Ny runde: Et nytt byråd ledet av Høyre i Bergen sørger for en ny usikkerhet om hvor en ny bybanetrasé til bydelen Åsane skal gå. Det synes Dag Madsen, nestleder i Bergen Sporveifunksjonærers forening (BSF) i Bybanen, en del av Fagforbundet, er synd.
Eivind Senneset
vigdis.alver@fagbladet.no
– Det kan ta enda mer tid, mener Dag Madsen, nestleder i Bergen Sporveifunksjonærers forening (BSF) i Bybanen, en del av Fagforbundet.
Han og kollegene i Driftsavdelingen jobber daglig kjernen av bybanen med å drifte blant annet skinnegangen og det elektriske i vognene.
I Bergen har det i årevis pågått en politisk krangel om en ny bybane-trasé til bydelen Åsane nord for sentrum. I vår landet imidlertid det sittende Ap-ledede byrådet kaoset, og det ble flertall for at den nye traseen skulle gå over historiske Bryggen.
{s1}
Ny utredning
Mandag presenterte Høyres Christine Meyer Bergens byens nye mindretallsbyråd med Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet, som går på med støtte fra Bergenslisten, Industri- og næringspartiet og Pensjonistpartiet.
– Nå ser det ut til at alt må starte på nytt, det er synd, konstaterer Madsen.
Partiene har inngått en samarbeidsavtale, der det blant annet er avtalt å utrede et nytt tunnelalternativ for Bybanen til Åsane, skriver NTB.
Partiene Høyre har valgt å samarbeide med, kalles tunnelpartiene – de ønsker at Bybanen til Åsane skal gå i tunnel gjennom sentrum.
Dermed er det duket for omkamp, for flertallet i bystyret sikret Meyer og Høyre ved å love ny utredning om det såkalte tunnel-alternativet for Bybanen.
• Før valget var det knyttet stor spenning rundt bybanen, blant bergenserne. Les mer her.
– Uheldig
Madsen i bybanen mener det ikke er bra at det som er vedtatt om ny trasé nå stanser opp. Han sier Bergen trenger bybanen.
– Det er uheldig for våre kolleger i utbyggingsselskapet og skaper usikkerhet, påpeker Madsen.
Frykten er en stor forsinkelse på passasjerenes vegne.
– Våre arbeidsplasser i drift er ikke truet, men kundene berøres. Buss kan aldri erstatte det bybanen kan gjøre til Åsane. Hvem andre kan flytte 65 000 passasjerer daglig uten å være berørt av biltrafikken? spør Madsen.
{f1}
• Bergensarane jubla for millionsiger over fagforeininga. No vert dommen anka til Høgsterett
Under valgkampen garanterte Meyer gjentatte ganger at Høyre ville sikre bybanen over Bryggen.
– Vi går videre med målet om å bygge bybanen til Åsane og få en etterlengtet byutvikling langs hele traseen, slik at flere bergensere får mulighet til å kjøpe egen bolig, sa Meyer blant annet til Fagbladet i august.
Bybanen i Bergen
• Det bor 41.000 mennesker i bydelen Åsane, dit politikerne i Bergen lenge har kranglet om en ny trasé for bybanen.
• Høyre og Arbeiderpartiet har i flere år stått på hver sin side i bybanekrangelen , før det ble et flertallsvedtak i bystyret på forsommeren i år om at bybanen skulle til Åsane via Bryggen.
• Ifølge anslagene vil bybanen, slik den først ble vedtatt, til Åsane koste rundt 21 milliarder kroner. Prosjektet består av 12,7 kilometer med bane, 5,7 kilometer nye tunneler, 14 holdeplasser og 13 kilometer stamsykkelvei, ifølge bygg.no.
• Bybanen ble vedtatt bygget i 2000, og utbyggingen startet i januar 2008. Første delstrekning ble åpnet for passasjertrafikk i 2010.
Nå ser det ut til at alt må starte på nytt, det er synd
Dag Madsen
FORNØYDE: Anniken Lien van Marion og Knut Erik Elnæs fra Fagforbundet rapporterer om god stemning rundt lokale forhandlinger, takket være et system som partene har bygd opp sammen.
Berit Baumberger
PROTEST: Ansatte og pårørende reagerte sterkt da helsebyråden gjorde det klart hvilke sykehjem som skal privatiseres.
Kathrine Geard
BEKYMRET: Morten Marthinsen er fortvilet over situasjonen i ambulansetjenesten ved OUS.
Jan-Erik Østlie
SLITER: En av seks sier de opplever seg selv som fattig.
Eirik Dahl Viggen
BEREDSKAP: Flere nordmenn har et beredskapslager hjemme.
Terje Bendiksby / NTB
Mellomfornøyd: Hedda Elise Riise skulle gjerne sett at årets oppgjør hadde gitt enda bedre uttelling. – For prisøkninga over tid og rentenivået som også har vedvart merkes veldig for folk flest, sier hun.
Nina Hanssen