Bussjåfør provosert av skatt på fribilletter: Nå vil hun ha gratis el-bil med fri parkering
FRYNSEGODER: Bussjåfør og leder i bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Marit Sauge, håper skattleggingen av ansattes fribilletter og andre frynsegoder får velgerne til å innse at dagens regjering lar vanlige folk svi, mens rike får skattelettelser.
Kathrine Geard
Bussjåfør Marit Sauge frykter at dette bare er begynnelsen på denne regjeringens angrep på arbeidstakeres rettigheter. Finansminister Siv Jensen kontrer kritikken med at regjeringen ikke har gjort regelendringer, bare plassert ansvaret for rapportering hos arbeidsgiverne.
kathrine.geard@fagbladet.no
– Frikortordningen er viktig for mange arbeidstakeres økonomi, sier Marit Sauge, bussjåfør og leder av bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA).
Hun er provosert over at regjeringens innstramming av skattereglene for naturalytelser på jobb går ut over ansattes innarbeidede goder.
– Siv Jensen bør slutte å lyve om skattepolitikk. Frp hevder at de er det nye partiet for arbeidsfolk og lovet skattelettelser for folk flest. Mange som stemte på dem trodde på det. I stedet skjer det motsatte. For å gi skattelette til de rikeste tar de fra arbeidstakere som får sin lønn ved samfunnsnyttig arbeid, sier Marit Sauge, som frykter at dette bare er begynnelsen på denne regjeringens angrep på arbeidstakeres rettigheter.
– Nå som de har KrF på laget har de jo sagt at de kan gjøre som de vil.
• Disse nye lovene og reglene gjelder i arbeidslivet fra nyttår
Mange goder forsvinner
Regjeringen har møtt kraftig motbør fra mange hold etter at de nye skattereglene for naturalytelser – populært kalt frynsegoder – trådte i kraft ved nyttår. Konsekvensen er nemlig økt skatt eller at goder forsvinner for mange vanlige lønnsmottakere, som følge av skatt på diettinntekter og forskjellige typer rabatter og fordeler for ansatte.
Nettavisen trakk nylig fram 9000 sjukehusansatte som mistet gratis undersøkelser og behandlinger på arbeidsplassen. Sjukehusledelsen ved Ahus mente det ville bli for komplisert om sjukehuset skulle skatte av hver enkelt konsultasjon som ansatte ikke betalte for, og droppet ordningen – til stor irritasjon for de ansatte som fra før hadde mistet små frynsegoder som ukentlig fruktkurv og avisabonnement.
Skatt på frivillig innsats
For om lag 2000 ansatte på kinoer er gratisbillettene de fikk gjennom jobben gått fløyten. Kultursektoren ser på sin side svart på at festivalarrangører skal måtte betale arbeidsgiveravgift for frivillig arbeidskraft, og at frivillige som får festivalpass som påskjønnelse må betale skatt av denne og eventuelle andre goder.
Spørsmålet om skattlegging av frivillighet var også på dagsordenen i 2011. Daværende kulturminister Anniken Huitfeldt uttalte at «regjeringen ønsker å stimulere til mer frivillighet, og dersom dagens regelverk skaper problemer for festivalene, er det naturlig at vi ser på det».
Gamle rettigheter
For ansatte i kollektivtrafikken handler det om fribilletter i selskapet der de jobber. Bussjåfører og ansatte på t-bane og trikk får årskort for hele Ruterområdet, som for passasjerer koster 19.090 kroner. I Sporveien er dette en innarbeidet kollektiv ordning i tariffavtalen. I datterselskapet Unibuss, der Sauge jobber, har de frikortrettigheter som kan sies opp individuelt. Bussjåførene betaler også egenandeler på 500 for seg selv og for hvert barn, og 1000 kroner for ektefelle/samboer.
– Skatten beregnes ut fra restbeløpet når egenandelen er trukket fra. Det blir svimlende summer for en storfamilie, sier Sauge, som påpeker arbeidstakerne ikke kan utnytte verdien av årskortet til andre gjøremål.
– Dette er ikke penger vi kan bruke til hva vi vil, slik som med vanlig lønnsinntekt.
En stolt bedriftskultur
Før Ruter ble opprettet, gjaldt frikortene de enkelte selskaper, og man fikk reise med andre selskaper i uniform. Dagens frikort gjelder ikke på NSB, fordi det ikke ligger under Ruter. De reiser heller ikke gratis i uniform på toget. Sauge føler det merkelig å gå på den bussen hun kjører til daglig, reise med en kollega og betale 70 kr for en tur/retur-billett.
– Det har med tilhørigheten å gjøre. Vi har skapt kollektivtilbudet sammen siden 1875, og arbeidet for at alt skulle bli best mulig for alle både innad og utad. En bedriftskultur ligger i bunnen, som vi er stolte av.
Hun forteller at fribilletten har vært viktig i manges økonomi, men også i valg av yrke og bosted har dette vært en viktig faktor.
– For noen år siden mistet vi avtalen om hente- og hjermkjøring på grunn av innstramminger ved anbud. Så nå må vi gå til og fra jobb midt på natta. Alt dette, tap av hjemkjøring og tap av fribilletter vil øke bilbruken. Før trengte vi ikke bil hvis vi ikke bodde utenfor allfarvei.
Smålig og uforberedt
Stein Gulbrandsen i Fagforbundet mener regjeringen er både smålig og har strammet inn regelverket uten å forholde seg til virkeligheten.
– Det mest hårreisende med dette, ved siden av at vanlig folk får svi mens rike får skatteletter, er at endringene skjer så uforberedt. De har ikke sett konsekvensene av det de vedtar.
Han viser til at i mange av landets kollektivtransportselskaper har ansatte forhandlet seg fram til vederlagsfrie årskort på kollektivreiser fra det selskapet de arbeider i.
– Skattleggingen av denne fordelen kan bety at relativt lavtlønte yrkesgrupper som bussjåfører kan få redusert sin inntekt opp mot 25000 kroner, sier Gulbrandsen.
I stedet for skatteskjerpelse på tariffestede goder, mener Fagforbundet at det er all grunn til å øke inntektsskatten for de høytlønte og redusere den for lavtlønte.
Kaos om konsekvenser
Regjeringen fikk mange kritiske spørsmål fra opposisjonen om naturalytelser da regjeringsplattformen var til debatt i Stortinget sist uke. Også representanter for regjeringspartiene som Abid Raja (V) og Henrik Aasheim (H) har sagt det er behov for å se på deler av skattereglene for naturalytelser på nytt.
– Det er nå fullt kaos på hvilke konsekvenser disse skatteendringene faktisk vil bety. Nå må regjeringen snarest rydde opp, sa Aps Anette Trettebergstuen til NTB.
Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum trakk nettopp fram at bussjåførene risikerer betydelig skatt på fordelene de får som gratispassasjerer utenom jobbtid. Finansminister Siv Jensen kontret kritikken med at regjeringen ikke hadde gjort regelendringer, bare plassert ansvaret for rapportering hos arbeidsgiverne.
• Abonner på Fagbladets nyhetsbrev
Er en reell endring
Det mener Gulbrandsen bare er delvis riktig.
– Når det gjelder frikort, er dette helt nytt. Det har vært unntaksbestemmelser tidligere som nettopp gjorde at dette ikke var skattlagt. Det er også forunderlig at en regjering som vil redusere byråkratiet, i stedet skaper merarbeid.
I Stortinget poengterte Siv Jensen at ansatte går glipp av rettigheter i folketrygden, og potensielt kan få lavere pensjon, færre rettigheter ved sykdom og færre rettigheter som arbeidsledig, dersom ikke naturalytelser blir innrapportert som skatt.
– Det er søtere enn sant, mener Gulbrandsen.
– Det er ikke noen automatikk i at dette vil gi utslag på tjenestepensjonen. Det forutsetter aktiv handling fra styret i pensjonskassen, og det er regler for hva som en pensjonsgivende inntekt og hva som ikke er det. Overtid er for eksempel ikke det.
Gi oss el-bil
Finansministeren har sagt seg villig til gå gjennom reglene for å «se om det er utilsiktede effekter som vi med fordel kan gjøre noe med». Hun får et sprelsk innspill av Sauge med på veien.
– Uheldige bivirkninger kan jo lempes på om alle ansatte i Sporveien med datterselskaper får gratis el-bil med fri parkering alle steder vi har behov for det. Dette er en oppfordring til Siv Jensen.
For å gi skattelette til de rikeste tar de fra arbeidstakere som får sin lønn ved samfunnsnyttig arbeid