Kutter i personlig service i kollektivtrafikken i Oslo

Nå skal Ruter legge ned informasjonsskrankene

LEGGER NED: Ruter legger ned jobben til Bjørn Hoff. Han har jobbet i 40 år i Oslo Sporveier og må sammen med 18 andre som jobber med kundeservice, finne seg noe nytt å gjøre. Det blir jobbet med at de 19 ansatte skal få nye stillinger i Oslo Sporveier.

LEGGER NED: Ruter legger ned jobben til Bjørn Hoff. Han har jobbet i 40 år i Oslo Sporveier og må sammen med 18 andre som jobber med kundeservice, finne seg noe nytt å gjøre. Det blir jobbet med at de 19 ansatte skal få nye stillinger i Oslo Sporveier.

Øystein Windstad

Det blir mindre personlig service i kollektivtrafikken i Oslo. Ruter skal legge ned informasjonsskrankene: – Vi hjelper eldre, turister, handikappende og de som ikke reiser med app, sier fagforeningsleder Rune Aasen i Oslo Sporveier Arbeiderforening.

2017110913361420171109144355

oystein.windstad@fagbladet.no

Ruter ønsker å legge ned informasjonsskrankene på Majorstuen, Oslo S, Nationaltheatret, Aker Brygge og Gardermoen. Inne på servicesenteret på Majorstuen går dørene stadig opp og det kommer inn reisende som har funnet gjenglemte headset eller som ikke kjøper billett med telefon:

– Det er en tragedie for oss som kunder, jeg bruker serviceskranken stadig vekk, blant annet fordi jeg reiser med kort som billett og ikke bruker app, sier pendler Tom Guldbransen, som ikke er fornøyd med at Ruter skal legge ned kontoret han står i.

OPPGITT: Tom Gulbrandsen reiser med Ruter hver dag og er oppgitt over at informasjonsskrankene på Majorstuen, Oslo S og Nationaltheateret skal legges ned: -Det blir en tragedie for oss som reiser og som ikke bruker app og billett på mobiltelefon.

OPPGITT: Tom Gulbrandsen reiser med Ruter hver dag og er oppgitt over at informasjonsskrankene på Majorstuen, Oslo S og Nationaltheateret skal legges ned: -Det blir en tragedie for oss som reiser og som ikke bruker app og billett på mobiltelefon.

Øystein Windstad

Sporveiene har spart inn hundrevis av millioner - unngår konkurranseutsetting

– Vanskeligere for eldre og turister

Tom Guldbransen får hjelp av kundebehandler Bjørn Hoff, som hjelper ham med å fylle på kortet:

– Kundene vil gå glipp av personlig kontakt når de trenger hjelp. Den største og viktigste gruppa er turistene. Det forventes enda flere turister neste år. Da må de gå til Narvesen, men de har ikke svar på det turistene lurer på, om hvilke billettyper som lønner seg og reiseveier. I tillegg kommer mange eldre og svaksynte for å få hjelp hos oss, forteller Hoff som jobber i Oslo Sporveier. Han er en av 19 ansatte som må finne seg noe nytt å gjøre. Hoff og hans kollegaer har tatt Oslo-vert kurs i samarbeid med Visit Oslo.

Fagforeningsmann varslet om korrupsjon og fikk pris

Hjelper ved brann og terror

Fortsatt er det slik at 40 prosent av dem som reiser på t-banen ikke bruker app og telefon som billett. Fagforbundet-medlem Altaf Hussain forteller at de ikke har stille dager på jobb:

– Vi har mellom 300 til 600 innom her daglig. I det siste har vi hatt i snitt 500 henvendelser som dagen, sier han og fortsetter:

– Vi hjelper kunder som kommer fra Narvesen og har fått feil billett. Vi er også med på å evakuere stasjonen ved brannalarm og eventuelt andre trusler som terror. Vi hadde en hendelse da det var en bombetrussel mot den amerikanske ambassaden og vi bistod. Vi hjelper også folk med hittegods og kunder som ikke er fornøyd med reisen og som ønsker å skrive klage, sier Hussain.

KRITISK: Rune Aasen er leder for Oslo Sporveier Arbeiderforening som har rundt 1200 medlemmer. Han mener spesielt turister, eldre og folk med nedsatt funksjonsevne vil bli rammet når serviceskranker ved kollektivtrafikken i Oslo blir lagt ned.

KRITISK: Rune Aasen er leder for Oslo Sporveier Arbeiderforening som har rundt 1200 medlemmer. Han mener spesielt turister, eldre og folk med nedsatt funksjonsevne vil bli rammet når serviceskranker ved kollektivtrafikken i Oslo blir lagt ned.

Øystein Windstad

Kritisk til færre mennesker

Rune Aasen er leder for Oslo Sporveier arbeiderforening, som har rundt 1600 medlemmer. Han mener vi må se til Sverige:

– Oslo er en attraktiv by for turister. Å bli møtt av en et system på t-banen uten mennesker, det er det ikke mange kollektivselskap som har. I Stockholm er det mange ansatte på stasjonene som hjelper passasjerene når det er noe. Vi vil jobbe for å stoppe dette vedtaket til Ruter, sier han og legger til:

– Vi lever av passasjerene som skal ha den hjelpa de trenger, og disse 19 ansatte gjør en glimrende jobb. Ruter har også vedtatt i sine glupe planer å fjerne alle billettautomatene på stasjonene i 2019. Jeg sier: kom til t-banen i Oslo, du vil ikke møte en kjeft annet enn vektere. Dette må stoppes, sier Aasen. Fagforeningslederen peker også på at Oslo Sporveier arbeiderforening har bidratt til å effektivisere for nesten 500 millioner kroner over fem år i Sporveiene.

– Ikke lenger behov

Ruter viser til at ordningen med servicepunkt var opprettet midlertidig da Ruter-appen kom, og at reisende fortsatt skal få personlig service.

Pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen, sier at kontorene som skal legges ned var en midleritidig ordning.

– Rune Aasen mener rundt 40 prosent av de reisende bruker ikke bruker appen, og at personlig service er viktig for spesielt eldre og turister. Hva sier du til det?

– Det er fortsatt behov for personlig hjelp og støtte, og kunder som ønsker dette kan fortsatt kjøpe billett i mange kiosker som finnes i nærheten av servicepunktene. På Majorstuen kan for eksempel turister og eldre få hjelp til å kjøpe billett hos Narvesen, samt 3 andre kiosker ved inngangen til stasjonsområdet. Kunder med behov utover det å kjøpe billett eller som vil finne ut når bussen/banen går, er velkommen til Ruters kundesenter på Jernbanetorget, eller de kan kontakte oss på 22 05 70 70 eller 177 og på www.ruter.no.

Skal få hjelp på andre måter

– Hva er grunnen til at de vil legge ned servicepunktene?

– I 2011 ble salgs- og servicepunkt opprinnelig opprettet for å hjelpe kundene med overgangen til elektronisk billettering. Behovet for denne overgangshjelpen er ikke lenger til stede, og Servicepunktene dekker i dag primært behov som også dekkes andre steder, i andre kanaler som foretrekkes av kundene, svarer Dahl Johansen og tilføyer:

– I Oslo sentrum, og innenfor et område på få kilometer i omkrets, vil det fortsatt være mange steder for dialog med oss, blant annet på de mange utsalgsstedene og på kundesenteret på Jernbanetorget. For å sikre at ressursene til billettsalg og reiseinformasjon brukes der kundenytten er størst, avvikles salgs- og servicepunktene. Dette gjelder ved T-banen på Jernbanetorget, Nationaltheatret og Majorstuen, samt på Aker Brygge og Oslo lufthavn Gardermoen.

Får informasjon digitalt

Dahl Johansen og Ruter viser til at det blir mere vanlig å finne informasjon digitalt:

– En stadig økende andel av Ruters kunder går i retning av å kjøpe billetter og skaffe reiseinformasjon gjennom digitale kanaler, i mobil-appene RuterBillett og RuterReise, og på ruter.no. Det vil fortsatt være mulig å kjøpe billetter med personlig betjening i mange kiosker som finnes i nærheten av servicepunktenes beliggenhet. Det vil selvsagt også være mulig på Ruters kundesenter på Jernbanetorget. I gjennomsnitt har vi ca. 160 henvendelser pr dag mellom kl. 07.00 og 19.00 på de 5 servicepunktene som avvikles. Til sammenligning har vi i snitt nesten 1 000 000 passasjerer pr dag.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy