STØRST: Bussene sørget for 356 millioner reiser i 2015.
(bakgrunn) colourbox.com
oystein.braathen@lomedia.no
Alle transportformer hadde vekst, men passasjerbåt ble vinneren med 10 prosent flere påstigninger enn i 2014.
Bussene hadde 356 millioner reiser i fjor, mens bane hadde nesten 234 millioner påstigninger. Denne samlebetegnelsen omfatter tog, trikk, t-bane og bybane.
Les også: • – Fortsatt mange utfordringer i bussbransjen
Forrige milepæl, 500 millioner påstigninger, ble nådd i 2010, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Siden den gang har båt og bane hatt en passasjervekst på 27-28 prosent, mens bussnæringen har økt med omtrent det halve.
I samme periode har bane hatt størst vekst i kjørelengde. Tilbudet har økt med 19,4 prosent flere togkilometer i 2015 sammenliknet med 2010. I samme periode har bussene kjørt 2,6 prosent lengre.
Les også: • Bussjåfører vil ha tissepause inn i tariffavtalen
Passasjerenes egenandel, billettinntektene, har økt med 29 prosent samlet sett og for de skinnegående transportmidlene med hele 48,2 prosent siden 2010. I fjor ble det betalt 1,7 milliarder mer for 234 millioner reiser med bane, enn for 356 millioner bussreiser.
• Følg Fagbladet på Facebook og abonner på nyhetsbrevet
LØNNSOPPGJØR: Snart skal lønna di forhandles.
Brian Cliff Olguin
Anna Granqvist
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
Terje Bendiksby / NTB
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik