JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav-klienter risikerer å vente i flere år på klagebehandling

FÅR KRITIKK: Etter at Nav og Trygderetten fikk kritikk for lang saksbehandlingstid, har saksbehandlingstiden økt.

FÅR KRITIKK: Etter at Nav og Trygderetten fikk kritikk for lang saksbehandlingstid, har saksbehandlingstiden økt.

Hanna Skotheim

Senest i fjor rettet Riksrevisjonen «alvorlig» kritikk mot Nav og Trygderetten for å bruke altfor lang på å behandle klagesaker. Siden da har behandlingstiden økt.

2022110809323620221108093236

redaksjonen@fagbladet.no

I 2021 skrev Riksrevisjonen at saksbehandlingstidene er for lange og at de er blitt lengre over tid, skriver Dagsavisen. Spesielt Trygderetten slet med lang liggetid på saker, gjennomsnittlig sju måneder.

Siden da har saksbehandlingstiden i Trygderetten blitt enda lengre. I fjor var den gjennomsnittlige behandlingstiden på 359 dager, som var en økning på over 100 dager sammenlignet med året før.

Også saksbehandlingstiden på klagesaker hos Nav har økt for flere helserelaterte ytelser. Nav selv opplyser at en klagesak om sykepenger i vedtaksinstansen kan ta 52 uker, pluss ytterligere forsinkelser i de to klageinstansene.

Mange Nav-kontor er åpne bare noen få timer i uka. Det kan ta dager å nå fram på telefon

En bruker som avisen har snakket med, har ventet i tre år for å få sin klagesak behandlet i alle instansene.

Nav har heller ikke greid å nå målet om 12 ukers behandlingstid i klagesaker om arbeidsavklaringspenger og uføretrygd.

– Saksinngangen har over tid vært høyere enn saksavviklingen. Ankesakene får dermed lengre liggetid, noe som påvirker gjennomsnittlig saksbehandlingstid, opplyser Jorunn Rummelhoff, direktør for organisasjonsutvikling og HR i Trygderetten, i en epost til Dagsavisen.

Hver tredje Nav-ansatt har opplevd trusler eller vold det siste året, ifølge rapport

Ytelsesdirektør Eve V. Bergli i Nav peker på at de holder på å skifte ut gamle saksbehandlingssystemer med nye på sykepengeområdet. Det har vist seg krevende, men etaten har iverksatt flere tiltak for å få ned ventetiden.

©NTB

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
FÅR KRITIKK: Etter at Nav og Trygderetten fikk kritikk for lang saksbehandlingstid, har saksbehandlingstiden økt.

FÅR KRITIKK: Etter at Nav og Trygderetten fikk kritikk for lang saksbehandlingstid, har saksbehandlingstiden økt.

Hanna Skotheim