Oslo sporveier på solide skinner

OVERBEVISTE: Jobben sporveisansatte og ledelse har gjort, har overbevist selv anbudskåte politikere i Oslo bystyre. Det kan leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen, konstatere.

OVERBEVISTE: Jobben sporveisansatte og ledelse har gjort, har overbevist selv anbudskåte politikere i Oslo bystyre. Det kan leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen, konstatere.

Ola Tømmerås

Innsparingene etter at Oslo sporveier fikk drive i egenregi, har rundet 330 millioner kroner. Det imponerer selv høyresida i Oslo, som nå legger anbudsplaner på is.

2015072012000020150814131307

Vi har demonstrert fordelen av å ha en samlet organisasjon og drift i egenregi.

Rune Aasen, leder av Oslo sporveiers arbeiderforening

Dette er sunt bondevett satt i system.

Sporveisdirektør Per Magne Mathisen

ola.tommeras@fagbladet.no

De tre koalisjonspartiene i Oslo bystyre, KrF, Venstre og Høyre, legger tidligere planer om å konkurranseutsette sporveiene på is, melder avisa Klassekampen.

Suksessen etter tre og et halvt år med prosjektet Best 2015 er udiskutabel. Oppsplittingen av selskapene ble reversert, bestiller- og utførermodellen begravet og Sporveiene fikk drifte i egenregi igjen. Da Fagbladet skrev om prosjektet i fjor, hadde Oslo sporveier spart hundre millioner kroner på ett år. Målet er å nærme seg en innsparing på 400 millioner kroner innen utgangen av 2015.

Stanset i siste liten

Like før forrige kommunevalg satt daværende byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp), igang prosessen for å sette trikk og bane i Oslo ut på anbud. Da hadde han og tidligere Høyre-byråd gjennomført storstilt omorganisering gjennom 2000-tallet, med oppsplitting av Oslo sporveier til nær 20 forskjellige selskaper drevet etter bestiller- og utførermodell.

Etter kommunevalget 2011 ble Venstres Ola Elvestuen ny samferdselsbyråd. Han stoppet anbudsprosessen umiddelbart med begrunnelsen av det ikke var hensiktsmessig å gjennomføre på daværende tidspunkt.

Les også: De leker jo butikk

Nei til anbudsideer

Nå sier samtlige gruppeledere fra de tre Høyre-partiene som utgjør byrådskoalisjonen i Oslo, at de ikke ser noen grunn til å konkurranseutsette tjenesten.

– Vi ser ikke noe skrikende behov for å konkurranseutsette når sporveisfolkene faktisk gjør det så bra, sier gruppeleder for Venstre, Espen Ophaug, til Klassekampen. Høyres gruppeleder, Øystein Sundelin, presiserer at de er positive til konkurranseutsetting som metode, men at det ikke synes aktuelt å gjennomføre i kommende periode med den effektiviseringen som ansatte og ledelse har gjennomført.

Også KrFs gruppeleder, Erik Lunde, opplyser at de ikke vil gå inn for å konkurranseutsette i kommende periode.

Byråd stolt over selskapet

Overfor Fagbladet konstaterte miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) i vinter:

– Konkurranseutsetting er ikke alltid svaret. Jeg er stolt over den jobben sporveiene har gjort.

– Styret i Oslo sporveier ba om å få hente inn effektiviseringsgevinst selv. Det har de klart med glans. Sporveien er i dag et av Europas beste kollektivtransportselskaper, både målt i kvalitet og effektivitet, sa Guri Melby til Fagbladet.

Les også reportasje i Fagbladet desemeber 2014. (pdf)

Fikk gjennomslag

– Vi har lykkes med våre argumenter for hvordan trikk og bane kunne driftes mer effektivt. Ansatte og ledelse har demonstrert fordelen av å ha en samlet organisasjon og drifte i egenregi, konstaterer leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen.

Han er imidlertid ikke hundre prosent trygg på at Oslo sporveier er fredet for konkurranseutsetting, men lover at Fagforbundets 1400 medlemmer i Oslo sporveier vil stå på barrikadene dersom det skulle bli aktuelt igjen.

– Jeg stoler ikke helt på hva som kan komme fra den politiske kanten i framtiden, sier Aasen.

Omorganiseringen på 2000-tallet, med oppsplitting i en rekke selskaper og bestiller- og utførermodell, beskriver han som komplett meningsløs.

– Det var tungvint, byråkratisk og dyrt. Styret og ledelse var like oppgitt som ansatte. Vi fikk tredd ideer nedover i organisasjonen som var mer basert mer på politiske ideer enn ønske om god drift, sier han.

– Sunt bondevett

Direktør for eiendom og infrastruktur i Sporveien AS, Per Magne Mathiesen, beskrev reverseringen av tidligere omorganisering og ny effektivisering slik overfor Fagbladet:

– Dette er sunt bondevett satt i system. Det er ikke mulig å kjøpe noe billigere enn å bruke egne ansatte med kompetanse, sa han.

Les også reportasje i Fagbladet desemeber 2014. (pdf)

Eksperimentet Oslo sporveier

• 2006: Oslo snur opp ned på selskapsstrukturen for kollektivtransport i hovedstaden. Kollektivtransportproduksjon AS (KTP) opprettes som eierselskap til et konglomeratet av drifts- og vedlikeholdsselskaper. Oslo sporveier ble et rent bestillerselskap.

• 2008: Bestillerselskapet Oslo sporveier blir omdøpt til Ruter.

• Det gamle Oslo sporveier blir stadig mer oppdelt etter ordre fra byråden. Til slutt utføres tjenesten av 20 selskaper som bestiler, kontrollerrer og utfører tjenester for hverandre, i tilleg til eksterne innkjøp.

• 2011: Konsulentfirmaet Rokade legger fram en rapport som viser at det modellen kostet 55 millioner kroner ekstra hvert år, bare i dobbeltbyråkrati.

• Daværende samferdselsbyråd Jøran Kallmyr svarte med å foreslå ytterligere oppsplitting og å la private overta drift av trikk og bane. Planen ble lagt på is etter valget samme år.

• 2013: Daværende byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V), gikk med på å gjenopprette gamel Oslo sporveier og begrave Kollektivtransportproduksjon (KTP) AS. Samme år ble drifts- og vedlikeholdsselskaper som tidligere var underlagt KTP, slått sammen med Sporveien AS.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy