Bussjåførene må skatte for fribilletter: Rent røveri fra regjeringens side, mener Sp-topp

Senterpartipolitiker Sigbjørn Gjelsvik er sterkt kritisk til at buss-sjåførene får stor skatteregning fra staten.

Senterpartipolitiker Sigbjørn Gjelsvik er sterkt kritisk til at buss-sjåførene får stor skatteregning fra staten.

Leif Martin Kirknes

Fra nyttår mister landets bussjåfører retten til å reise gratis i eget fylke. Frikortet som gis både sjåfør og resten av familien, skal skattlegges. For enkelte kan det innebære en ekstraskatt på over 20.000 kroner.

2019080209410020190806100540

helge@lomedia.no

Bussjåførenes fribilletter skal skattlegges, har regjeringen bestemt. Nå vil Sigbjørn Gjelsvik (Sp) ha svar fra finansministeren om konsekvensene.

Vanlige folk rammes

Stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (Sp) krever svar på hvor mye en gjennomsnittlig buss-sjåfør i henholdsvis Møre og Romsdal, Nordland og Akershus må betale ekstra i skatt som følge av skattleggingen av fribilletter for seg selv og sin familie.

Han vil også ha svar på hvor mye staten vil hente inn totalt på en slik skattlegging av fribilletter. Det som på økonomispråket kalles proveny.

Bussjåfør Kjell Arne og familien hans har frikort – risikerer 30.000 kroner i ekstraskatt

– Med dette viser regjeringen nok en gang at den ikke lytter til vanlige arbeidsfolk. Senterpartiet har flere ganger advart mot vedtaket og har tre ganger fremmet forslag om å reversere det. Jeg vil be statsråden gjøre rede for konsekvensene vedtaket har for den enkelte sjåfør. Det må fremlegges et regnestykke som tar utgangspunkt i at alle sjåfører fortsatt ønsker å motta fribilletten og eventuelt et annet regnestykke som tar utgangspunkt i at noen ønsker å frasi seg fribilletten og det verditap dette vil utgjøre for dem, skriver Gjelsvik i begrunnelsen for det skriftlige spørsmålet.

Slår ulikt ut

Sp-representanten mener dette vil slå svært ulikt ut.

De som har den høyest beregnede fordelen av dette, er samtidig blant de som har det dårligste tilbudet, som et fylke i Møre og Romsdal.

– Her er den beregnede verdien veldig høy, mens tilbudet ikke er like bra som i Oslo. Regjeringen må være ærlige på hva dette vil bety for den enkelte buss-sjåfør og dens familie, sier Gjelsvik til FriFagbevegelse.

Bussjåfør provosert av skatt på fribilletter: Nå vil hun ha gratis el-bil med fri parkering

– Det er ikke bare snakk om en forenkling av et system. Dette handler om lommeboka til den enkelte. I tillegg er det snakk om en teoretisk beregnet fordel, uten at man nødvendigvis benytter seg av fordelen, legger han til.

Gjelsvik mener dette rammer en gruppe som har et tøft yrke, har et stort press på lønns- og arbeidsvilkår, og ugunstige arbeidstider.

Frasagt seg tillegg

Sp-representanten på Stortinget mener dette også rammer en yrkesgruppe som i forhandlinger har frasagt seg økning i lønn for å være med på å ivareta en slik ordning som fribillettene er.

– Så blir dette bare rappet vekk og skattlagt uten at man har fått noe tilbake. Det er et rent røveri fra regjeringen sin side. Nok en gang er det vanlige arbeidsfolk som får en smell, mens de som har det godt fra før, har fått de største skattelettene med dagens regjering, mener Gjelsvik.

Skattleggingen av fribilletter har møtt en massiv kritikk fra både arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden, i tillegg til at revisorer mener det vil være vanskelig å etterleve.

Det ble foreslått innført i fjor, men ble da utsatt etter massivt press fra blant annet landets buss-selskap.

MEST LEST:
Erklæringen sier at minst halvparten av de ansatte i turnus innen 2025 ha heltidsstilling. (Illustrasjonsbilde)

Erklæringen sier at minst halvparten av de ansatte i turnus innen 2025 ha heltidsstilling. (Illustrasjonsbilde)

Frøydis Falch Urbye

Slik blir de nye vaktene: Her skal de se om endret turnus kan gi flere heltidsstillinger

Hvis lønnsforhandlingene drar ut i tid, vil du få etterbetalt lønnstillegg fra virkningsdatoen, altså datoen det står i tariffavtalen at satsene skal reguleres.

Hvis lønnsforhandlingene drar ut i tid, vil du få etterbetalt lønnstillegg fra virkningsdatoen, altså datoen det står i tariffavtalen at satsene skal reguleres.

Colourbox

Når får du din nye lønn? Her er de viktigste datoene i lønnsoppgjøret 2021

BLIR LYTTET TIL: Tobias Baudin, leder for Kommunal i Sverige, opplever at politikerne i Sverige endelig lytter på hans råd om eldreomsorgen.

BLIR LYTTET TIL: Tobias Baudin, leder for Kommunal i Sverige, opplever at politikerne i Sverige endelig lytter på hans råd om eldreomsorgen.

Fredrik Sandin Carlson

Derfor dør så mange i Sverige: – Alle disse svakhetene har vi mast om og de har ikke lyttet til oss

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.

Colourbox.com. Innfelt: fafo.no

13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene

Erik Cato Haug, leder i Fagforbundet i Østre Toten, kaller utflyttingen av IT-tjenestene en fallitterklæring.

Erik Cato Haug, leder i Fagforbundet i Østre Toten, kaller utflyttingen av IT-tjenestene en fallitterklæring.

Werner Juvik

Hackerne sendte kommunen flere tiår tilbake i tid. Nå legger de ned IT-avdelingen

LANG ERFARING: Renholder Sissel Pedersen ble årets ansatt i en kåring utført av Helse Nord. Hun blir omtalt som et sosialt lim på avdelingen, noe som bidro til at hun nå blir hedret.

LANG ERFARING: Renholder Sissel Pedersen ble årets ansatt i en kåring utført av Helse Nord. Hun blir omtalt som et sosialt lim på avdelingen, noe som bidro til at hun nå blir hedret.

Sondre Skjelvik/NRK

Leger, sykepleiere og andre ber Sissel om råd. Renholderen kan faget sitt og sørger for et smittefritt sykehus

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy