JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbundet vant til slutt:

Slik skal bussen bli kjørt av det offentlige selv med egne ansatte sjåfører

GJENNOMSLAG: De siste tjue åra har det gått motsatt vei. Så godt som all rutetrafikk er nå på anbud, men nå snur det. Stein Guldbrandsen fikk gjennomslag for at LO skal gå for egenregi.

GJENNOMSLAG: De siste tjue åra har det gått motsatt vei. Så godt som all rutetrafikk er nå på anbud, men nå snur det. Stein Guldbrandsen fikk gjennomslag for at LO skal gå for egenregi.

Leif Martin Kirknes

Endelig fikk Fagforbundets Stein Guldbrandsen gjennomslag for kollektivtrafikk i egenregi, etter å ha lagt fram det samme forslaget på seks kongresser på rad.

2022060314135920220607132538

LO Kongressen 2022 har vedtatt å jobbe for at de såkalte unntaksbestemmelsene i Kollektivtrafikkforordningen om kollektivtrafikk på anbud, skal tas i bruk. Disse åpner for at fylker som konkurrerer i markedet med sitt eget selskap, kan overta tjenesten.

– Det betyr i klartekst at LO skal samlet jobbe for kollektivtrafikk i egenregi. Der er en klar marsjordre om å jobbe for at buss i rutetrafikk skal drives av fylkene selv med egne ansatte, sier Stein Guldbrandsen, leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

Sekundpress på bussjåførene.

Forventer buss i egenregi

For 21 år siden la Guldbrandsen for første gang fram et tilsvarende forslag for LO Kongressen. Da var det fortsatt lite rutetrafikk på anbud. I dag er så godt som alt av rutetrafikk med buss i Norge på anbud. Historiene er mange om sjåførenes forverrede arbeidsdag i et marked der det offentlige bestiller og operatører konkurrerer om oppdraget.

– Vi trenger politisk vilje, men jeg forventer at vi skal få busstjenestene tilbake i egenregi etter hvert som kontraktsperiodene utløper, sier Guldbrandsen.

Alle taper

– Buss er blitt en bemanningsbransje der både sjåfører og offentlige taper, mener Guldbrandsen. I sitt innlegg på kongressen viste han til hvordan penger renner ut av det offentlige når bussene er på anbud.

– Det går nær 400 millioner kroner i profitt til anbudsvinnerne i kollektivtrafikken, sa han og viste til kostnader ved materiell.

– Slik anbudssystemet for buss er organisert, kjøpes alt materiell nytt inn ved oppstart av perioden. Det er klart i strid med klimapolitikken, poengterte Guldbrandsen.

Nå kan anbudspresset snu

ENDELIG: Ole Roger Berg fortalte representantene på kongressen om konsekvensene av siste Atb-anbud.

ENDELIG: Ole Roger Berg fortalte representantene på kongressen om konsekvensene av siste Atb-anbud.

Leif Martin Kirknes

Dramatisk utvikling

Ole Roger Berg har vært bussjåfør i Trondheim og tidligere leder av buss- og sporveiarbeideres forening i byen i 26 år. Han ga representantene på kongressen det han syrlig kalte «et lite glimt fra anbudets velsignelser».

– Det er i ferd med å rasere hele bransjen, fastslo han og fortalte om sist anbud i Trøndelag.

– Det som skjer nå, er dramatisk, spesielt i distriktene. I Trøndelag forsvant 50 hele stillinger, og det var om lag en firedel av alle hele stillinger i Trøndelag fylke, med unntak av Trondheim. I tillegg var mange deltidsstillinger på 70/80 prosent redusert til under 50, opplyste han.

Etter at den siste anbudsperioden startet har han hatt møter med politikere i fylket.

– De har fått AtB AS (Kollektivtransportforvalteren for Trøndelag fylke) til å slå sammen rutekjøring og skolekjøring og trodd det skulle bli flere hele stillinger. Det ble stikk motsatt resultat. Politkerene får hakeslepp når vi forteller hvordan dette har fungert, men de er satt sjakk matt. De kan ikke gjøre noe med det, alle regler er fulgt av både Atb (det offentlige bestillerselskapet i Trøndelag, journ. anm.) og anbudsvinner Vy, forklarte han.

SV og Rødt vil begrave anbudene på buss

– Nå går det rette veien

Fagbladet møter ham på vei ut etter kongressens siste dag, svært fornøyd med at kampen han har vært med på gjennom et kvart århundre, går rette veien for sjåførene.

– Nesten alle bussførere vi snakker med er fortvilet og fly forbanna på anbudssystemene, uansett hvilket forbund de er medlem av. Nå er vi enig i LO. Da blir det et annet trøkk på sakene, sier Berg.

Etter mer enn tjue år med en utvikling der så godt som alt er satt ut på anbud, er det mye innarbeidet tankegang å jobbe mot, konstaterer Berg.

– Men vi får signaler om at politikere er på glid, sier han.

For Berg er anbud eller ikke et spørsmål om menneskesyn.

– Det er det det handler om. Skal ansatte møtes med pisk og gulrot eller skal målene oppnås med samarbeid og interesse. Dessuten er kollektivtrafikk en kritisk infrastruktur som det offentlige må ha kontroll på, sier han.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
ENDELIG: Ole Roger Berg fortalte representantene på kongressen om konsekvensene av siste Atb-anbud.

ENDELIG: Ole Roger Berg fortalte representantene på kongressen om konsekvensene av siste Atb-anbud.

Leif Martin Kirknes

GJENNOMSLAG: De siste tjue åra har det gått motsatt vei. Så godt som all rutetrafikk er nå på anbud, men nå snur det. Stein Guldbrandsen fikk gjennomslag for at LO skal gå for egenregi.

GJENNOMSLAG: De siste tjue åra har det gått motsatt vei. Så godt som all rutetrafikk er nå på anbud, men nå snur det. Stein Guldbrandsen fikk gjennomslag for at LO skal gå for egenregi.

Leif Martin Kirknes