JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bærekraft på skinner

Se hvem som topper denne lista. Begge gjør det motsatte av jernbanen

STADIG BEST: Reversering av oppdeling og bestillermodeller, har igjen gitt resultater på undersøkelser. Oslo Sporveier er stadig best.

STADIG BEST: Reversering av oppdeling og bestillermodeller, har igjen gitt resultater på undersøkelser. Oslo Sporveier er stadig best.

Werner Juvik

Sporveien T-bane og Sporveien Trikk topper lista, mens Vy havner langt nede. Se hvem som ikke en gang kommer med i oversikten over bærekraftige selskap.

2021052810174820210528103940

ola.tommeras@fagbladet.no

Bærekraftbarometeret til BI er utarbeidet for andre år på rad.

I undersøkelsen måles selskaper på sosiale, økonomiske og miljømessige parameter. I år som i fjor er det Sporveien i Oslo som scorer flest poeng.

Totalt 150 selskaper har fått plass på lista. Av øvrige kollektivselskaper havner Flytoget på en åttende plass, Ruter på 20. plass, bybusser på 28., Vy tog på 46. plass og diverse busselskaper nedover lista. De nye togoperatørene Go Ahead og SJ kom ikke med blant de 150.

• Se hele lista

Gikk motsatt vei

– Hadde vi fortsatt båret navnet KTP (Kollektivtransporttjenester), så hadde vi aldri i verden tronet på toppen av noen lister, mener Rune Aasen, nylig avtroppet leder av Oslo Sporveiers arbeiderforening (OSA).

Han var leder da Sporveien ble oppdelt i tjue selskaper som bestilte av hverandre mens driftsselskapet fikk navnet KTP i 2006, og da Frp-byråd Jøran Kallmyr i 2011 svarte på økonomiske utfordringer ved å forberede anbud på all drift.

Valget stoppet anbud, og i 2013 lot daværende byråd Ola Elvestuen (V) navnet Sporveien få komme tilbake og ledelse og ansatte fikk samle selskapene til ett.

– At vi fikk drive i egenregi framfor meningsløse omorganiseringer, er grunnen til at Sporveien er der selskapet er i dag, sier Aasen.

• Sporveien i verdenstoppen på effektivitet

Sparte 330 millioner kroner

To år senere rundet innsparingene ved å få drifte i egenregi 330 millioner kroner. I 2014 plasserte Sporveien seg som det tredje mest effektive kollektivselskap i verden.

– Vi har gjort det motsatte av hva som nå gjøres i jernbanen, påpeker Aasen.

– Det er ikke rasjonelt med anbud og oppsplitting av kollektivtjenester. Kollektivtrafikk er et velferdsgode som ikke egner seg på anbud, sier dagens OSA-leder, Ola Floberg.

Bekrefter hva vi visste

Om at Sporveien nok en gang troner på topp i BIs oversikt over de mest bærekraftige selskapene, sier Floberg:

– Det bekrefter jo hva vi har visst i mange år. Det er ingen tvil om at skinnegående kollektivtrafikk er best på miljø. Det er sjelden fokus på hvor lite energi som skal til for å flytte en trikk- eller t-banevogn, men det er vesentlig mye mindre enn med gummihjul. Når folk transporteres energieffektivt med ren strøm, så er det helt klart best for miljøet. I tillegg gir stordriften god økonomi. Dette hadde vi aldri oppnådd uten å være ett selskap der ansatte og ledelse kan jobbe sammen om å nå målene, sier Floberg.

Oslo sporveier

• 2006: Oslo snur opp ned på selskapsstrukturen for kollektivtransport i hovedstaden. Kollektivtransportproduksjon AS (KTP) opprettes som eierselskap til et konglomeratet av drifts- og vedlikeholdsselskaper.

• 2011: Det er nå 20 selskaper som bestiller, kontrollerer og utfører tjenester for hverandre. Konsulentfirmaet Rokade legger fram en rapport som viser at modellen koster 55 millioner kroner ekstra hvert år, bare i dobbeltbyråkrati.

• Daværende samferdselsbyråd Jøran Kallmyr svarer på rapporten med å legge til rette for anbud på drift av trikk og bane. Planen stoppes av valgresultatet.

• 2013: Byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V), går med på å gjenopprette gamle Oslo sporveier og begrave Kollektivtransportproduksjon (KTP) AS. Samme år ble drifts- og vedlikeholdsselskaper som tidligere var underlagt KTP, slått sammen med Sporveien AS.

• 2014: Olso Sporveier har effektivisert for 330 millioner kroner. Plasserer seg som det tredje mest effektive kollektivselskap i verden, i en undersøkelse utført av Community of Metros og Nova.

• 2021: For andre året på rad troner Oslo sporveier øverst på BIs bærekraftsbarometer.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
STADIG BEST: Reversering av oppdeling og bestillermodeller, har igjen gitt resultater på undersøkelser. Oslo Sporveier er stadig best.

STADIG BEST: Reversering av oppdeling og bestillermodeller, har igjen gitt resultater på undersøkelser. Oslo Sporveier er stadig best.

Werner Juvik