Du trenger ikke å skatte av utstyr du har fått til hjemmekontoret
Har du fått ekstra skjerm, tastatur, kontorstol, pult eller lignende til hjemmekontoret i år, trenger du ikke skatte av det, dersom det er nødvendig utstyr som hovedsakelig brukes til å gjøre jobben din. (Illustrasjonsfoto)
Martin Guttormsen Slørdal
Har du allerede skattet av utstyr til hjemmekontoret ditt, kan du be arbeidsgiver om å korrigere det nå.
aurora@lomedia.no
I 2020 har mange med kontorstillinger jobbet mye hjemmefra. Fordi dette er en ny situasjon, har mange spørsmål meldt seg om regelverket.
Selskapet Simployer, tidligere Infotjenester, får tusenvis av spørsmål om skatt hvert år. I 2020 har det naturligvis kommet mange spørsmål knyttet til korona og hjemmekontor.
Tidligere i år ble regelverket tolket slik at ansatte måtte låne utstyr til hjemmekontoret, for å unngå å skatte av det. Slik er det ikke likevel, forklarer rådgiver Espen Øren i Simployer.
• Fem ting du må tenke på: Slik unngår du nettsvindel på hjemmekontoret
– Før måtte arbeidsgiver eie pulten, stolen og hyllene for at de ansatte ikke skulle måtte skatte av det. Men nå åpnes det opp for at arbeidsgiver kan gi slikt utstyr bort skattefritt til de ansatte, sier Øren til FriFagbevegelse.
• Døden på skrivebordet: Betyr korona slutten for åpne kontorlandskap?
Be arbeidsgiver rette opp
Øren viser til en prinsipputtalelse om hjemmekontor og skatt som Skatteetaten kom med forrige måned.
I uttalelsen fra Skatteetaten kommer det fram at utstyr kan gis til ansatte uten at de må skatte av det, dersom det er nødvendig utstyr og hovedformålet med anskaffelsen er at utstyret skal brukes i sammenheng med jobb.
Har du fått utstyr til hjemmekontoret fra arbeidsgiver og allerede skattet av det, kan du be arbeidsgiver om å korrigere det nå, understreker Øren i Simployer.
Mange spørsmål
Seksjonssjef Lene Ringså forteller at Skatteetaten i løpet av året har fått mange spørsmål om skatt og forskjellige ytelser fra arbeidsgiver til bruk på hjemmekontoret.
– Hvorfor kom dere med denne uttalelsen forrige måned. Har regelverket blitt misforstått, eller har det skjedd en endring?
– For å gi en god og helhetlig veiledning til arbeidsgivere og ansatte om skattereglene for hjemmekontor, ønsket vi å samle relevante temaer og gi en helhetlig fremstilling av reglene i denne forbindelse i denne uttalelsen, svarer Ringså i en epost.
– Dersom noen arbeidsgivere har innberettet skattepliktige fordeler for ansatte som er feil, bør dette korrigeres i a-meldingen, fortsetter hun.