier Ove Andreas Solberg.
Rådgiver Dagny Sten, som har bistått og håndtert saken i Fagforbundets kompetansesenter i Innlandet, er også skuffet.
– Dommen i tingretten var god. Det sier litt om Vy som arbeidsgiver at de ønsker å kjøre saken videre, sier hun.
Bestrider advarsler
Bussjåføren hadde fra før fått tilsnakk for ett tilfelle av mobilbruk under kjøring i 2015.
Han hadde også vært innkalt til drøftelsesmøte for ett annet tilfelle i 2016, der det ble presisert at det heller ikke var tillatt å snakke med driftssentralen.
Arbeidstaker og Fagforbundet bestred begge tilfeller. Blant annet fordi arbeidsgiver ikke skal ha fulgt korrekt prosedyre, men holdt uformelle møter der arbeidstaker ikke hadde med tillitsvalgt, opplyser Solberg.
Retten anså likevel det filmede pliktbruddet som alvorlig på grunn av de tidligere forholdene, skriver LO-advokatene på sin Facebookside.
Full seier
Men tingretten mente samtidig at både avskjed og oppsigelse ville være uforholdsmessig i lys av flere omstendigheter.
Her pekes det på at samtalen var med driftssentralen. At det var gitt mangelfull opplæring på ny buss/nytt varslingssystem, og at det var en spesielt stressende situasjon og mangel på konsekvent praksis i Vy.
Dessuten mente retten det ikke forelå tilstrekkelig bred vurdering før avskjed ble gitt, samtidig som det var tunge individuelle forhold knytta til helse og muligheter for nytt arbeid.
Da dommen falt rett før påske, fikk derfor bussjåføren medhold og ble tilkjent erstatning for økonomiske tap, samt oppreisningserstatning og saksomkostninger. En gledens dag for familiefaren som nå må belage seg på en ny runde i retten.
– Det eneste sjåføren ønsker er å komme tilbake i arbeid, sier Solberg til Fagbladet.
• Full seier for bussfunksjonærene: Får etterbetalt hver arbeidstime i 2,5 år
Flere tapte saker
Vy Buss har en særdeles streng praksis mot sjåfører som benytter mobiltelefon under kjøring.
Vy Buss har opplyst at 12 sjåfører har fått avskjed som følge av brudd på mobilforbudet siden slutten av 2018.
Dommen i Oslo Tingrett før påske er tredje gang på rad at Vy taper saker som handler om sjåfører og mobilbruk. I desember 2019 tapte Vy buss en sak der en 52 årig sjåfør ble avskjediget etter at han hadde besvart en oppringning med håndholdt mobil.
Mannen hadde vært ansatt i Vy i 13 år, og ifølge en enstemmig dom var ikke forholdet tilstrekkelig grovt til å kvalifisere for avskjed. Det dreide det seg om en enkeltstående hendelse som fant sted der kjøreforholdene var gode.
Seinere har Nedre Telemark tingrett en ny dom mot Vy som gjaldt oppsigelse for tilsvarende forhold. Også i denne saken ble oppsigelsen kjent ugyldig.
• Kronikk: Politikerne ofrer sjåførenes sikkerhet på «mammons alter»
Bistand fra LO
I alle sakene har arbeidstaker vært bistått av LO-advokat. Yvonne Pedersen, som førte saken for Fagforbundet-medlemmet, innrømmer at hun er litt overrasket over anken.
– Vi mente avskjedigelse var en voldsom overreaksjon og at avskjedigelse ikke er ment for slike saker. Men nå får vi bare ta en ny kamp i lagmannsretten
Vy skal blant annet begrunne anken med at bussjåføren hadde fått flere advarsler. Men selskapet vil på spørsmål fra Fagbladet ikke forklare nærmere hvorfor selskapet velger å anke.
– Vy bekrefter at vi har anket avgjørelsen fra Oslo tingrett og har ingen ytterligere kommentarer i saken før det foreligger en rettskraftig avgjørelse, skriver kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i en e-post.
GARASJE: Den enkle garasjen tilfredsstiller ikke et eneste HMS-krav, men nå kommer endelig en ny stasjon i Grovfjord. Verneombud Bjørn-Atle Johnsen er i mål etter sju års arbeid for ny stasjon.
Werner Juvik
DUO: Mette Nord og Jørn Eggum leder de to største LO-forbundene. Representanter fra ledelsen og fagfolk i begge forbund har møttes for å snakke om AFP i privat sektor.
Jo Straube/Håvard Sæbø
Håvard Sæbø
RESULTAT: Oppfølging og tilrettelegging er noko av stikkorda for at dei tilsette ved Kantarellhjemmet i Oslo har fått ned sjukefråveret. Frå venstre Shammim Andreassen Shahid, Birthe Wold Myhre, Evangeline Morales, Mustapha Yacoubi, og Ewa Adamski.
Øystein Windstad
Bensinavgiftene blir relativt sett lavere neste år.
Beate Oma Dahle / NTB
ØNSKE: Det vi trenger er å få økt fribeløpet før trygda til uføre blir redusert, mener Elisabeth Thoresen (i midten).
Simen Gald, Arbeids- og inkluderingsdepartementet