Må bruke penn og papir:
Hackerne sendte kommunen flere tiår tilbake i tid. Nå legger de ned IT-avdelingen
Erik Cato Haug, leder i Fagforbundet i Østre Toten, kaller utflyttingen av IT-tjenestene en fallitterklæring.
Werner Juvik
Kommunen setter IT-driften ut til et eksternt firma etter dataskandalen. – En fallitterklæring, sier Fagforbundets tillitsvalgte.
marte.bjerke@fagbladet.no
Tillitsvalgte i Fagforbundet hevder at de ansatte ikke har vært godt nok involvert i prosessen etter IT-kollapsen.
Natt til 9. januar ble Østre Toten kommune offer for det som regnes for å være det mest omfattende og alvorlige dataangrepet på en norsk kommune.
De internasjonale hackerne sendte kommunen flere tiår tilbake i tid. Digitale verktøy ble erstattet med penn og papir. Blant det som forsvant over natta var back-up, e-poster og fagsystemer.
Det vil ta nærmere et halvår å rydde opp, anslår kommunedirektør Ole Magnus Stensrud. Ti millioner kroner er brukt på oppryddingsarbeidet hittil. Sannsynligvis må kommunen ut med det dobbelte innen de er ferdige.
LES OGSÅ: Mange vil bli bedre i ledelse og digitalisering – høye søkertall til Fagforbundets nye studium
– Kjempeutfordring for kommune på Østre Totens størrelse
Dataangrepet har avdekket at Østre Toten ikke er i stand til å ivareta datasikkerheten godt nok på egen hånd, mener Stensrud. IT-avdelingen har i dag fire ansatte og tre lærlinger.
– Min konklusjon er at det blir en kjempeutfordring for en kommune på Østre Totens størrelse å sette opp og opprettholde en IT-avdeling med riktig kompetanse. Dette blir også en ganske stor avdeling i forhold til kommunenes størrelse, sier Stensrud.
– Det blir en kjempeutfordring for en kommune på Østre Totens størrelse å sette opp og opprettholde en IT-avdeling med riktig kompetanse, mener kommunedirektør Ole Magnus Stensrud.
Werner Juvik
Det er firmaet Ikomm som i framtiden skal drifte og sikre IT-systemene i Østre Toten. Firmaet ble etablert som et interkommunalt selskap av Lillehammer, Gausdal og Øyer i 2003, og disse tre kommunene har nå majoriteten av aksjene i aksjeselskapet Ikomm. Nesodden og Indre Østfold kjøper også IT-tjenestene sine herfra.
LES OGSÅ: Hjemmekontor økte risikoen – 300.000 nordmenn svindlet på ett år
Kritisk til å privatisere offentlige tjenester
Fagforbundet i Østre Toten er kritiske til å flytte kommunale tjenester ut av kommunen.
– Vi ønsker ikke at denne typen tjenester skal privatiseres – at det private skal tjene penger på offentlige tjenester, sier Inger Bakken, hovedtillitsvalgt i Østre Toten kommune.
– Vi ønsker ikke at denne typen tjenester skal privatiseres, at det private skal tjene penger på offentlige tjenester, sier Inger Bakken, hovedtillitsvalgt i Østre Toten kommune.
Privat
Lederen i lokallaget, Erik Cato Haug, kaller utflyttingen av IT-tjenestene en fallitterklæring.
– Jeg synes dette er et varsko. Når det er snakk om pengesekken i Kommune-Norge, er det to store sektorer som skaper følelser: helse og omsorg og barn og oppvekst. Da kommer nok mange av de andre oppgavene i bakevja, og så har kanskje heller ikke vi vært klare nok på at IKT må få sin del av midlene til å drifte godt, sier Haug.
– Kanskje har vi brukt for lite penger på dette feltet
Kommunedirektør Ole Magnus Stensrud ser også muligheten for at kommunen ikke har brukt nok penger på IKT og IT-sikkerhet og understreker at det å flytte tjenestene ut av kommunen ikke er økonomisk motivert.
– Kanskje heller tvert imot – kanskje har vi brukt for lite penger på dette tidligere.
– Kan det å sette ut håndteringen av datasikkerheten i seg selv være en sikkerhetsrisiko?
– Ja, det er viktig at kommunen har bestillerkompetanse og gjør selvstendige vurderinger. Vi skal fortsatt ha et personvernombud som må settes i stand til å gjøre en god jobb, og vi skal fortsatt ha et sikkerhetsutvalg forankra i kommunens ledelse, understreker Stensrud.
Fagforbundet: – Vi har ikke vært logga på
Fagforbundet, NITO og Delta er alle kritiske til prosessen som har ført til beslutningen om å flytte IT-tjenestene ut av kommunen. De mener kommuneadministrasjonen har hatt hastverk.
Forbundene har, ifølge Oppland Arbeiderblad, sendt et bekymringsbrev til kommunens folkevalgte.
– Vi har full forståelse for at vi er i en krisesituasjon, sier Haug i Fagforbundet.
– Men likevel er det noe som heter lov og avtaleverk, og vi må følge arbeidslivets spilleregler. Dette skjedde bokstavelig talt over natta. Vi ble innkalt til et møte fredag 12. februar, og da var avgjørelsen tatt kvelden før. Vi visste at serverne skulle settes til Ikomm, men vi visste ikke hva dette ville føre til – vi var ikke godt nok logga på, hevder Haug.
Hovedtillitsvalgt Inger Bakken har samme opplevelse – tillitsvalgte og ansatte er ikke reelt involvert i beslutningene, mener hun.
– Mener at vi har involvert og informert
Kommunedirektøren er av en annen oppfatning.
– Vi har vært og er fortsatt i en krisesituasjon. Det vil fortsatt ta to uker før fagsystemene er oppe. Jeg har avholdt sju møter med alle hovedtillitsvalgte og hovedverneombudet etter datainnbruddet, forteller Stensrud.
Han mener at de ansatte og tillitsvalgte i IT-avdelingen har vært involvert, til tross for at beslutningen som normalt sett ville tatt halvannet til to år nå har tatt to uker.
– Vi mener at vi har informert og involvert. Vi avholdt drøftingsmøte, og vi informerte de ansatte om vurdering av ekstern drift før beslutningen ble tatt, sier kommunedirektøren og legger til at han kunne ha tenkt seg enda mer involvering, men at det ikke har vært tid.
De ansatte i IT-avdelingen blir nå tilbudt jobb i Ikomm, og lærlingene får fullføre lærlingtida si i kommunen. De ansatte som ikke ønsker å bli med over i det nye selskapet, kan reservere seg mot dette.
– Da vil vi finne andre oppgaver i kommunen, opplyser Stensrud.