Satser stort på læreplasser

Sarah (19) er lærling på hjemmekontor: Slik jobber kommunen for å få tak i ungdommer

FIKK DRØMMEPLASSEN: Sarah Settemsdal er en av 251 lærlinger i Trondehim kommune. Hun stortrives med ansvaret hun har fått.

FIKK DRØMMEPLASSEN: Sarah Settemsdal er en av 251 lærlinger i Trondehim kommune. Hun stortrives med ansvaret hun har fått.

privat

Lærling i kontor- og administrasjonsfaget Sarah Settemsdal jobber med lønnskjøring på dagens hjemmekontor. Hun er en av 251 lærlinger som Trondheim kommune satser stort på.

2021040910480520210409104806

ingeborg.rangul@fagbladet.no

– Det er en gladnyhet at Trondheim kommune satser på lærlinger og at det går an å gjøre politiske vedtak på dette, sier Roar Aas.

Han er kommunalråd i Trondheim fra Arbeiderpartiet og forteller om et jevnt og trutt arbeid med å følge opp et politisk vedtak om en lærling per år per 1000 innbygger i Trondheim.

Siv (19) er helsefaglærling på dagtid. På fritida pleier hun storesøster Frida (22)

Gjennom Trondheimsmanifestet 2019 stilte LO i Trondheim, LO Kommune Trondheim, Utdanningsforbundet i Trondheim og Norsk Sykepleierforbund i Trondheim flere krav til de politiske partiene, blant dem om partiet støttet at antall lærlinger per år skulle økes til 250.

{s1}

– Vi hadde 251 lærlinger i koronaåret 2020. Det er en mer enn målet. Som politiker er jeg ekstremt stolt.

{f1}

Alt er mulig

Aas mener at måten Trondheim kommune har klart å nå målet sitt på, og til og med med en lærling mer, viser at når det settes krav, saker løftes aktivt og det jobbes politisk – så er alt mulig.

Han mener at for å kunne ta inn flere lærlinger innenfor flere fag, kanskje spesielt innenfor kontor og administrasjonsfaget, er det viktig å samarbeide på tvers av de ulike enhetene i kommunen og lage opplæringsringer.

– Et viktig poeng er å dele på ansvar og gi dem en god opplæring. Slik kan vi ta inn flere lærlinger. Derfor må vi nå sette oss høyere mål. Vi må være aktive i kampen om ungdom og tilby dem attraktive lærlingplasser. De kan velge blant så mye – vi må være flinke til å få tak i dem, sier Aas.

Stadig flere portører blir faglærte: – Vi kan gjøre mer av sykepleiernes jobb

Fornøyde lærlinger

Sonia Tangen er leder av Fagforbundet Trondheim. Hun forteller at ungdomsutvalget før koronaen besøkte lærlingene for å sjekke om alle fikk den veiledningen de hadde krav på.

– Vi opplever at flesteparten av lærlingene er veldig fornøyde. Det vil jo alltid være en diskusjon på hvor selvstendig de skal måtte jobbe og hvordan progresjonen bør være. Noen av dem er vant til å jobbe ved siden av skolen, mens andre aldri har vært i nærheten av arbeidslivet.

Trives med ansvaret

Sarah Settemsdal er 19 år og lærling på andre året. Det betyr mer ansvar og selvstendige arbeidsoppgaver, noe hun trives godt med.

I dag jobber hun under «enhet for kommunikasjon, administrasjon og innbyggerkontakt» med ansvar for oppgaver tilknyttet kommunedirektørens fagstab, faggruppe finans, byutvikling og miljøpakkesekretariatet.

Hun har blant annet ansvaret for å følge opp at lønnsskjema er riktige med fravær og overtid, sykemeldinger og permisjoner.

Overgangen fra skole til arbeidsliv var både og, syntes hun i starten. Da gikk hun fra det hun opplevde som en friere hverdag med tidvis kortere dager, til arbeidsoppgaver som ikke ville bli gjort om ikke hun gjorde dem.

Heldigvis er det ikke hjemmekontor hver dag. Det første året som lærling var hun på kontoret de fleste dagene. Nå varierer det litt uke for uke, men hun er innom kontoret hver uke.

– Det er litt kjedelig å sitte hjemme. Ingen kollegaer å snakke med eller ta en kaffe med, så den sosiale kontakten er tidvis litt begrenset.

Drømme-lærlingplassen

Veiledning skjer via Google meet og fungerer bra.

– Jeg føler jeg får det jeg trenger for å følge fagplanen og være forberedt til fagprøven. Litt kaotisk var det i starten av korona-nedstengningen i fjor, men slik det var jo for alle. Jeg ble ikke glemt, men de jevnlige veiledningene ble litt glemt i starten.

Da hun gikk på skolen, kom det representanter fra de ulike lærlingplassene og presenterte mulighetene som fantes.

– Jeg ville hit til rådhuset. Jeg husker jeg tenkte at denne jobben skal jeg ha!

Så hun skrev søknad, ble innkalt på intervju og oppringt etter et par dager med beskjed om at plassen var hennes.

– Jeg var bare så innstilt og forberedt på intervjuet at jeg ikke stresset.

Fakta om lærlinger:

• Å være lærling betyr å utdanne seg til et yrke ved å jobbe i en bedrift. Her har du krav på kontinuerlig oppfølging og vurdering gjennom hele læreperioden.

• I begynnelsen av læretiden går det meste av tiden med til opplæring, men etter hvert deltar du i de vanlige arbeidsoppgavene på arbeidsplassen, med de samme rettighetene og pliktene som andre ansatte i bedriften, men med krav på opplæring etter læreplanen i faget.

• Bedriften må være godkjent som lærebedrift.

• Som lærling avslutter du utdanningen med en prøve, og får svennebrev eller fagbrev etter bestått prøve. Svennebrev gis i håndverksfag, mens fagbrev gis i de andre lærefagene.

• 22 100 personer startet i lære i 2019–20, en liten nedgang fra året før. I samme periode fikk 26 500 fag- og svennebrev.

Det er flest nye lærlinger i bygg- og anleggsteknikk og færrest nye lærlinger i naturbruk.

• Trondheim kommune er Midt-Norges største lærebedrift.

Vi må være aktive i kampen om ungdom og tilby dem attraktive lærlingplasser. De kan velge blant så mye – vi må være flinke til å få tak i dem

kommunalråd Roar Aas

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy