Oslos første selvkjørende bussrute, linje 35, mellom Kontraskjæret og Vippetangen åpnet mandag. Bussene er elektriske med sitteplass til 11 passasjerer. Om bord vil det også være en vert som skal yte assistanse og overta kjøringen hvis det er behov for det.
Heiko Junge / NTB scanpix
I tillegg er bussruten relativt kort, den går fra Kontraskjæret via Skur 35 og fram til Vippetangen, en strekning på noen få hundre meter.
Den historiske åpningen ble foretatt av Oslos ordfører Marianne Borgen (SV) mandag ettermiddag.
De selvkjørende er bussene elektriske. De har sitteplass til 11 passasjerer om bord, og reisende bruker det vanlige billettsystemet til Ruter.
p
I fjor ble det testet ut selvkjørende busser på Fornebu da badebussene fraktet passasjerer gratis fra Fornebu S og fram til Storøyodden badeplass.
Den nye bussrute 35 i Oslo er også et prøveprosjekt, og selv om bussene er selvkjørende, er det en vert om bord som skal sørge for service og hjelp til passasjerene, og overtar styringen av bussen hvis noe skulle skjære seg.
Bussene som benyttes er modellen Arma levert av NAVYA.
Litt senere i sommer er det meningen å utvide tilbudet med en bussrute som går fra Malmøya via Ormøya og ut til Mosseveien. Holdeplassene vil være de samme som benyttes av 85-bussen, og bussruten vil få rutenummeret 85B.
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø