Bærekraft på skinner
Se hvem som topper denne lista. Begge gjør det motsatte av jernbanen
Sporveien T-bane og Sporveien Trikk topper lista, mens Vy havner langt nede. Se hvem som ikke en gang kommer med i oversikten over bærekraftige selskap.

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Bærekraftbarometeret til BI er utarbeidet for andre år på rad.
I undersøkelsen måles selskaper på sosiale, økonomiske og miljømessige parameter. I år som i fjor er det Sporveien i Oslo som scorer flest poeng.
Totalt 150 selskaper har fått plass på lista. Av øvrige kollektivselskaper havner Flytoget på en åttende plass, Ruter på 20. plass, bybusser på 28., Vy tog på 46. plass og diverse busselskaper nedover lista. De nye togoperatørene Go Ahead og SJ kom ikke med blant de 150.
Gikk motsatt vei
– Hadde vi fortsatt båret navnet KTP (Kollektivtransporttjenester), så hadde vi aldri i verden tronet på toppen av noen lister, mener Rune Aasen, nylig avtroppet leder av Oslo Sporveiers arbeiderforening (OSA).
Han var leder da Sporveien ble oppdelt i tjue selskaper som bestilte av hverandre mens driftsselskapet fikk navnet KTP i 2006, og da Frp-byråd Jøran Kallmyr i 2011 svarte på økonomiske utfordringer ved å forberede anbud på all drift.
Valget stoppet anbud, og i 2013 lot daværende byråd Ola Elvestuen (V) navnet Sporveien få komme tilbake og ledelse og ansatte fikk samle selskapene til ett.
– At vi fikk drive i egenregi framfor meningsløse omorganiseringer, er grunnen til at Sporveien er der selskapet er i dag, sier Aasen.
• Sporveien i verdenstoppen på effektivitet
Sparte 330 millioner kroner
To år senere rundet innsparingene ved å få drifte i egenregi 330 millioner kroner. I 2014 plasserte Sporveien seg som det tredje mest effektive kollektivselskap i verden.
– Vi har gjort det motsatte av hva som nå gjøres i jernbanen, påpeker Aasen.
– Det er ikke rasjonelt med anbud og oppsplitting av kollektivtjenester. Kollektivtrafikk er et velferdsgode som ikke egner seg på anbud, sier dagens OSA-leder, Ola Floberg.
Bekrefter hva vi visste
Om at Sporveien nok en gang troner på topp i BIs oversikt over de mest bærekraftige selskapene, sier Floberg:
– Det bekrefter jo hva vi har visst i mange år. Det er ingen tvil om at skinnegående kollektivtrafikk er best på miljø. Det er sjelden fokus på hvor lite energi som skal til for å flytte en trikk- eller t-banevogn, men det er vesentlig mye mindre enn med gummihjul. Når folk transporteres energieffektivt med ren strøm, så er det helt klart best for miljøet. I tillegg gir stordriften god økonomi. Dette hadde vi aldri oppnådd uten å være ett selskap der ansatte og ledelse kan jobbe sammen om å nå målene, sier Floberg.