Kunstig intelligens
KI i helse: – Kan ikke erstatte hender
SYKEHJEM MED KI: Vi ba Chat GPT 4 om dette: Lag en illustrasjon om at KI ikke kan ta over for mennesker i helsesektoren. (Dette er altså en KI-generert illustrasjon).
KI-generert bilde
Kunstig intelligens (KI) kan aldri erstatte mennesker i helsevesenet, mener Fagforbundets Iren Luther og Eskild Hustvedt. Samtidig vil de at helsearbeidere får opplæring i KI.
vigdis.alver@fagbladet.no
– Helsefagarbeidere, sykepleiere og tillitsvalgte må få kunnskap om KI(*1) både mulighetene og fallgruvene, sier Eskild Hustvedt, rådgiver i Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet.
Under Kommunalkonferansen 2024 denne uka har også kunstig intelligens (KI) i praksis og utdanning hatt en sentral plass i programmet. Hustvedt deltok blant annet i en panelsamtale om KI og framtidens arbeidsliv.
I helsevesenet, som på andre samfunnsområder, er KI på vei inn, og noen løsninger er allerede i bruk: Noe velferdsteknologi er delvis basert på KI, og KI brukes eksempelvis i røntgenanalyser flere steder i helse-Norge.
Det er ulike forsknings-, innovasjons- og utprøvingsprosjekter med KI i gang i flere av helseregionene, ifølge rapporten «Kunstig intelligens i helsetjenesten» fra Helsedirektoratet (2022).
– Må sikre rammene
– Mange helsearbeidere er bekymret for KI. En av utfordringene er at samtalen om KI er veldig overordnet – det er veldig lite håndfast om hvordan man vil bruke det og i hvilke situasjoner, påpeker Hustvedt.
– Ingen dør om en KI genererer en dårlig turnusplan, men man kan dø om en KI setter feil diagnose. Vi må sikre at KI er trygt å bruke innenfor gode rammer, og kontrollert av fagfolk.
HELSE OG FRAMTID: Fagforbundets Eskild Hustvedt og Iren Luther er opptatt av at helsearbeidere framover må få økt kunnskap om kunstig intelligens.
Vigdis Alver
I samtalen på Kommunalkonferansen deltok også seniorrådgiver Hilde Lovett i Helsedirektoratet og statssekretær Tomas Norvoll i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.
Statssekretæren mener det i helsevesenet handler om å få bedre tjenester, og at KI kan være et verktøy til det.
– Det er viktig å få med folk og å skape trygghet til bruken. Vi må også håndtere digitalt utenforskap inn i dette, sier han.
Helsedirektoratet leder nå et arbeid med en felles plan for trygg og sikker innføring av KI i helse- og omsorgssektoren på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet.
Lovett fra Helsedirektoratet sier dette om KI, fra konferansescenen:
– Vi må vite hva vi gjør. Det KI gjør, må kontrolleres, og vi må lære oss å stille riktige spørsmål.
• Les også fra konferansen: Raymond Johansen om Gaza: – Et helvete på jord
– Må forbli et supplement
Iren Luther, leder av Yrkesseksjon helse og sosial, etterlyser mer samhandling og medbestemmelse inn i utviklingen med KI.
Hun mener at fagfolk må være med når KI-systemer skal videreutvikles for bruk i helsevesenet, og advarer mot at dette blir noe bare ingeniører tar seg av.
– Selv om KI er et voksende støtteverktøy innen helse, må det forbli et supplement og ingen erstatning for mennesker. Bruken må utvikles på arbeidsplassene, i samarbeid med helsearbeidere og tillitsvalgte, mener Luther.
– Det har vært svakheter ved utviklingen og innkjøp av systemer i helsevesenet tidligere. Det kan ikke være slik at innkjøpsavdelinger som ikke har helsekunnskap, skal stå for dette alene. Involvering og medbestemmelse vil bidra til større kvalitet, mener Luther.
Framtidens helsepersonell må vite hva de skal bruke KI til.
Luther mener bruk av KI må inn i utdanningene av helsepersonell og sier dette er noe Fagforbundet jobber med på ulike plan for å få politikerne med på.
– Framtidens helsepersonell må vite hva de skal bruke KI til, understreker hun.
Helsepersonellkommisjonens utredning var klar i februar i fjor, og her ble det blant annet pekt på kunstig intelligens som en av teknologiene som kan bidra til effektivisering og bedre tjenesteyting i den norske helsetjenesten.
Den voksende eldrebølgen vil gjøre mangelen på personell i Helse-Norge enda større framover, ifølge prognoser.
• Slik vil Helsepersonellkommisjonen løse bemanningskrisa i helsesektoren
– Dette innebærer at personell må brukes på en smartere måte. Slik sett kan KI bety en støtte som avhjelper på flere arbeidsoppgaver. Slik kan kapasitet frigjøres til behandling, pleie og omsorg som må gjøre av menneskehender, sier Luther.
Hustvedt presiserer at KI ikke har noe å bidra med i direkte omsorg for pasienter.
– Pleie, mat og medisiner vil alltid kreve mennesker, mener Hustvedt.
*1 Kunstig intelligens (KI) er informasjonsteknologi som justerer sin egen aktivitet etter hva som blir puttet inn i den av data/informasjon. Derfor virker det som teknologien tenker og er intelligent. (forskning.no)