Hva slags sjef har du?
Psykolog og lederutvikler om koronakrisa: – Nå kan du vise hva slags leder du er
–SENDER USTYR I TAXI: Elisabeth Østrem jobber ved AFF ved Norges Handelshøyskole. Hun forteller at ledere hun jobber med har sendt kontorutstyr i taxi til sine ansatte, slik at de skal kunne jobbe godt på hjemmekontor.
Øystein Windstad
Med de rette grepene kan ledere få en enorm lojalitet fra sine ansatte under koronakrisen. Det kan også gå veldig galt: – Er du en av de som sender pulter med taxi hjem til folk eller tenker du på hvem som bør få fyken? spør lederutvikler og psykolog Elisabeth Østrem.
oystein.windstad@fagbladet.no
Fagforbundet har spurt 3000 av sine medlemmer som er ledere, hva de er opptatt av under koronakrisen. Der viser det seg at over åtte av ti svarer de er svært opptatt av tillit og motivasjon. Bare fem prosent svarer de er svært opptatt av kontroll. Elisabeth Østrem står bak Fagforbundets topplederprogram:
– Det er nærliggende i en krise og tenke hvem er det som ikke passer inn, som ikke er «digital nok» og som burde få fyken. Om du i krisetider ikke blir møtt med forståelse, varme, omsorg og en tro på at dette løser seg, vil det påvirke organisasjonskulturen og lojaliteten til virksomheten, sier lederutvikleren til Fagbladet.
• Dette tenker sjefene på når du sitter på hjemmekontor
– Se folk og vær nær
Østrem jobber ved AFF ved Norges Handelshøyskole. Hun og kollegaene står også bak Solstrandprogrammet. Utdanningen ble kåret til det 16. beste ledertrenerprogrammet i Europa av Financial Times. Psykologen kommer med denne oppfordringen:
– Det er nå arbeidsgivere kan vise hva slags ledere de er. Er du en av de jeg har snakket med som sender pulter og utstyr i taxi slik at folk får jobbet hjemme? Viser du nå at du tør å ta mulighetene og ser folk, er nær, kan dette bli viktiglæring for alle, sier lederutvikleren.
•Lederutvikler: – Bare late sjefer kontrollmåler ansatte
Advarer mot kontroll
Østrem legger stor vekt på forskning fra blant annet psykologi og arbeidsliv i hennes undervisning. Hun advarer ledere mot tiltak som oppfattes som overvåkning:
– Om du nå satser på kontroll, kan det gå dårlig. Alle ansatte er nå veldig oppmerksomme på hvordan krisen håndteres. Du kan skape en enorm lojalitet med å være skikkelig og ta vare på folk i krise. Den tilliten og lojaliteten er utrolig mye verdt, sier Østrem som har bakgrunn som både leder og klinisk psykolog.
• Alenemoren ble sagt opp og stod uten inntekt: Vant retten til fast jobb og 300.000 kr