JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frykter at ansatte med særaldersgrense kan tape pensjon på vanskelige kvalifiseringsregler

Offentlig ansatte renholdere er en gruppe som har særaldersgrense. For å få særalderspåslaget som regjeringen foreslår i nye pensjonsregler må de kunne dokumentere stillingsprosent og at de faktisk hadde stilling med særaldersgrense 30 år tilbake i tid.

Offentlig ansatte renholdere er en gruppe som har særaldersgrense. For å få særalderspåslaget som regjeringen foreslår i nye pensjonsregler må de kunne dokumentere stillingsprosent og at de faktisk hadde stilling med særaldersgrense 30 år tilbake i tid.

Werner Juvik

Regjeringens forslag til nye pensjonsregler for ansatte med særaldersgrense har flere svakheter, mener Fagforbundet og flere andre arbeidstakerorganisasjoner i et høringssvar.

2024111209245320241112110218

perr.flakstad@fagbladet.no

I sommer sendte regjeringen ut et forslag om nye pensjonsregler for ansatte i offentlig sektor som har yrker med særaldersgrense på enten 60, 63 eller 65 år.

De nye reglene gjelder de som er født i 1963 eller senere.

Mange av Fagforbundets medlemmer har i dag særaldersgrense. Det vil si at de kan pensjonere seg tidligere enn andre yrkesgrupper.

Dette gjelder blant andre ansatte innenfor brann og redning, helsefagarbeidere og hjelpepleiere, renholdere og sykepleiere. I tillegg er også ansatte i forsvaret og politiet omfattet av særaldersgrenser.

Har du rett til særaldersgrense? Nå vil arbeidsgiverne fjerne hele ordningen.

Særalderspåslag

Noe av det Fagforbundet og de andre arbeidstakerorganisasjonene reagerer mest på, er de nye kravene for å kvalifisere til et såkalt særalderspåslag.

Først en liten forklaring: LO og de andre organisasjonene ønsket en opptjeningsordning for ansatte med særaldersgrense, og mener et opptjent særalderstillegg ville ha gjort reglene enklere.

I stedet foreslår regjeringen et særalderspåslag som skal kompensere for at de har færre år på å opptjene samme pensjon som de som har senere avgangsalder.

Ifølge forslaget skal påslaget være 5,8 prosent for de med særaldersgrense på 65 år, 6,5 prosent for de med særaldersgrense på 63 år, og 7,7 prosent for de som har særaldersgrense på 60 år.

Forutsatt at de oppfyller kvalifikasjonskravene.

Og her er vi tilbake til reaksjonene fra arbeidstakerorganisasjonene:

Enige om særaldersgrenser for 200.000 arbeidstakere.

– Vil bli vanskelig å dokumentere

Fagforbundet mener det kommer til å bli vanskelig for ansatte som må grave helt tilbake til tidlig på 1990-tallet for å dokumentere både stillingsstørrelse og at de faktisk hadde en stilling med særaldersgrense, siden det ikke var nødvendig å registrere dette den gangen på samme måte som i dag.

– Spesielt deltidsansatte vil få problemer med å dokumentere stillingshistorikk 30 år tilbake i tid. Derfor må reglene og saksbehandlingen forenkles slik at de sikres særalderspåslaget, sier Pål Skarsbak.

– Spesielt deltidsansatte vil få problemer med å dokumentere stillingshistorikk 30 år tilbake i tid. Derfor må reglene og saksbehandlingen forenkles slik at de sikres særalderspåslaget, sier Pål Skarsbak.

Martin Guttormsen Slørdal

– Resultatet kan bli at enkelte ikke får særalderspåslag selv om de har krav på dette. Spesielt for deltidsansatte vil det være svært vanskelig å dokumentere stillingshistorikk 30 år tilbake i tid. Derfor må reglene og saksbehandlingen forenkles slik at medlemmene sikres særalderspåslaget, sier Pål Skarsbak, leder av lov- og avtaleverksavdelingen i Fagforbundet.

De nye kvalifiseringskravene innebærer nemlig at du må kunne dokumentere at du har jobbet mer enn 20 prosent i en stilling med særaldersgrense i 30 år for å få fullt særalderspåslag.

Spesielt ansatte i deltidsstillinger vil få problemer med dokumentasjon, blant annet fordi det først fra 2016 ble 20 prosent innmeldingsgrense og rett til å slå sammen stillinger fra ulike arbeidsgivere i tariffområdene til KS og Spekter.

Dette fører til at det for første årskull som omfattes av de nye pensjonsreglene kan være så mange som 21 av 30 år som tidligere deltidsansatte i lav stillingsprosent vil få store problemer med å dokumentere, ifølge høringssvaret fra LO, YS og Unio.

De som ikke klarer å dokumentere dette, vil få redusert påslaget, eller i verste fall miste hele påslaget.

Slik er de forslaget til nye regler:

Den tidligpensjonen det opereres med her er den pensjonen du får fra du går av og fram til du fyller 67 år.

Særalderspåslaget skal legges oppå det du får fra folketrygden (Nav) og tjenestepensjonsordningen fra du fyller 67 og resten av livet.

Særaldersgrense 65 år:

De som er født i 1963 eller 1964 har rett til tidligpensjon etter tre års tjeneste i stilling med særaldersgrense i staten og ett års tjeneste i KS-området, helseforetakene og sykepleierordningen. Denne utgjør inntil 66 prosent av pensjonsgrunnlaget. Fra 67 år blir denne erstattet av ordinær pensjon og AFP, inkludert særalderspåslag. 

Det er ingen ny tidligpensjonsordning for ansatte med særaldersgrense 65 år som er født i 1965 eller senere. Disse får imidlertid fra uttak av pensjon rett til et særalderspåslag i tillegg til ordinær tjenestepensjon og AFP. 

De som i løpet av de siste 15 årene har stått i en stilling med særaldersgrense i 10 år, får et særalderspåslag til livsvarig pensjon. Det kreves en stillingsandel på minst 20 prosent for å få medregnet tid.

Særalderspåslaget beregnes som en prosentandel av pensjonsgrunnlaget. Påslaget skal være 5.8 prosent for de som har 30 års samlet opptjening i stilling med særaldersgrense. Er opptjeningstiden kortere enn 30 år, avkortes særalderspåslaget forholdsmessig. Påslaget reduseres forholdsmessig hvis gjennomsnittlig stillingsandel er lavere enn 100 prosent.

Særaldersgrense 60 år:

Personer med særaldersgrense på 60 år og som er født mellom 1963 og 1969 beholder en tidligpensjonsordning på 66 prosent av pensjonsgrunnlaget. Det inkluder 85-årsregelen (summen av alder og pensjonsopptjening), som gir rett på pensjon inntil tre år før særaldersgrensen.

For personer som er født i 1970-1972 vil 85-års regelen gradvis fases ut måned for måned. 1973-kullet vil dermed ha tidligpensjon i inntil sju år fra særaldersgrensen til overgang til ordinær alderspensjon. Disse får tidligpensjon dersom de fratrer  medlemspliktig stilling og de i løpet av de siste 15 årene før aldersgrensen har stått i stilling med særaldersgrense i minst 10 år. Det kreves en stillingsandel på minst 20 prosent.

Tidligpensjonen utgjør 66 prosent av pensjonsgrunnlaget for de som har en samlet opptjening på minst 30 år. Er opptjeningstiden kortere enn 30 år, avkortes tidligpensjonen forholdsmessig. Tidligpensjonen reduseres forholdsmessig hvis gjennomsnittlig stillingsandel er lavere enn 100 prosent.

De som i løpet av de siste 15 årene har stått i en stilling med særaldersgrense i 10 år, får et særalderspåslag til livsvarig pensjon. Det kreves en stillingsandel på minst 20 prosent for å få medregnet tid.

Særalderspåslaget beregnes som en prosentandel av pensjonsgrunnlaget. Påslaget skal være 7,7 prosent for de som har 30 års samlet opptjening i stilling med særaldersgrense. Er opptjeningstiden kortere enn 30 år, avkortes særalderspåslaget forholdsmessig. Påslaget reduseres forholdsmessig hvis gjennomsnittlig stillingsandel er lavere enn 100 prosent.

– Diskriminerende

– Det er også skuffende at regjeringen ikke har fjernet kravet om en stillingsprosent på minst 20 prosent. Vi mener dette er diskriminerende fordi det rammer kun deltidsansatte, og de er som oftest kvinner, sier Skarsbak.

Ifølge høringssvaret må det finnes bedre metoder enn at den enkelte ansatte skal ha ansvaret for å lete fram gamle arbeidskontrakter, lønnsslipper og skattemeldinger, eller kontakte nåværende og tidligere arbeidsgivere for både å dokumentere at stillingen deres var på over 20 prosent og at det faktisk var en stilling med særaldersgrense.

De vil uansett støte på problemer siden slike dokumenter kan dokumentere en inntekt som sannsynliggjør at stillingen var større enn 20 prosent, men ikke at den hadde særaldersgrense. Dermed kan de være like langt unna når det gjelder å få særalderspåslaget, noe som betyr at de får lavere pensjon.

Vedtas til våren

Foreløpig er ingenting vedtatt. Nå skal Arbeids- og inkluderingsdepartementet gå gjennom høringssvarene, og deretter kommer det en proposisjon til Stortinget som etter planen skal vedta de nye pensjonsreglene i løpet av vårsesjonen neste år.

Deretter må de nye reglene innarbeides i tariffavtalene med tilbakevirkende kraft slik at de som går av med særaldersgrense i 2025 kommer til å få etterbetalt etter de nye reglene.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
– Spesielt deltidsansatte vil få problemer med å dokumentere stillingshistorikk 30 år tilbake i tid. Derfor må reglene og saksbehandlingen forenkles slik at de sikres særalderspåslaget, sier Pål Skarsbak.

– Spesielt deltidsansatte vil få problemer med å dokumentere stillingshistorikk 30 år tilbake i tid. Derfor må reglene og saksbehandlingen forenkles slik at de sikres særalderspåslaget, sier Pål Skarsbak.

Martin Guttormsen Slørdal

Offentlig ansatte renholdere er en gruppe som har særaldersgrense. For å få særalderspåslaget som regjeringen foreslår i nye pensjonsregler må de kunne dokumentere stillingsprosent og at de faktisk hadde stilling med særaldersgrense 30 år tilbake i tid.

Offentlig ansatte renholdere er en gruppe som har særaldersgrense. For å få særalderspåslaget som regjeringen foreslår i nye pensjonsregler må de kunne dokumentere stillingsprosent og at de faktisk hadde stilling med særaldersgrense 30 år tilbake i tid.

Werner Juvik

perr.flakstad@fagbladet.no

I sommer sendte regjeringen ut et forslag om nye pensjonsregler for ansatte i offentlig sektor som har yrker med særaldersgrense på enten 60, 63 eller 65 år.

De nye reglene gjelder de som er født i 1963 eller senere.

Mange av Fagforbundets medlemmer har i dag særaldersgrense. Det vil si at de kan pensjonere seg tidligere enn andre yrkesgrupper.

Dette gjelder blant andre ansatte innenfor brann og redning, helsefagarbeidere og hjelpepleiere, renholdere og sykepleiere. I tillegg er også ansatte i forsvaret og politiet omfattet av særaldersgrenser.

Har du rett til særaldersgrense? Nå vil arbeidsgiverne fjerne hele ordningen.

Særalderspåslag

Noe av det Fagforbundet og de andre arbeidstakerorganisasjonene reagerer mest på, er de nye kravene for å kvalifisere til et såkalt særalderspåslag.

Først en liten forklaring: LO og de andre organisasjonene ønsket en opptjeningsordning for ansatte med særaldersgrense, og mener et opptjent særalderstillegg ville ha gjort reglene enklere.

I stedet foreslår regjeringen et særalderspåslag som skal kompensere for at de har færre år på å opptjene samme pensjon som de som har senere avgangsalder.

Ifølge forslaget skal påslaget være 5,8 prosent for de med særaldersgrense på 65 år, 6,5 prosent for de med særaldersgrense på 63 år, og 7,7 prosent for de som har særaldersgrense på 60 år.

Forutsatt at de oppfyller kvalifikasjonskravene.

Og her er vi tilbake til reaksjonene fra arbeidstakerorganisasjonene:

Enige om særaldersgrenser for 200.000 arbeidstakere.

– Vil bli vanskelig å dokumentere

Fagforbundet mener det kommer til å bli vanskelig for ansatte som må grave helt tilbake til tidlig på 1990-tallet for å dokumentere både stillingsstørrelse og at de faktisk hadde en stilling med særaldersgrense, siden det ikke var nødvendig å registrere dette den gangen på samme måte som i dag.

– Spesielt deltidsansatte vil få problemer med å dokumentere stillingshistorikk 30 år tilbake i tid. Derfor må reglene og saksbehandlingen forenkles slik at de sikres særalderspåslaget, sier Pål Skarsbak.

– Spesielt deltidsansatte vil få problemer med å dokumentere stillingshistorikk 30 år tilbake i tid. Derfor må reglene og saksbehandlingen forenkles slik at de sikres særalderspåslaget, sier Pål Skarsbak.

Martin Guttormsen Slørdal

– Resultatet kan bli at enkelte ikke får særalderspåslag selv om de har krav på dette. Spesielt for deltidsansatte vil det være svært vanskelig å dokumentere stillingshistorikk 30 år tilbake i tid. Derfor må reglene og saksbehandlingen forenkles slik at medlemmene sikres særalderspåslaget, sier Pål Skarsbak, leder av lov- og avtaleverksavdelingen i Fagforbundet.

De nye kvalifiseringskravene innebærer nemlig at du må kunne dokumentere at du har jobbet mer enn 20 prosent i en stilling med særaldersgrense i 30 år for å få fullt særalderspåslag.

Spesielt ansatte i deltidsstillinger vil få problemer med dokumentasjon, blant annet fordi det først fra 2016 ble 20 prosent innmeldingsgrense og rett til å slå sammen stillinger fra ulike arbeidsgivere i tariffområdene til KS og Spekter.

Dette fører til at det for første årskull som omfattes av de nye pensjonsreglene kan være så mange som 21 av 30 år som tidligere deltidsansatte i lav stillingsprosent vil få store problemer med å dokumentere, ifølge høringssvaret fra LO, YS og Unio.

De som ikke klarer å dokumentere dette, vil få redusert påslaget, eller i verste fall miste hele påslaget.

Slik er de forslaget til nye regler:

Den tidligpensjonen det opereres med her er den pensjonen du får fra du går av og fram til du fyller 67 år.

Særalderspåslaget skal legges oppå det du får fra folketrygden (Nav) og tjenestepensjonsordningen fra du fyller 67 og resten av livet.

Særaldersgrense 65 år:

De som er født i 1963 eller 1964 har rett til tidligpensjon etter tre års tjeneste i stilling med særaldersgrense i staten og ett års tjeneste i KS-området, helseforetakene og sykepleierordningen. Denne utgjør inntil 66 prosent av pensjonsgrunnlaget. Fra 67 år blir denne erstattet av ordinær pensjon og AFP, inkludert særalderspåslag. 

Det er ingen ny tidligpensjonsordning for ansatte med særaldersgrense 65 år som er født i 1965 eller senere. Disse får imidlertid fra uttak av pensjon rett til et særalderspåslag i tillegg til ordinær tjenestepensjon og AFP. 

De som i løpet av de siste 15 årene har stått i en stilling med særaldersgrense i 10 år, får et særalderspåslag til livsvarig pensjon. Det kreves en stillingsandel på minst 20 prosent for å få medregnet tid.

Særalderspåslaget beregnes som en prosentandel av pensjonsgrunnlaget. Påslaget skal være 5.8 prosent for de som har 30 års samlet opptjening i stilling med særaldersgrense. Er opptjeningstiden kortere enn 30 år, avkortes særalderspåslaget forholdsmessig. Påslaget reduseres forholdsmessig hvis gjennomsnittlig stillingsandel er lavere enn 100 prosent.

Særaldersgrense 60 år:

Personer med særaldersgrense på 60 år og som er født mellom 1963 og 1969 beholder en tidligpensjonsordning på 66 prosent av pensjonsgrunnlaget. Det inkluder 85-årsregelen (summen av alder og pensjonsopptjening), som gir rett på pensjon inntil tre år før særaldersgrensen.

For personer som er født i 1970-1972 vil 85-års regelen gradvis fases ut måned for måned. 1973-kullet vil dermed ha tidligpensjon i inntil sju år fra særaldersgrensen til overgang til ordinær alderspensjon. Disse får tidligpensjon dersom de fratrer  medlemspliktig stilling og de i løpet av de siste 15 årene før aldersgrensen har stått i stilling med særaldersgrense i minst 10 år. Det kreves en stillingsandel på minst 20 prosent.

Tidligpensjonen utgjør 66 prosent av pensjonsgrunnlaget for de som har en samlet opptjening på minst 30 år. Er opptjeningstiden kortere enn 30 år, avkortes tidligpensjonen forholdsmessig. Tidligpensjonen reduseres forholdsmessig hvis gjennomsnittlig stillingsandel er lavere enn 100 prosent.

De som i løpet av de siste 15 årene har stått i en stilling med særaldersgrense i 10 år, får et særalderspåslag til livsvarig pensjon. Det kreves en stillingsandel på minst 20 prosent for å få medregnet tid.

Særalderspåslaget beregnes som en prosentandel av pensjonsgrunnlaget. Påslaget skal være 7,7 prosent for de som har 30 års samlet opptjening i stilling med særaldersgrense. Er opptjeningstiden kortere enn 30 år, avkortes særalderspåslaget forholdsmessig. Påslaget reduseres forholdsmessig hvis gjennomsnittlig stillingsandel er lavere enn 100 prosent.

– Diskriminerende

– Det er også skuffende at regjeringen ikke har fjernet kravet om en stillingsprosent på minst 20 prosent. Vi mener dette er diskriminerende fordi det rammer kun deltidsansatte, og de er som oftest kvinner, sier Skarsbak.

Ifølge høringssvaret må det finnes bedre metoder enn at den enkelte ansatte skal ha ansvaret for å lete fram gamle arbeidskontrakter, lønnsslipper og skattemeldinger, eller kontakte nåværende og tidligere arbeidsgivere for både å dokumentere at stillingen deres var på over 20 prosent og at det faktisk var en stilling med særaldersgrense.

De vil uansett støte på problemer siden slike dokumenter kan dokumentere en inntekt som sannsynliggjør at stillingen var større enn 20 prosent, men ikke at den hadde særaldersgrense. Dermed kan de være like langt unna når det gjelder å få særalderspåslaget, noe som betyr at de får lavere pensjon.

Vedtas til våren

Foreløpig er ingenting vedtatt. Nå skal Arbeids- og inkluderingsdepartementet gå gjennom høringssvarene, og deretter kommer det en proposisjon til Stortinget som etter planen skal vedta de nye pensjonsreglene i løpet av vårsesjonen neste år.

Deretter må de nye reglene innarbeides i tariffavtalene med tilbakevirkende kraft slik at de som går av med særaldersgrense i 2025 kommer til å få etterbetalt etter de nye reglene.