Søppel på anbud

Renovasjonsetaten har fått 13.900 klager på fem uker

Kundebehandlerne er utslitte etter søppelkaoset i Oslo

Kommunen må kjøpe inn vikarer

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Anne Sandborg og Terje Strømsnes i Fagforbundet Teknisk fagforening i Oslo, er bekymret for helsa til de ansatte.

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Anne Sandborg og Terje Strømsnes i Fagforbundet Teknisk fagforening i Oslo, er bekymret for helsa til de ansatte.

Werner Juvik

Normalt behandler fire personer klagene i Oslos renovasjonsetat. Etter at Veireno overtok, har 30 til 40 personer jobbet på spreng med klagestormen. – Nå er staben rett og slett utslitt, sier hovedtillitsvalgt Anne Sandborg.

2016111110475320161111144400

Dette anbudet, der alle fire renovasjonsområdene i Oslo er satt ut på en gang med nye ruter til én operatør, er en risikosport der ansattes hverdag og helse står på spill.

Anne Sandborg, hovedtillitsvalgt i renovasjonsetaten

– Det er de som står i stormen for avgjørelsene til politisk og administrativ ledelse, de som har valgt å kjøre anbudsrunder på tjenesten. Det er de som får all kjefta og grove meldinger gjennom hele dagen.

Anne Sandborg, hovedtillitsvalgt i renovasjonsetaten

ola.tommeras@fagbladet.no

De ansatte er i sjette uka med utskjelling og klagestorm etter at den nye operatøren Veireno overtok avfallsinnsamling i Oslo.

På fem uker har kundebehandlerne i renovasjonsetaten i Oslo kommune behandlet 13.900 klager, etter at selskapet Veireno tok over avfallsinnsamlingen i hele Oslo. Nå har etaten utlyst en lynkjapp minikonkurranse for innkjøp av vikartjenester til å styrke staben.

– Ansatte er fortvilte og slitne. De mottar og sender klager videre, men har ikke kontroll på om klagene blir fulgt opp. De er frustrerte, forteller hovedtillitsvalgt Anne Sandborg i renovasjonsetaten.

• Veirneo overtar hele Oslo

Står i stormen hver dag

Normalt jobber fire personer med å ta imot klager fra abonnentene i Oslo.

– De siste ukene har 30 til 40 personer jobbet kontinuerlig med å ekspedere klager. Alle i etaten har trådt til i en kjempedugnad, men nå er staben rett og slett utslitt, forteller Sandborg.

Etter de siste ukenes massive kritikk av både etat og operatør, er det ingen i staben som stiller til intervju, men Sandborg treffer kollegene daglig.

– Det er de som står i stormen for avgjørelsene til politisk og administrativ ledelse, de som har valgt å kjøre anbudsrunder på tjenesten. Det er de som får all kjefta og grove meldinger gjennom hele dagen, sier hun.

Anne Sandborg og leder av Fagforbundet Teknisk fagforening i Oslo, Terje Strømsnes, mener de ansatte rett og slett har behov for en debrief av opplevelsene de siste ukene.

- Miljøkrava er solide i anbudet, men ville vært de samme uansett operatør, sier Terje Strømsnes.

- Miljøkrava er solide i anbudet, men ville vært de samme uansett operatør, sier Terje Strømsnes.

Werner Juvik

– Vi ser at det trengs nå. Mange har rett og slett ikke lyst til å gå på jobb lenger. Det er for ubehagelig. Opplevelsene på jobb må bearbeides, mener Sandborg og Strømsnes.

• En gang var renovasjon en kremjobb

Kjøper seks vikarer

Onsdag i forrige uke utlyste etaten en anbudskonkurranse med frist allerede påfølgende mandag. Etaten ønsker seks vikarer fra to til seks måneder til kundetorget. Oppgavene er telefonbetjening og saksbehandling.

– Egentlig er dette galskap, men en nødvendig styrking av staben, sier Sandborg.

– Det kan umulig lønne seg i det lange løp. Det blir interessant å se den endelige regninga for all overtid, ekstrainnkjøp og ekstra beredskap som anbudsrunden har ført med seg, kommenterer hun.

• Arbeidstilsynet politianmeldte Veireno

– Lønner seg ikke

Sandborg har selv en karriere som gartner i Vigelandsparken, før all parkdrift i Oslo ble satt ut på anbud og hun ble overført til renovasjonsetaten.

– Det er ingenting ved parkdrift som viser at det blir billigere eller bedre, ei heller ved renovasjon. Det dreier seg først og fremst om politikk og ideologi, der målet er å åpne for profitt på lovpålagte offentlige tjenester. Hadde noen giddet å evaluere dette, så tviler jeg på at svaret ville blitt at det lønner seg, mener hun.

 - Dette anbudet er en risikosport, mener Anne Sandborg.

- Dette anbudet er en risikosport, mener Anne Sandborg.

Werner Juvik

Risikosport med ansatte

Terje Strømsnes understreker at fagforeningen ikke på noen måte er imot miljøaspektet ved dette anbudet, som både forrige og nåværende byråd legger vekt på.

– Miljøaspektet er sterkt i kravspesifikasjonene. Det støtter vi fullt ut, men miljøkravet er det samme uansett hvem som hadde utført tjenesten, påpeker han, og legger til at de heller ikke er imot at det innføres turnusordning for avfallsinnsamlingen med jevnere levering til mottakene.

– Men dette anbudet, der alle fire renovasjonsområdene i Oslo er satt ut på en gang med nye ruter til én operatør, er en risikosport med ansattes hverdag og helse på spill, sier han og Sandborg.

Slik dundret Veireno inn i avfallsmarkedet

Nå kan Veireno få dagmulkt

Innkjøringsperioden på fire til seks uker er over. Nå åpner renovasjonsetaten for sterkere sanksjoner.

Renovasjonsetaten vil kreve dagmulkter, men kun for manglende tømming av beholdere der det åpenbart kan dokumenteres at ikke er tømt til tross for flere klager, opplyser etaten i sin daglige statusmeldingen for avfallsinnsamling. Ifølge de siste dagers statusmeldinger, så har det meste av innsamlingen nådd et normalnivå, men det gjenstår fortsatt et stort etterslep med uavhentet avfall i Oslo.

– Innsamlingen av plastemballasje, mat- og restavfall har stabilisert seg på et høyt nivå. Samtidig har noen ruter og områder vist seg å være mer utfordrende enn andre, og dessverre har en del kunder ikke opplevd at klagene har blitt effektuert innen rimelig tid, skriver renovasjonsdirektør Pål A. Sommernes, og fortsetter:

– Søndag 13. november markerer slutten på sjette og siste uke av innkjøringsperioden for plastemballasje, mat- og restavfall. Renovasjonsetaten har bedt Veireno AS om å levere en situasjonsrapport mandag 14. november. Rapporten skal inneholde status for innsamlingen etter seks driftsuker, papirinnsamlingen inkludert. Vi krever også en fremdriftsplan med konkrete tiltak og frister som gjør at Renovasjonsetaten og Veireno AS raskest mulig når målene som er satt for avfallsinnsamlingen. Dette skal gi abonnentene våre en økt forutsigbarhet med tanke på når de får tømt avfallet sitt.

Slik fikk Veireno hele Oslo

• I september 2014 kjøpte Jonny Enger selskapet Mathiesen renovasjon på Hadeland og stiftet Veireno.

• Like etter vant det ferske selskapet Vesar-anbudet som inkluderer ti av 12 kommuner i Vestfold, med et langt lavere tilbud enn konkurrentene.

• I oktober 2015 startet Veireno i Vestfold med et nytt og mer effektivt konsept der færre ansatte skulle gjøre samme jobben.

• Samtidig vant det da ett år gamle selskapet historiens hittil største renovasjonsanbud i Norge - hele Oslo - med et bud flere titalls millioner kroner lavere enn konkurrentene.

• Arbeidstilsynet avdekket grove brudd på arbeidstidbestemmelsene i Vestfold, med opptil 18 timer arbeidsdag. Bruddene er nå politianmeldt.

• 3. Oktober 2016 startet Veireno på oppdraget i Oslo. Det har medført søppelkaos i hovedstaden, selv om det kjøres med ekstramannskaper og reservebiler. I mars 2017 skal etter planen, jobben som nå gjøres av ca 140 renovatører, ekspederes av 96 ansatte.

• Veireno holder til i Ytre Enebakk og eies av Jonny Enger, som har lang fartstid med sitt firma Veitransport og Veikran.

• Jonny Enger tok et utbytt på åtte millioner kroner fra det nye renovasjonsselskapet i fjor. Dette kommer i tillegg til en direktørlønn på 2,6 millioner kroner.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy