Lønnsoppgjøret 2024:
Bussjåførene har fått ny lønn: – Dette er et solid løft
Bussbransjen får en økt timelønn på 11 kroner etter at det ble enighet i lønnsforhandlingene.
Emmie Olivia Kristiansen
Enigheten om lønnsøkningen for medlemmene i bussbransjen skjedde uten hjelp fra riksmekleren.
eline@lomedia.no
aslak@lomedia.no
Fellesforbundet, NHO Transport og Spekter ble natt til fredag blitt enige i forhandlingene på Bussbransjeavtalene og Funksjonæroverenskomsten.
– Vi har fått et solid lønnsløft for samtlige medlemmer på avtalen. I tillegg har vi fått innfridd etter- og videreutdanningskravet og de viktigste tekniske kravene vi gikk inn i forhandlingene med, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
Sivertsen oppsummerer at den nye avtalen leverer godt på økonomi. I tillegg blir det ryddet opp i problemene med delt skift, der sjåførene har følt at de har jobbet gratis.
– Vi har også fått på plass et nattillegg og ubekvemtillegg, sier Sivertsen.
Dette ble de enige om
Det er første gang bransjen unngår mekling siden 2007. Forhandlingene pågikk i nesten to døgn.
Her er noe av det partene ble enige om:
• 7 kroner i timen i generelt tillegg fra 1. april.
• 4 kroner i timen i normallønnstillegg fra 1. april.
• Alle minstelønnssatser reguleres med 11 kroner i timen fra 1. april.
• Matpengesatsen økes til 107 kroner.
• Rutebussjåfører gis per 01. april 2025 et tillegg på 4,50 kroner per time. Dette kommer i tillegg til resultatet i mellomoppgjøret i 2025.
Ifølge Sivertsen er det historisk for bussavtaler at partene ble enige uten å be om riksmeklerens hjelp.
– Det viser hvor bra forhandlingsdelegasjonen har jobbet for å innfri kravene vi gikk til forhandlingene med. Jeg er svært tilfreds med delegasjonens arbeid, og resultatet av arbeidet bringer bussavtalen ytterligere i riktig retning, sier han.
• – Et spetakkel å få kabalen til å gå opp
I overkant dyrt
– Dette er i overkant økonomisk, men innenfor frontfagets rammer. Bussnæringen har en del utfordringer, så dette blir dyrt. Men vi ser helt klart at det ansatte også trenger økt kjøpekraft i en tid med høye kostnader og renter.
Det sier NHO Transports sjefforhandler Jon H. Stordrange.
I likhet med Sivertsen er han veldig fornøyd med at partene kom til enighet uten mekling, og håper denne trenden kan fortsette i senere oppgjør.
Solid flertall
Dag-Einar Sivertsen kan melde at et solid flertall av forhandlingsdelegasjonen stilte seg bak forhandlingsresultatet. Kun en av de 36 stemmeberettigede stemte nei til resultatet, og dermed er det lite som tyder på at det blir noen mobilisering for et nei i uravstemningen. Fristen for å melde inn svaret medlemmene gir i uravstemning er 15. mai.
I årets lønnsoppgjør blir sjåførene bedre kompensert for kjøring om natten og ved «passiv tid». Ekspressbussjåfører får et nytt tillegg for ubekvem arbeidstid.
Resultatet av tarifforhandlingene legger til rette for en god lønnsutvikling som er i tråd med frontfagets ramme på 5,2 prosent, ifølge NHO.
Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet er parter på arbeidstakersiden. NHO Transport og Spekter representerer arbeidsgiversiden. Alle partene er fornøyd med å ha kommet til enighet.
Resultatet av forhandlingene skal til uravstemning hos arbeidstakerne med frist 15. mai.