Israel og Hamas i krig
Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen
Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.
NTB/AP
LO og Fagforbundet krever at Norge stanser allierte lands videresalg av norske våpen og våpendeler til Israel.
yngvil@lomedia.no
De norske selskapene Kongsberg Defense & Aerospace og Kitron har i over ti år levert deler til de superavanserte F-35 jagerflyene, som bygges i USA.
Nå bruker Israel sine F-35-jagerfly i krigføringen av Gaza, bekrefter Israels forsvarssjef i en video fra Israels militære.
«Den mektige», Adir på hebraisk, kaller det israelske flyvåpenet sine F-35-fly.
Alle flyene har norske deler
«Alle F-35 jagerfly har deler lagd i Norge», opplyser våpengiganten Lockheed Martin som bygger kampflyene, i en e-post til FriFagbevegelse.
18 norske selskaper har levert deler siden F-35-programmet startet. Ni norske selskaper er nåværende leverandører til kampflyene, ifølge Lockheed Martin.
• Tillitsvalde: Det nyttar ikkje lenger å vere bekymra og berre snakke om diplomati og forhandlingar
LO vil ha våpenembargo mot Israel
Norske selskaper bør på ingen måte få bidra til Israels militære, mener LO som er Norges største arbeidstakerorganisasjon med over 1 million medlemmer.
Norge bør i stedet jobbe for en bred våpenembargo mot Israel, vedtok LO i 2022.
Det innebærer for eksempel å kreve «sluttbrukererklæringer», også på deler til våpen og krigsmateriell som norske selskaper selger til våre allierte land, opplyser Liv Tørres, leder i LOs internasjonale avdeling.
En sluttbrukererklæring garanterer at forsvarsmateriell ikke selges videre eller reeksporteres til et annet land.
• Rami hoppar i stolen når mora ringer: Eg fryktar for familien min på Vestbredda
Fagforbundet: – Helt uakseptabelt
Fagforbundet er helt enig med LO i at Norge må stramme inn lovverket når det gjelder videresalg av norske våpen og våpenkomponenter.
– Det som nå avdekkes med F-35-jagerflyene som brukes i pågående krig mellom Hamas og Israel, viser bare hvorfor det haster med å endre regelverket, mener Svend Morten Voldsrud, som sitter i toppledelsen i Fagforbundet.
Hittil er over 5300 barn drept i krigen, ifølge Unicef. På bare én uke slapp det israelske flyvåpenet 6000 bomber fra lufta over den lille Gaza-stripen.
Til sammenligning: På ett helt år, i 2019, brukte USA 7400 bomber i flyangrep i hele Afghanistan.
Palestinske jenter igjen finner noen av tingene sine, etter et israelsk flyangrep som rammet hjemmet deres i flyktningleiren Nusseirat i Deir al-Balah midt på Gazastripen.
NTB/Abaca
Industri-samarbeid med Nato
De to norske leverandørene til F-35 som FriFagbevegelse kontaktet i forbindelse med denne saken, ønsker ikke å svare på spørsmålene våre.
I generelle kommentarer viser begge til at deres leveranser til kampflyene er en del av et industrisamarbeid Norge har med sin Nato-partner USA.
«Dette industrisamarbeidet var en politisk forutsetning for Norges kjøp av F-35», skriver Cathrin Nylander, økonomidirektør i Kitron ASA i en e-post til FriFagbevegelse.
Ronny Lie, kommunikasjonsdirektør i Kongsberg Gruppen, skriver at «Beslutningen om Norges kjøp av F-35 og deltakelse i industrisamarbeidet er fattet av norske myndigheter».
Utviklingen av F-35-jagerflyene, som Norge er med i, er et militært samarbeid i hovedsak mellom ni land, ledet av USA. Det amerikanske forsvarsdepartementet står bak F-35 som bygges av den amerikanske våpengiganten Lockheed Martin. Israel har vært med som såkalt Security Cooperative Participant.
Et slikt samarbeid er Fagforbundet sterkt imot.
– Vi mener at norske myndigheter og norske selskaper verken bør samarbeide med det israelske militærvesenet eller landets forsvars- og sikkerhetsindustri, sier Svend Morten Voldsrud som sitter i ledelsen i Fagforbundet, som er Norges største fagforbund.
Et av Israels rundt 40 F-35-jagerfly over Gazastripen i starten av krigen.
NTB/AFP
De norske bidragene til F-35
Verken Kongsberg Gruppen eller Kitron vil svare på om de har bidratt også til de israelske F-35-jagerflyene. De vil heller ikke fortelle totalbeløpet på alle kontraktene deres på F-35 i alle årene de har vært med.
Alt tyder på at begge er blant selskapene har bidratt til også de israelske F-35-flyene.
Israel fikk sine første F-35 jagerfly i 2016, har nå rundt 40 av dem og har bestilt mange flere.
Norge eksporterer ikke direkte til Israel
Norge har i praksis hatt et forbud mot å eksportere forsvarsmateriell direkte til Israel, som siden 1967 har okkupert Gaza, Vestbredden og Øst-Jerusalem.
Men disse reglene gjelder ikke dersom norske selskaper, med godkjenning fra norske myndigheter, selger forsvarsmateriell til Norges allierte, som så selger videre.
USA er altså et slags transittland for de norskproduserte F-35-delene, og eksporterer og donerer krigsmateriell til Israel.
Det er ifølge regjeringa i tråd med norsk lov at norskproduserte deler til jagerflyene F-35 blir brukt av Israel i krigshandlinger på Gazastripen.
Staten Norge er eier
Den norske stat er majoritetseier i Kongsberg Gruppen, som er morselskapet til Kongsberg Defense & Aerospace.
Staten er den største aksjeeieren i Kitron, gjennom Folketrygdfondet.
Kongsberg Defense & Aerospace:
Kongsberg-selskapet har levert deler til F-35-flyene helt siden 2010.
Selskapet har ifølge en børsmelding levert deler til 1100 fly, som er enda flere enn antallet ferdigbygde fly hittil. Lockheed Martin har satt seg som mål å bygge fly nummer 1000 innen utgangen av 2023.
Kongsberg Defense & Aerospace har levert skrogpaneler, haleror og halerorskanter, og luker i komposittmateriale til F-35-flyene, ifølge Teknisk Ukeblad og Forsvarets Forum.
Delene produseres ved deres anlegg på Kongsberg.
Ett eksempel på hvor lukrativt F-35 er for selskapet, er kontrakten som Kongsberg signerte med Lockheed Martin i september i år. Den alene er verdt 1,2 milliarder kroner, ifølge en børsmelding fra selskapet.
Kitron:
Arendal-selskapet Kitron har vært med i F-35-programmet helt siden 2005.
Selskapet vant sin første F-35-kontrakt i 2009, om å produsere bakplanet(*1) til kampflyene, samt å teste vedlikeholde og reparere bakplanet til F-35-flyene, ifølge Teknisk Ukeblad.
Verdien på denne første kontrakten alene er anslått til 1 milliard kroner.
Kitron leverer blant annet flyradar-systemer, og elektroniske moduler for kommunikasjon, navigasjon og identifikasjon, produsert i Arendal.
Israel vil ødelegge Hamas
Israels regjering forklarer angrepene på Gaza med at Israel skal ødelegge Hamas en gang for alle, etter det omfattende angrepet fra Hamas 7. oktober. Rundt 1200 mennesker ble drept i angrepene denne dagen, blant dem 31 barn. Nesten 380 av de drepte var israelske soldater og politifolk, de øvrige sivile, melder NTB.
Hamas tok 241 israelske sivile og soldater som gisler av Hamas på Gazastripen – 30 av dem er barn, ifølge israelske medier. Fem gisler ble satt fri før våpenhvilen trådte i kraft 24. november. Hamas hevder at rundt 60 gisler og krigsfanger er drept i israelske luftangrep.
I en tidligere versjon av denne saken sto det at F-35-fly med norske deler blir brukt i bombing av Gazastripen. 25.11 kl. 10.58 ble dette endret til at flyene brukes i krigføringen.
*1 Integrated Backplane Assembly (IBA), en avansert og kompleks elektronikkmodul. (Kilde: NTB)
Kilder: Teknisk Ukeblad, Oslo Børs, NTB, Kitrons årsregnskaper, Reuters, Store norske leksikon, Lockheed Martin, CNN, og Kongsberg Gruppen.