Nav-klienter risikerer å vente i flere år på klagebehandling
FÅR KRITIKK: Etter at Nav og Trygderetten fikk kritikk for lang saksbehandlingstid, har saksbehandlingstiden økt.
Hanna Skotheim
Senest i fjor rettet Riksrevisjonen «alvorlig» kritikk mot Nav og Trygderetten for å bruke altfor lang på å behandle klagesaker. Siden da har behandlingstiden økt.
redaksjonen@fagbladet.no
I 2021 skrev Riksrevisjonen at saksbehandlingstidene er for lange og at de er blitt lengre over tid, skriver Dagsavisen. Spesielt Trygderetten slet med lang liggetid på saker, gjennomsnittlig sju måneder.
Siden da har saksbehandlingstiden i Trygderetten blitt enda lengre. I fjor var den gjennomsnittlige behandlingstiden på 359 dager, som var en økning på over 100 dager sammenlignet med året før.
Også saksbehandlingstiden på klagesaker hos Nav har økt for flere helserelaterte ytelser. Nav selv opplyser at en klagesak om sykepenger i vedtaksinstansen kan ta 52 uker, pluss ytterligere forsinkelser i de to klageinstansene.
• Mange Nav-kontor er åpne bare noen få timer i uka. Det kan ta dager å nå fram på telefon
En bruker som avisen har snakket med, har ventet i tre år for å få sin klagesak behandlet i alle instansene.
Nav har heller ikke greid å nå målet om 12 ukers behandlingstid i klagesaker om arbeidsavklaringspenger og uføretrygd.
– Saksinngangen har over tid vært høyere enn saksavviklingen. Ankesakene får dermed lengre liggetid, noe som påvirker gjennomsnittlig saksbehandlingstid, opplyser Jorunn Rummelhoff, direktør for organisasjonsutvikling og HR i Trygderetten, i en epost til Dagsavisen.
• Hver tredje Nav-ansatt har opplevd trusler eller vold det siste året, ifølge rapport
Ytelsesdirektør Eve V. Bergli i Nav peker på at de holder på å skifte ut gamle saksbehandlingssystemer med nye på sykepengeområdet. Det har vist seg krevende, men etaten har iverksatt flere tiltak for å få ned ventetiden.
©NTB