JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Omstilling i Posten

Nå henger jobben i en tynn tråd for samboerne Silje og Kristian

Samboerparet Kristian Hjemgård og Silje K Kristiansen risikerer å stå uten arbeid når ruteklargjøringen flyttes fra Bodø-terminalen til Østlandsterminalen.

Samboerparet Kristian Hjemgård og Silje K Kristiansen risikerer å stå uten arbeid når ruteklargjøringen flyttes fra Bodø-terminalen til Østlandsterminalen.

Alf Ragnar Olsen

Ikke før forrige bølge av innsparinger har lagt seg, kommer det nye kutt. Bodø-terminalen har skrumpet inn fra 80 til 13 årsverk på to år.

2023031612465020230316124648

alf@lomedia.no

– Vi berget oss så vidt i fjor. Nå ser det dårlig ut, sier samboerparet Silje K. Kristiansen og Kristian Hjemgård.

Begge risikerer å stå uten jobb.

Posten halverer antallet postfly-ruter til Svalbard. De går fra fire daglige flyginger i uka til to og opplyser at man ved behov kan komplettere med båtfrakt og rutefly. To fly som flyr bedriftspakker i Sør-Norge, kuttes også. Godset overføres til biltransport og rutefly.

I tillegg går man fra to til ett innleid fraktfly på strekningen Oslo-Bodø-Tromsø.

Lavere volum gjør ifølge Posten det mulig å samle pakker og brev i ett fly og kombinere det med rutefly.

Endringene medfører at ti årsverk kuttes ved Postens terminal i Bodø.

Krevde 900 millioner – tapte i retten

Fagforbundet: – Ingen skal presses ut

Leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge synes det er uforståelig at såkalte stordriftsfordeler trumfer alt, for omstilling koster.

Hun påpeker at det rimeligste er å benytte naturlig avgang, eller å la være å erstatte når noen slutter.

Produksjonsdelen av Bodø postterminal går fra å ha 80 til 13 årsverk på drøyt to år.

– Det er dramatisk, sier hun og føyer til at støttefunksjoner som Rute/Far og etterbehandling av inntektssikring kan ligge hvor som helst, også i Bodø.

Leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge

Leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge

Ole Palmstrøm

– Det har vi argumentert for. Utgiftene til kontorlokaler og lønninger er lavere i distriktene enn i Oslo-området. Men det blir avvist. «Stordriftsfordeler» er det altoverskyggende argumentet vi blir møtt av, sier hun.

– Dette kom dessuten tett på forrige nedbemanning her. Men innsparingene er så store at arbeidsgiver mener det er uforsvarlig å ikke iverksette.

John Willy (81) går fortsatt med post

Starter omstillingsarbeidet

Fagforbundet Post og finans fikk gehør for at det settes av god tid til omstillinga.

Kartleggingssamtaler starter nå. En del vil få tilbud om nye arbeidsoppgaver, for andre kan støtte til omskolering være løsningen.

De berørte som fyller 62 år i år, tilbys gavepensjon. Videre er det ansettelsesstopp slik at Posten får best mulig sjanser til å tilby annet arbeid.

– Tiltakene kan bidra til at overtallighet unngås, håper Olafsen.

Hun understreker at sluttpakker og gavepensjon er frivillige ordninger – og at ingen skal føle seg presset til si ja til slike ordninger.

– I forrige runde ble det forventet og presset på for at veteraner skulle tre til side slik at de med kortere ansiennitet fikk fortsette i jobb. Sånt er utilbørlig press, og helt uakseptabelt.

Olafsen mener at i en så vanskelig situasjon, må man opptre ryddig og omsorgsfullt mot hverandre. Ingen vet hvor viktig jobben er for den enkelte.

– For noen betyr jobben alt – enten det er sosiale grunner, identitet, økonomi eller andre private forhold. Da blir det en personlig katastrofe å bli presset ut. Det må vi forstå og respektere, sier Olafsen.

Håper på jobbtilbud

Samboerne Silje K. Kristiansen og Kristian Hjemgård berget seg med et nødskrik i forrige runde. Men nå har de ingen god følelse. De risikerer å stå uten arbeid.

De flyttet fra Fauske til Bodø da Posten kuttet der. I Bodø har de bygd hus for å bo og jobbe videre. Da postreklamesenteret ble nedlagt, fikk de ny jobb på ruteklargjøring.

– Nå ryker også dette, sier de to og rister på hodet.

Bud- eller sjåførjobb i distribusjonsavdelingen kan bli løsningen, men alt er i det blå. Kristian har lastebilsertifikat og stiller trolig sterkt, men for samboeren Silje er situasjonen verre. Hun har ikke førerkort for personbil, men håper på støtte til å ta det.

USIKRE TIDER: Martin Rask, Anne Sofie Ovesen, Hans-Petter Løksti, Inger Berit Ludvigsen, Eirik Føre, Martin Andreassen, Titajoa Kaeeyoo, Terje Olsen, Rita Jakobsen og Inger Andreassen håper de som ønsker å fortsette i Posten, får tilbud om ny jobb.

USIKRE TIDER: Martin Rask, Anne Sofie Ovesen, Hans-Petter Løksti, Inger Berit Ludvigsen, Eirik Føre, Martin Andreassen, Titajoa Kaeeyoo, Terje Olsen, Rita Jakobsen og Inger Andreassen håper de som ønsker å fortsette i Posten, får tilbud om ny jobb.

Alf Ragnar Olsen

Ved nabobordet sitter Rolf Johan Johansen og Tommy Markussen. Førstnevnte har fått jobb i Tesla og slutter om få dager. Han er glad for det.

– Det er trist det som skjer. Jobb i distribusjon finnes, men er uaktuelt. Årsaken er mye ufrivillig overtid og voldsomt arbeidspress, sier han.

Tommy Markussen får nå opplæring for å overta kameratens stilling på Rute/Far. Dessverre ryker trolig nyjobben før han er ferdig opplært.

– Endelig skulle jeg få dagjobb, og så blir enheten nedlagt. Det føles jævlig, sier Markussen.

Annenhver uke er han alenepappa for en 7-åring, og budjobb med varierende og til dels uforutsigbar arbeidstid står ikke på ønskelista. Men nå får han bare krysse fingrene.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy