Senterpartipolitiker Sigbjørn Gjelsvik er sterkt kritisk til at buss-sjåførene får stor skatteregning fra staten.
Leif Martin Kirknes
helge@lomedia.no
Bussjåførenes fribilletter skal skattlegges, har regjeringen bestemt. Nå vil Sigbjørn Gjelsvik (Sp) ha svar fra finansministeren om konsekvensene.
Vanlige folk rammes
Stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (Sp) krever svar på hvor mye en gjennomsnittlig buss-sjåfør i henholdsvis Møre og Romsdal, Nordland og Akershus må betale ekstra i skatt som følge av skattleggingen av fribilletter for seg selv og sin familie.
Han vil også ha svar på hvor mye staten vil hente inn totalt på en slik skattlegging av fribilletter. Det som på økonomispråket kalles proveny.
• Bussjåfør Kjell Arne og familien hans har frikort – risikerer 30.000 kroner i ekstraskatt
– Med dette viser regjeringen nok en gang at den ikke lytter til vanlige arbeidsfolk. Senterpartiet har flere ganger advart mot vedtaket og har tre ganger fremmet forslag om å reversere det. Jeg vil be statsråden gjøre rede for konsekvensene vedtaket har for den enkelte sjåfør. Det må fremlegges et regnestykke som tar utgangspunkt i at alle sjåfører fortsatt ønsker å motta fribilletten og eventuelt et annet regnestykke som tar utgangspunkt i at noen ønsker å frasi seg fribilletten og det verditap dette vil utgjøre for dem, skriver Gjelsvik i begrunnelsen for det skriftlige spørsmålet.
Slår ulikt ut
Sp-representanten mener dette vil slå svært ulikt ut.
De som har den høyest beregnede fordelen av dette, er samtidig blant de som har det dårligste tilbudet, som et fylke i Møre og Romsdal.
– Her er den beregnede verdien veldig høy, mens tilbudet ikke er like bra som i Oslo. Regjeringen må være ærlige på hva dette vil bety for den enkelte buss-sjåfør og dens familie, sier Gjelsvik til FriFagbevegelse.
• Bussjåfør provosert av skatt på fribilletter: Nå vil hun ha gratis el-bil med fri parkering
– Det er ikke bare snakk om en forenkling av et system. Dette handler om lommeboka til den enkelte. I tillegg er det snakk om en teoretisk beregnet fordel, uten at man nødvendigvis benytter seg av fordelen, legger han til.
Gjelsvik mener dette rammer en gruppe som har et tøft yrke, har et stort press på lønns- og arbeidsvilkår, og ugunstige arbeidstider.
Frasagt seg tillegg
Sp-representanten på Stortinget mener dette også rammer en yrkesgruppe som i forhandlinger har frasagt seg økning i lønn for å være med på å ivareta en slik ordning som fribillettene er.
– Så blir dette bare rappet vekk og skattlagt uten at man har fått noe tilbake. Det er et rent røveri fra regjeringen sin side. Nok en gang er det vanlige arbeidsfolk som får en smell, mens de som har det godt fra før, har fått de største skattelettene med dagens regjering, mener Gjelsvik.
Skattleggingen av fribilletter har møtt en massiv kritikk fra både arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden, i tillegg til at revisorer mener det vil være vanskelig å etterleve.
Det ble foreslått innført i fjor, men ble da utsatt etter massivt press fra blant annet landets buss-selskap.
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
EKSTRA: Må du jobbe på de røde påskedagene, blir det noen ekstra kroner i kassa.
colourbox.com