Barnehagestrategi
Regjeringen vil at halvparten av de ansatte i barnehagene skal være barnehagelærere innen 2025
Regjeringen vil heve kompetansen til ansatte i barnehager.
Colourbox
Regjeringen vil at alle barnehageansatte skal få tilbud om etter- og videreutdanning og at halvparten av de ansatte skal være barnehagelærere innen 2025.
marte.bjerke@fagbladet.no
I dag la regjeringen fram en ny strategi for kvalitet i barnehagene. Nøkkelen til en god barnehage ligger i de ansattes kompetanse, mener kunnskapsminister Guri Melby (V) som la fram strategien sammen med statsminister Erna Solberg (H) og barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad.
Guri Melby mener de ansattes kompetanse er avgjørende for kvaliteten på barnehagene. Her er hun på vei for å hente sine egne barn.
Anita Arntzen
– De ansatte vet hva som trengs for å gi barna gode erfaringer og støtte. Derfor har vi laget denne strategien som vil gi alle ansatte i barnehagen et viktig kompetanseløft, sier Guri Melby i en pressemelding.
LES OGSÅ: Utvalg foreslår kommunal styring av private barnehager
Stor variasjon i kvalitet
Forskning viser at kvaliteten på barnehagene varierer og at det er store forskjeller på hva slags kompetanse de ansatte har.
For å følge opp strategien vil regjeringen opprette et nasjonalt forum for kvalitet i barnehagene, sammensatt av sentrale aktører i sektoren. Det er også satt ned et offentlig utvalg som skal foreslå ulike modeller for etter- og videreutdanning for lærere og andre ansatte i barnehage og skole.
SE OGSÅ: Temaside om barnehageøkonomi
Flere barnehagelærere og mer masterutdanning
Her er de viktigste målene i regjeringens strategi:
• Innen 2025 skal 50 prosent av de ansatte i barnehagen være barnehagelærere. I dag er det 43 prosent barnehagelærere.
• Fram mot 2030 skal andelen barnehagelærere og styrere med mastergradsutdanning øke. Kompetanse på mastergradsnivå vil styrke barnehagenes arbeid med ledelse og kvalitetsutvikling.
• Det skal bli flere fagarbeidere i barnehagen fram mot 2030. I dag har 22 prosent av de ansatte i barnehagene fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere.
• For resten av de ansatte skal det foreligge en plan for hvordan formell relevant kompetanse kan opparbeides.
• Alle ansatte skal få mulighet til å delta i etter- og videreutdanning.