JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagbladet har undersøkt mattilbudet til eldre og hjemmeboende

Eldrebølgen gir mer penger i kassa for Fjordland

PÅ MENYEN: Såkalte omsorgskunder er en stor kundegruppe for Fjordlands ferdigmiddager.

PÅ MENYEN: Såkalte omsorgskunder er en stor kundegruppe for Fjordlands ferdigmiddager.

Hennika Lillo-Stenberg

Nesten 100 sykehjem og eldresentre i Norge har avtale med ferdigmatselskapet Fjordland om levering av mat. – Vi merket en økning spesielt under covid, og har fått et varig høyere salg etter det, forteller Alf Helge Halland i Fjordland.

2023101708544720231020140515

marte.bjerke@fagbladet.no

Ferdigmatrettene til Fjordland utgjør en viktig del av kosten til mange eldre og hjemmeboende(*1), skal vi tro Fagbladets store kartlegging av mattilbudet i norske kommuner, og Fjordland selv:

– Hittil i år ser vi at i underkant av 100 omsorgskunder(*2) har handlet middager hos oss, sier Alf Helge Halland, som er direktør for andre salgskanaler i Fjordland.

Økende antall eldre driver Fjordland-vekst

Ferdigmatprodusenten har sett en økning i salget til kommunene etter koronapandemien. Halland tror det skyldes at flere har fått øynene opp for det han mener er fordelene ved Fjordland-produktene:

– De gir enkel og rask tilgang til et fullverdig og næringsriktig middagsmåltid. Vi antar at et økende antall eldre er med å drive økningen i kjøp av våre produkter, sier han, og legger til:

– Samtidig ser vi at vi treffer godt på smak, og at rettene våre strekker seg fra tradisjonsrike til det mer nye og spennende. Dermed har vi noe for alle.

{f2}

Halland vil av konkurransehensyn ikke svare på hvor høye salgsinntekter Fjordland har fra norske sykehjem og eldresentre.

LES OGSÅ: Store forskjeller – dette spiser eldre i norske kommuner

– De hjemmeboende må få bestemme selv

Østre Toten og Stord er blant kommunene som har svart at Fjordland er det eneste mattilbudet de har, i Fagbladets store kartlegging av mattilbudet i norske kommuner.

UNDERSØKELSE: En del av kommunene har svart en kombinasjon av alternativene over, og kan for eksempel ha et tilbud som både inkluderer mat fra kjøkken og Fjordland.

UNDERSØKELSE: En del av kommunene har svart en kombinasjon av alternativene over, og kan for eksempel ha et tilbud som både inkluderer mat fra kjøkken og Fjordland.

Vidar Eriksen

For Østre Toten var økonomi årsaken til at valget falt på ferdigmatprodusenten:

– Inntil 2020 hadde vi et tilbud om matombringing fra Vestre Toten kommune, men så var det så få som benytta seg av det at det ble et kostnadsspørsmål for oss til slutt. Vi valgte derfor å si opp tjenesten, forteller Gry-Hege Strandbakke, som er konstituert assisterende kommunalsjef i Østre Toten.

Kommunen har ingen direkteavtale med Fjordland, men de som bor hjemme og trenger hjelp med maten, kan selv kjøpe inn Fjordland eller andre ferdigretter som kommunen hjelper til med å varme opp. Det er altså den hjemmeboende selv som bestemmer hva slags mat hen vil spise. 

Det samme gjelder i Stord kommune.

– At eldre og andre hjemmeboende som trenger hjelp får ta selvstendige valg om hva de vil spise, er viktig, understreker Gina Kittilsen, enhetsleder for hjemmebaserte tjenester i Stord kommune.

Ernæringsfysiolog: – Ikke grunnleggende skeptisk

Klinisk ernæringsfysiolog Susanne Weedon-Fekjær er ansatt på Senter for sjeldne diagnoser ved Oslo universitetssykehus. Hun er ikke grunnleggende skeptisk til Fjordland.

– Mange av Fjordlands middager med grønnsaker, fisk og kjøtt kan være gode alternativer når man har lite overskudd og matlyst, men det må tas individuelle hensyn med tanke på den enkeltes behov og diett, sier hun.

RASKT OG ENKELT: – Vi antar at et økende antall eldre er med å drive økningen i kjøp av våre produkter, sier Alf Helge Halland i Fjordland.

RASKT OG ENKELT: – Vi antar at et økende antall eldre er med å drive økningen i kjøp av våre produkter, sier Alf Helge Halland i Fjordland.

Pressefoto

Har ikke én idealkunde

Selv om Fjordland kan være en lettvint løsning for eldre som bor hjemme, avslører Alf Helge Halland at ferdigmatprodusenten ikke har én idealkunde når de utvikler nye produkter:

– I vår produktutvikling prøver vi å favne bredt, slik at vi treffer så mange som mulig, men samtidig ha en total portefølje som treffer ulike målgrupper, forteller han.

– Mange eldre spiser Fjordland-produkter. I hvilken grad påvirker det sammensetningen av maten, med tanke på næringsstoffer, konsistens og saltinnhold?  

– Vi er en del av intensjonsavtalen for et sunnere kosthold og har det med oss i produktutviklingsarbeidet. Jeg vil gjerne trekke fram at vi hele tiden arbeider for å finne en god balanse mellom tradisjonsrike og kjente retter og nye mer spennende tilbud, sier Halland.

{f1}

Han påpeker at type rett som utvikles vil være styrende for næringsinnholdet og at produksjonsmetoden sous-vide også er viktig i så måte.

Sous-vide er en metode å tilberede mat på der den vakuumpakkes og varmebehandles i emballasjen. Metoden skal bevare matens smak, farge og næringsinnhold. 

LES OGSÅ: Svenske Andreas vil revolusjonere mattilbudet i norske kommuner

*1 Med hjemmeboende mener vi eldre mennesker, personer med funksjonsnedsettelse eller dem som på grunn av sykdom ikke klarer å tilberede eller handle inn mat på kort eller lang sikt.

*2 «Omsorgskunder» er sykehjem og eldresentre som har inngått en avtale med Fjordland via et vanlig offentlig anbud.

Dette er Fjordland

• Etablert i 1994.

• Selskapet hadde salgsinntekter på i overkant av 1,8 milliarder kroner i fjor og et årsresultat på 94,3 millioner kroner.

• Eies av Tine, Nortura og Hoff. Tine eier i overkant av 51% av selskapet.

• Fjordland eier Matvarehuset AS, Hallheimslien 12 AS og Safari Næringsmidler AS. Matvarehuset leverer middagsløsninger til institusjoner og hjemmeboende. Safari driver med catering og utleie av selskapslokaler, og Hallheimslien driver med eiendom.

Dette er Fagbladets undersøkelse

• Fagbladet har spurt alle norske kommuner og Oslos bydeler om hva slags mattilbud de gir eldre og hjemmeboende. 305 svarte.

• I den nasjonale kartleggingen oppgir tett opp til 100 prosent at de har et kommunalt kjøkken. Noen svarer at dette kjøkkenet alene står for mattilbudet til eldre og hjemmeboende. Andre svarer at mattilbudet består av en kombinasjon av mat fra flere kilder. Det kan være fra eget kjøkken og fra ferdigmatprodusenter som Fjordland.

• Cirka 18 prosent oppgir at Fjordland eller andre ferdigmatretter er eneste mattilbud eller del av mattilbudet.

• Rundt 50 prosent bruker mikrobølgeovn som eneste eller en av flere oppvarmingskilder for maten. Det innebærer at mange må investere i mikrobølgeovn for å få det tilbudet de har krav på.

• 97 prosent oppgir at de tar hensyn til sykdom, allergier og religion i tilbudet sitt.

• Disse spørsmålene stilte vi:

– Hvilket mattilbud har kommunen til hjemmeboende?

– Hvordan varmer kommunenes ansatte maten hos brukerne?

– Tilpasses maten til brukerne (f.eks. ved allergier, sykdom, religion)?

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
RASKT OG ENKELT: – Vi antar at et økende antall eldre er med å drive økningen i kjøp av våre produkter, sier Alf Helge Halland i Fjordland.

RASKT OG ENKELT: – Vi antar at et økende antall eldre er med å drive økningen i kjøp av våre produkter, sier Alf Helge Halland i Fjordland.

Pressefoto

PÅ MENYEN: Såkalte omsorgskunder er en stor kundegruppe for Fjordlands ferdigmiddager.

PÅ MENYEN: Såkalte omsorgskunder er en stor kundegruppe for Fjordlands ferdigmiddager.

Hennika Lillo-Stenberg