Det er stille på havna i Kristiansand, men godstrafikken gjør at de ansatte slapp å bli permittert

IKKE ARBEIDSLEDIG: Gods har gått som normalt tross korona-tider, så trafikkinspektør Roald Endresen har hatt nok å gjøre på Kristiansand Havn.

IKKE ARBEIDSLEDIG: Gods har gått som normalt tross korona-tider, så trafikkinspektør Roald Endresen har hatt nok å gjøre på Kristiansand Havn.

Kjell Inge Søreide

På havna i Kristiansand skulle køene på ferjene vært lange og turistene fra cruisebåtene skulle vrimlet rundt i suvenirbutikken med kamera og kredittkort. Men det er stille.

2020071608452420200716084845

ingeborg.rangul@fagbladet.no

Havna fikk i midten av mars store utfordringer som følge av koronakrisen. Både cruisetrafikken og passasjertrafikken over Skagerrak ble stengt ned. Ikke før fire måneder senere, i midten av juli, åpnet ferjetrafikken til Danmark og Tyskland.

– For å opprettholde inntektsstrømmen vår, er vi opptatt av å fylle opp kaiene våre. Problemet vårt nå er at vi ikke har cruisetrafikk og at ferjetrafikken er redusert, sier havnedirektør Halvard Aglen.

– Årets oppgjør blir den norske lønnsmodellens stresstest, mener Spekter-leder

Fortsatt eksport

Norske havner er ikke er stengt. Skip kan anløpe, og godstrafikken kan fortsette som før.

Ifølge Kystverket står sjøtransporten for over 80 prosent av godstransporten i utenrikshandelen.

Saken fortsetter under bildet.

GODT OG GRØNT SKIFTE: Havnedirektør Halvard Aglen lovpriser landstrømanlegget de fikk på plass for to år siden. Dette sikret at cruisebåter som måtte ligge landfast valgte Kristainsand Havn.

GODT OG GRØNT SKIFTE: Havnedirektør Halvard Aglen lovpriser landstrømanlegget de fikk på plass for to år siden. Dette sikret at cruisebåter som måtte ligge landfast valgte Kristainsand Havn.

Kjell Inge Søreide

Derfor opprettholder havna i Kristiansand eksporten fra Glencore nikkelraffineri i Kristiansand som eksporterer mineraler og metaller ut til verden og fra Elkem som eksporterer silisium til solceller ut i Europa.

Det betyr at trafikkinspektør Roald Endresen og kollegene hans på havna har hatt nok å gjøre.

– Det er viktig at disse får varene ut slik at vi kan opprettholde linjene ut av Norge. Men det avhenger av et visst volum, ellers er det ikke økonomi i eksporten, sier havneinspektør Halvard Aglen.

Kristiansand havn, som er et kommunalt foretak, har den eneste ruta ut fra Norge som går helt til Quebec i Canada. Derfra fraktes og hentes råstoff hver 10. til 14. dag, en viktig rute for havna.

– Vi tok en vurdering på om vi måtte permittere, men det slapp vi. Her kastet hele gjengen seg rundt og det ser ut som om 2020 er sikret, sier havneinspektøren.

Halvparten av kommunene har hatt korona-krisestab uten tillitsvalgte

Rammer persontrafikken

Tiltakene som er iverksatt er i hovedsak rettet mot persontrafikk. Ifølge en undersøkelse fra Norske Havner er det stopp i passasjertrafikken som står for det største inntektsbortfallet.

Sju prosent av Kristiansand Havns inntekter kommer fra cruise. 35 fra ferjetrafikken. Året startet godt, mai viste dårlige tall, men nå svinger det langsomt oppover igjen.

– Det er en kjempeutfordring og når vi ikke har inntjening måtte vi tenke nytt, sier Aglen.

Eiendom og grønt skifte

90 prosent av håndteringen på havna er internasjonal.

– Vi har ansvar for ferje, konteinere, offshore og cruise, alt ligger i kaikanten, ellers er de helt forskjellige, sier Aglen.

Saken fortsetter under bildet.

ØKONOMIEN I BEDRING: Store deler av Krisiansand Havns inntekter kommer fra cruise og ferjetrafikk. Året startet godt, men mai viste dårlige tall. Trafikkinspektør Roald Endresen og havnedirektør Halvard Aglen er glad tallene nå er langsomt blir bedre.

ØKONOMIEN I BEDRING: Store deler av Krisiansand Havns inntekter kommer fra cruise og ferjetrafikk. Året startet godt, men mai viste dårlige tall. Trafikkinspektør Roald Endresen og havnedirektør Halvard Aglen er glad tallene nå er langsomt blir bedre.

Kjell Inge Søreide

I tillegg tar Kristiansand Havn del i Kanalbyen, et stort eiendomsprosjekt og det grønne skiftet. Som første havn i Norge tilbyr Kristiansand landstrøm for cruiseskip.

– I september 2018 åpnet Europas største landstrømanlegg for cruiseskip. Dette var Norges første landstrømanlegg for så store fartøy. I år skulle vi etter planen hatt 25 cruisebåter inne og neste år 50, forteller trafikkinspektør Roald Endresen.

Allerede i 2014 sto landstrømanlegget til fergeterminalen klart og Color Lines ferge, Superspeed er koblet til landstrøm når skipet ligger til kai om natten i Kristiansand.

– I tillegg til dette høyspentanlegget på fergeterminalen, har Kristiansand Havn to mobile landstrømanlegg som forsyner offshorefartøy med strøm fra land, forklarer Endresen.

Slapp permitteringer

Takket være dette landstrømanlegget ligger nå et drillingskip inne på landstrøm. Og inntil nylig lå to cruiseskip i opplag på grunn av Korona-pandemien. Skipene var uten passasjerer og bare et lite mannskap var om bord.

– Disse ville aldri valgt å komme hit hvis det ikke var for muligheten til å koble seg på landstrøm. Landstrøm var et gigantsteg for havna. Nå kommer rederier fra hele verden for å se på dette, sier Aglen.

– Kristiansand Havn er bredspektret med ferje, cruise, containere, bulk og stykkgods, offshore og eiendom. Det ble en veldig endring på kort tid, og hele gjengen måtte kaste seg rundt. Men samspillet kommune, næringsliv og havna var avgjørende. De norske havnene er forskjellige. Vi har den korteste veien til Europa og godstrafikken har gått som normalt. For havner som har mye av inntektene bare fra cruise ser det mørkere ut, sier Halvard Aglen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy