Kommer arbeidsliv tilbake på læreplanen etter høringen i mars?
VIL LÆRE MER OM ARBEIDSLIV I DRAMMEN: Bakerst fra venstre, Justina Jukeniviute, Bilal Sheikh, Katerine Antonia Bunster, Ilma Rogonja, Sana Sediq, Johanna Marie Arayan Ballano og Othilie Raaen Oegema. Neste rekke, Tuva Korslund Nilsen, Tuva Rødset, Donja Jakob, Angelica Cyliva og Russul Nazar. Fredrik Husemoen helt fremst.
Werner Juvik
– Arbeidsliv må tilbake på timeplanen. Det mener Arbeiderpartiets arbeidslivsutvalg i sin ferske innstilling.
ingeborg.rangul@fagbladet.no
Nå har Arbeiderpartiets arbeidslivsutvalg kommet med en innstilling hvor de fremmer rekke forslag for å sikre at arbeidslivsmodellen ikke skal forsvinne fra læreplanen i videregående skole.
Arbeidet til utvalget danner utgangspunkt for et nytt partiprogram på området, som skal vedtas på landsmøtet til våren.
– Endringen regjeringen legger opp til er svært uheldig. Det er helt avgjørende at unge blir best mulig forberedt på både på hvilke rettigheter de har og hvilke og forventninger de vil bli møtt med når de skal inn i arbeidslivet, sier Arild Grande, leder for Arbeiderpartiets arbeidslivsutvalg til Fagbladet.
PLIKTER OG RETTIGHETER: Arild Grande, leder for Arbeiderpartiets arbeidslivsutvalg mener unge må bli forberedt på hvilke rettigheter og hvilke forventninger de vil bli møtt med når de skal inn i arbeidslivet.
Stortinget
Grande sier at Arbeiderpartiet også vil utvikle en forpliktende plan sammen med partene i arbeidslivet for å legge til rette for å organisere unge allerede fra første møte med arbeidslivet som ekstrahjelp, midlertidig ansatt eller som innleid.
– De unges vei inn i et seriøst og organisert arbeidsliv må styrkes gjennom å invitere arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene inn i skoler og utdanningsinstitusjoner. Det må sørges for at den norske arbeidslivsmodellen tas inn i læreplanene.
Unge dårlig forberedt på arbeidslivet
– Hvordan folk har det i arbeidslivet påvirker folks hverdag. Jeg hører fra mange unge at de har for lite og for dårlig informasjon om hva som møter dem. Arbeidstakere sier at de unge er for dårlig forberedt på arbeidslivet.
Derfor er Grande sterkt kritisk til at regjeringen i fagfornyelsen vil ha arbeidsliv ut av læreplanen.
– Det svekker framtidens arbeidstakere. Det svekker også kunnskap om hvordan Norge utviklet seg til det gode samfunnet vi har og lykkes med omstilling, nyskapning og inkludering.
• Ungdom i Drammen vil lære mer om tariff
Mange faller ut
Selv lærte Arild Grande om arbeidsliv av foreldre og venner og gjennom litt arbeidstrening på ungdomsskolen.
– Arbeidslivet er annerledes enn mange ser for seg. Mange har urealistiske forventninger og ønsker. Det igjen fører til at mange faller ut. Det er viktig å følge drømmer, men vi kan ikke bare ha drømmer vi må være forberedt på hva som møter der ute være klar over rettigheter.
Grande forteller at arbeidslivsutvalget også ønsker at nye arbeidstakere blir møtt av en kollega som er organisert og om kan bistå hvis noen møter veggen. Mange er midlertidig ansatte eller er inne på prøvetid, da er det vanskelig å stå imot hvis det oppstår problem.
– Da trenger de en tillitsvalgt som kan stå skulder til skulder sammen med dem.
Overfylte læreplaner
– Både lærere og forskere har vært tydelige på at dagens planer er for overfylte. Et viktig mål med fagfornyelsen er derfor at læreplanene skal bli mindre omfangsrike. Vi må gi mer plass til dybdelæring og forståelse, sier Tom Erlend Skaug, statssekretær i Kunnskapsdepartementet, i en mail til Fagbladet.
Skaug viser til at det i læreplanutkastene som Utdanningsdirektoratet sendte på høring i høst, er arbeidsliv nevnt i flere ulike kompetansemål.
– I overordnet del av læreplanene, som regjeringen fastsatte høsten 2017, står det også at opplæringen skal gi et godt utgangspunkt for deltakelse på alle områder innenfor utdanning, arbeids- og samfunnsliv. Overordnet del skal være førende for de nye læreplanene, sier Skaug.
– Jeg vil også minne om at de utkastene direktoratet har delt er foreløpige, overordnede skisser. Departementet vil motta utkast til endelige læreplaner i februar, og vi vil sende dem på bred høring i mars, sier Skaug.