JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Førerløs buss:

Her er Oslos første bussrute med førerløs buss

Oslos første selvkjørende bussrute, linje 35, mellom Kontraskjæret og Vippetangen åpnet mandag. Bussene er elektriske med sitteplass til 11 passasjerer. Om bord vil det også være en vert som skal yte assistanse og overta kjøringen hvis det er behov for det.

Oslos første selvkjørende bussrute, linje 35, mellom Kontraskjæret og Vippetangen åpnet mandag. Bussene er elektriske med sitteplass til 11 passasjerer. Om bord vil det også være en vert som skal yte assistanse og overta kjøringen hvis det er behov for det.

Heiko Junge / NTB scanpix

I pøsende regnvær ble Oslos nyeste bussrute 35 åpnet mandag. Det spesielle med ruten er at den betjenes med en førerløs buss.

2019052207230020190522105745

I tillegg er bussruten relativt kort, den går fra Kontraskjæret via Skur 35 og fram til Vippetangen, en strekning på noen få hundre meter.

Den historiske åpningen ble foretatt av Oslos ordfører Marianne Borgen (SV) mandag ettermiddag.

De selvkjørende er bussene elektriske. De har sitteplass til 11 passasjerer om bord, og reisende bruker det vanlige billettsystemet til Ruter.

p

I fjor ble det testet ut selvkjørende busser på Fornebu da badebussene fraktet passasjerer gratis fra Fornebu S og fram til Storøyodden badeplass.

Den nye bussrute 35 i Oslo er også et prøveprosjekt, og selv om bussene er selvkjørende, er det en vert om bord som skal sørge for service og hjelp til passasjerene, og overtar styringen av bussen hvis noe skulle skjære seg.

Bussene som benyttes er modellen Arma levert av NAVYA.

Litt senere i sommer er det meningen å utvide tilbudet med en bussrute som går fra Malmøya via Ormøya og ut til Mosseveien. Holdeplassene vil være de samme som benyttes av 85-bussen, og bussruten vil få rutenummeret 85B.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
Oslos første selvkjørende bussrute, linje 35, mellom Kontraskjæret og Vippetangen åpnet mandag. Bussene er elektriske med sitteplass til 11 passasjerer. Om bord vil det også være en vert som skal yte assistanse og overta kjøringen hvis det er behov for det.

Oslos første selvkjørende bussrute, linje 35, mellom Kontraskjæret og Vippetangen åpnet mandag. Bussene er elektriske med sitteplass til 11 passasjerer. Om bord vil det også være en vert som skal yte assistanse og overta kjøringen hvis det er behov for det.

Heiko Junge / NTB scanpix