JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dyre tider: Disse varene har økt mest i pris

Møbler har nesten økt like mye som matvarer. (Illustrasjonsbilde).

Møbler har nesten økt like mye som matvarer. (Illustrasjonsbilde).

Gorm Kallestad / NTB

Det siste året har prisene økt med 4,8 prosent. Matvareprisene øker mest.

2023121209014820231212090147

torgny@lomedia.no

Den siste oversikten over prisveksten viser at nå har prisveksten skutt fart igjen. Fra juni til september vist prisveksten en fallende tendens, men de to siste månedene, oktober og november har prisveksten igjen økt.

Det ligger med andre ord an til i beste fall til å bli en svært svak reallønnsvekst i år. Regjeringens lønnsanslag i statsbudsjettet er en lønnsvekst på 4,9 prosent.

Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr

Hvis prisveksten blir den samme i desember som i november, vil de fleste arbeidstakere ikke få økt kjøpekraft.

De endelige tallene kommer med Teknisk beregningsutvalg i februar.

Det er matvarer som er den varegruppa som har økt mest. Fra november i fjor til november i år har matvareprisene økt med 9,1 prosent. Møbler har også hatt en prisvekst på nesten det samme nivået.

Lavlønte står i matkø: Dette krever Fagforbundet i lønnsoppgjøret til våren

Den varegruppa som har økt minst, er bolig, lys og brensel – som inkluderer strøm. Disse prisene er nå bare 0,5 prosentpoeng høyere enn for et år siden. Men da var det til gjengjeld svært høye strømpriser.

Dette viser seg også når en sammenligner hele inflasjonen (KPI) med det som kalles kjerneinflasjonen (KPI-JAE). Kjerneinflasjonen ligger nå høyere enn inflasjonen hvor en ikke regner med energivarer og avgiftsøkninger.

Kjerneinflasjonen viser en mindre økning enn i oktober. Statistisk sentralbyrå mener det skyldes at det var en rekke tilbud mot slutten av november, på grunn av Black Week-tilbudene.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Gorm Kallestad / NTB

Møbler har nesten økt like mye som matvarer. (Illustrasjonsbilde).

Møbler har nesten økt like mye som matvarer. (Illustrasjonsbilde).

Gorm Kallestad / NTB