Bussjåførene er forbannet foran lønnsoppgjøret. Det kan bli streik fra 4. mai
SKJEBNEÅR: I år forventer bussjåførene et løft. Hvis ikke kan busser bli parkert over hele landet, lover Ole Roger Berg fra Fagforbundet buss og sporveisarbeideres forening i Trondheim, Marit Sauge fra Bussklubben i Oslo sporveisarbeideres forening, Morten Ulevik fra Bergen Sporveisfunksjonærers Forening, Svein Jacobsen fra bussklubben i Fredrikstad og Kenneth Steinar Bekkenes fra Fagforbundet Vy buss i Drammen.
Ola Tømmerås
– Vi er nærmere en konflikt enn vi har vært på mange år.
ola.tommeras@fagbladet.no
Det sier medlemmene i faggruppa for bussjåfører i Fagforbundet som er samlet foran årets lønnsoppgjør som begynner med forhandlingene mellom Fellesforbundet og Norsk Industri 10. mars.
Bussbransjeavtalen skal forhandles 15. og 16 april.
Faggruppa representerer fagforeninger fra alle kanter av landet og har følgende melding:
– Får ikke bussjåførene et solid lønnshopp i år, så vil det ikke gå rolig for seg. Sjåfører er oppgitt og forbannet.
– Vi kan slå fast at det aldri har vært så nær en konflikt. Ikke siden busstreiken i 1998, sier Marit Sauge, hovedtillitsvalgt for sjåførene i Unibuss i Oslo.
• Mange lavtlønte er utålmodige før årets lønnsoppgjør
Veldig nær konflikt
Bussbransjeavtalen omfatter fire forbund: Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Jernbaneforbundet, i tillegg til Fagforbundet. Motpart er NHO Transport og Spekter.
Da avtalen ble etablert i 2007 var partene enige om en intensjon om at bussjåførene skal ha omtrent det samme som en gjennomsnitts industriarbeiderlønn som nå er 496.400 kroner.
Lønnsnedgang
På begynnelsen av 2000-tallet nærmet bussjåførene seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men de siste åra har de sakket akterut. Etter lønnsoppgjøret i 2018 endte bransjen på 92,8 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
– I 2018 ble vi avspist med ei krone og 30 øre. Vi hadde reell lønnsnedgang, sier Ole Roger Berg fra Fagforbundet buss og sporveisarbeidernes forening i Trondheim.
For mange var lønnsoppgjøret 2018 dråpen som fikk begeret til å flyte over. Skuffelsen sitter fortsatt i.
• Dette ble de enige om i fjorårets mellomoppgjør
Tøffere hverdag
De tillitsvalgte mener første busstreik på 22 år kan bli realitet dersom de ikke ender et sted rundt gjennomsnittlig industriarbeiderlønn ved årets oppgjør. Det er også forventet at det stilles krav til pensjon fra første tjente krone.
– Arbeidsdagene har blitt hardere mens lønna har gått ned. Det går ikke lenger, sier Berg.
Mange bussjåfører har i dag delt skift, det vil si at de jobber fire timer i morgenrushet, har noen timer fri, og så fire timer i ettermiddagsrushet. I tillegg medfører anbudsrunder effektivitetskrav som gjør at det ikke lenger er tid til pauser. Historiene er mange om sjåfører som ikke tør å drikke vann i arbeidstiden fordi de ikke rekker å ta tissepause før arbeidsdagen er over.
Mulig busstreik i mai
– Hvorfor har det blitt sånn?
– Bussjåførene har vært for snille. Vi har ikke vært tøffe nok i krava våre, sier Berg.
Det er flertallet i forhandlingsutvalget med representanter fra de fire forbundene, som avgjør om avtalen kan aksepteres.
Det er satt av tid til en eventuell mekling den første helga i mai. Dersom det ikke blir enighet om en avtale i år og mekling heller ikke fører fram, kan Norge våkne til busstreik mandag 4. mai.