Sporveien T-bane i Oslo er på verdenstoppen i effektivitet: Fagforeningen forklarer suksessen med et samlet selskap i kommunal regi

VINNERTEAM: Oslo sporveier gir stadig bedre tilbud til passasjerene.

VINNERTEAM: Oslo sporveier gir stadig bedre tilbud til passasjerene.

Werner Juvik

Sporveien i Oslo la om fra flere små til ett selskap som drives i kommunal regi. Motsatt av det regjeringen gjør med NSB. Det har gjort dem til et av de billigste og mest effektive transportselskapene i verden.

2018102512044120181101103449

titti.brun@fagbladet.no

Sporveien T-bane rul(l)er oppover til bronseplass i effektivitet, og t-banereisene er blitt 33 prosent billigere etter at selskapet fikk drive i egenregi.

En internasjonal undersøkelse viser at Oslo Sporveier er helt i verdenstoppen. Nå ligger de på tredjeplass, det er opp fra tiende plass i 2014, som er forrige gang Community of Metros og Nova gjennomførte undersøkelsen. Det er 36 t-baneselskaper er med i undersøkelsen.

– Klart vi er stolte, dette har vi klart sammen, og uten at det går på bekostning av lønn- og arbeidsvilkår for ansatte, sier Rune Aasen som er leder for Oslo Sporveiers arbeiderforening.

Artikkelen fortsetter under bildet:

GODT SAMARBEID: - Vi hadde ikke klart dette hvis vi ikke var ett selskap, konstaterer Rune Aasen, leder av Oslo sporveiers arbeiderforening.

GODT SAMARBEID: - Vi hadde ikke klart dette hvis vi ikke var ett selskap, konstaterer Rune Aasen, leder av Oslo sporveiers arbeiderforening.

Ola Tømmerås

På gode skinner allerede i 2014

850 millioner i årlig effektivisering

Sporveien drives nå 850 millioner kroner mer effektivt sammenlignet med kostnadsnivået før 2012. Det var da Sporveien igjen ble samlet i en bedrift. I årene før 2012 var Oslo Sporveier oppsplittet i nær 20 forskjellige selskaper og ble drevet etter bestiller- og utførermodell.

– Vi hadde aldri klart dette hvis vi ikke var ett selskap. I stedet for å bestille tjenester av hverandre, gjør vi nå oppgavene som må gjøres, påpeker Aasen.

Bedre drift gir flere passasjerer

Aasen mener produksjonsøkningen kommer av bedre planer på alle områder, fra skiftplaner til støttefunksjoner som vedlikehold og renhold. Samlet har det gitt et bedre tilbud og flere passasjerer.

– Bestiller- og utførermodellen ødela nesten bedriften vår. Ett selskap der ansvaret er plassert, og gode ledere som samarbeider godt med fagorganisasjonene er nøkkelord for at Sporveien ligger i verdenstoppen.

Gjentar gamle synder

I disse dager splittes NSB og deler legges ut på anbud. Aasen mener det er helt feil vei å gå. Han lurer på hvorfor politikerne ikke har sett på Sporveiens historie.

– Det er trist de setter i gang en stor reform uten å lære av våre erfaringer, mener han.

Arbeiderpartiet gremmes over konsulentbruken i jernbanereformen

Mer kollektiv for pengene

Ledelsen i Sporveien er godt fornøyd med utviklingen. Siden 2012 har kostnadene per kilometer og enkeltreise gått ned, samtidig som antall kilometer og reiser har økt.

– Denne undersøkelsen dokumenterer at det omfattende effektiviseringsarbeidet i Sporveien de siste årene gir sterke resultater. Her skaper vi mer kollektivtrafikk for pengene, sier Sporveissjef Cato Hellesjø.

Kilde Oslo Sporveier

Kilde Oslo Sporveier

Sporveien

• 100 prosent eid av Oslo kommune.

• har ansvar for helt driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og renhold.

• eier, utvikler og drifter all infrastruktur knyttet til T-bane og trikk, dvs. skinner, stasjoner, tuneller, bygninger og signalanlegg.

• 3700 ansatte.

• 4,7 milliarder i årlig omsetning.

• i datterselskapene T-banen, Trikken og Unibuss ble det i 2017 gjennomført 267 millioner enkeltreiser.

Kilde: Sporveien

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy