Nå lærer frisører og hudpleiere smittevern i rekordfart. Og dette må du gjøre som kunde
Se hvorfor fagforeningssjefen ikke er fornøyd
KLIPPER IGJEN: Noen åpner allerede lørdag, dersom de rekker å bli sertifisert i løpet av dagen. Andre åpner mandag.
Eirik Dahl Viggen
Både kundene og frisørene møter nye krav når salongene åpner mandag.
ola.tommeras@fagbladet.no
Bekymring for smittefare gir ikke rett til å bli hjemme, fredag morgen startet e-læringskurs for frisør- og velværesalonger. En ny sertifisering «Trygg salong» har sett dagens lys. Den er i utgangspunktet for medlemsbedrifter i NHOs Norske frisør og velværebedrifter.
Mye har lekket om den nye hverdagen til frisører og hudpleiere, men først fredag morgen var alt klappet og klart for frisering, hudpleie, tatovering og lignende. Da la Folkehelseinstituttet (FHI) siste hånd på bransjestandarden som beskriver både hva kunder og ansatte må gjøre.
Forskrifter og e-kurs er utarbeidet i samarbeid mellom Frisørenes fagforening Fagforbundet, NHOs Norske frisører og velværebedrifter og FHI.
– Smittevernkursene er i frivillige, men vi oppfordrer alle våre medlemmer til å gjennomføre kursene for å få en god nok forståelse av hvordan smitte spres og hva man kan gjøre for å unngå det, sier Vivian Jacobsen, leder av Frisørenes fagforening Fagforbundet.
• Her kan du klippe deg trygt i salonger med tariffavtale.
Ønsket større avstand
– Vi hadde håpet på strengere krav til avstander mellom kunder. For øvrig er det gode tiltak, sier Vivian Jacobsen.
Avstandskravet startet med to meter, men har endt på en meter. Det, kommenterer Jacobsen, er en grei avstand når kundene venter, men ikke under behandling.
– En meter er lite når kundene sitter i stolen mens den ansatte går rundt dem. Derfor hadde vi håpet at kravet om to meter ble opprettholdt, men vi oppfordrer salongene til å sørge for stor nok avstand mellom arbeidsstasjonene, sier Jacobsen.
• Frisører bekymret for smitte. Hår er bare hår.
Dette skal du som kunde gjøre
Den rykende ferske forskriften gjelder også deg som kunde.
• Du må belage deg på at drop-in forsvinner i flere salonger.
• Du kan bli bedt om å fylle ut skjema med egenerklæring om at du er smittefri ved ankomst til salongen.
• Du oppfordres å varsle dersom du får symptomer på Covid-19 i dagene etter salongbesøket.
• Du skal vaske eller desinfisere hender ved ankomst. Alle salonger skal ha antibac eller vask ved inngangsområdet.
• Blader og magasiner forsvinner, likeså tilbud om kaffe, te eller vann.
• Du skal ikke bruke mobiltelefon mens du er i salongen, kun ved eventuell betaling med vipps.
• Du skal holde minst en meter avstand til andre kunder mens du venter.
Ola Tømmerås
Omfattende tiltak
De ansatte i salongene blir pålagt en rekke smitteverntiltak, som vasking av hender mellom hver eneste kunde, desinfisering av kleshengere og stativer, betalingsterminaler og annet som ofte berøres, samt daglig rengjøring av toaletter.
Det skal også føres oversikt over kunder, og hvilken pleier eller frisør som har behandlet dem to uker tilbake i tid for eventuell smitteoppsporing. Videre skal ansatte vaske hender på nytt dersom de skulle bli avbrutt med andre arbeidsoppgaver under en behandling.
Det gis anbefaling, men ikke krav om at hår vaskes før behandling. Videre skal det vurderes nødvendigheten i å bruke visir og beskyttelse ved behandlinger nær ansikt. Også oppbevaring av utstyr er underlagt nye bestemmelser. Betalingsterminaler skal desinfiseres eller vaskes for hver gang den har vært i bruk.
• Her finner du veiledningene for frisører, hudpleiere og andre.
– Håper det tas på alvor
– Dette blir spennende. Jeg håper virkelig at det tas på alvor. I verste fall, dersom smitte spores tilbake til gjenåpning av frisørsalonger, kan bransjen bli stengt igjen, sier Jacobsen. Hun påpeker at mange kanskje ikke vil klare en ny runde med arbeidsforbud.
Helt siden frisørsalongene brått og brutalt ble stengt på dagen, torsdag 12. mars, har Vivian Jacobsen vært i kontakt med medlemmer nesten døgnet rundt. Mange er bekymret, både for økonomi og gjenåpning med smittefare.
• Covid-19 på jobb skal anses som yrkesskade
– Snakk med de ansatte
– Jeg håper alle salonger er i gang med samtaler med de ansatte. Mange er bekymret, og salongene bør la ansatte som er veldig engstelige eller som tilhører risikogrupper vente. Mange salonger vil uansett ikke ha plass til alle samtidig på jobb når smittevernregler skal følges, sier Jacobsen.
Engstelse eller frykt for smitte gir ingen grunn til å reservere seg fra å returnere til jobb dersom arbeidsgiveren har bruk for deg igjen. Den permitterte vil i så fall miste dagpengene.
– Den som er permittert fra sitt arbeid, har plikt til å gå tilbake til arbeidet dersom arbeidsgiver igjen har arbeidsoppgaver, skriver seniorrådgiver Marianne Pedersen i Nav i en e-post til Fagbladet.
– Engstelse gir heller ikke rett til sykepenger, sier hun. Den som er smittet, antatt smittet eller i pålagt karantene, kan imidlertid sykemeldes.
Ber om midlertidige avtaler
Frisører risikerer å tjene mindre når de helt eller delvis returnerer til jobb. Lønna er vanligvis en kombinasjon av garantert minstelønn og provisjon. Med smitteverntiltak og færre kunder kan dermed lønna reduseres for mange.
– Vi har forsøkt å få en midlertidig sentral lønnsavtale for å skåne ansatte fra lønnstap, men det finnes det ikke vilje til, sier Vivian Jacobsen.
I et brev til medlemmer av Frisørenes fagforening fredag oppfordres det til lønnsforhandling lokalt om midlertidige avtaler.
– Vi oppfordrer arbeidsgiverne til å være velvillige i denne situasjonen, sier Jacobsen.