Fagforbundet vant til slutt:
Slik skal bussen bli kjørt av det offentlige selv med egne ansatte sjåfører
GJENNOMSLAG: De siste tjue åra har det gått motsatt vei. Så godt som all rutetrafikk er nå på anbud, men nå snur det. Stein Guldbrandsen fikk gjennomslag for at LO skal gå for egenregi.
Leif Martin Kirknes
Endelig fikk Fagforbundets Stein Guldbrandsen gjennomslag for kollektivtrafikk i egenregi, etter å ha lagt fram det samme forslaget på seks kongresser på rad.
LO Kongressen 2022 har vedtatt å jobbe for at de såkalte unntaksbestemmelsene i Kollektivtrafikkforordningen om kollektivtrafikk på anbud, skal tas i bruk. Disse åpner for at fylker som konkurrerer i markedet med sitt eget selskap, kan overta tjenesten.
– Det betyr i klartekst at LO skal samlet jobbe for kollektivtrafikk i egenregi. Der er en klar marsjordre om å jobbe for at buss i rutetrafikk skal drives av fylkene selv med egne ansatte, sier Stein Guldbrandsen, leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.
• Sekundpress på bussjåførene.
Forventer buss i egenregi
For 21 år siden la Guldbrandsen for første gang fram et tilsvarende forslag for LO Kongressen. Da var det fortsatt lite rutetrafikk på anbud. I dag er så godt som alt av rutetrafikk med buss i Norge på anbud. Historiene er mange om sjåførenes forverrede arbeidsdag i et marked der det offentlige bestiller og operatører konkurrerer om oppdraget.
– Vi trenger politisk vilje, men jeg forventer at vi skal få busstjenestene tilbake i egenregi etter hvert som kontraktsperiodene utløper, sier Guldbrandsen.
Alle taper
– Buss er blitt en bemanningsbransje der både sjåfører og offentlige taper, mener Guldbrandsen. I sitt innlegg på kongressen viste han til hvordan penger renner ut av det offentlige når bussene er på anbud.
– Det går nær 400 millioner kroner i profitt til anbudsvinnerne i kollektivtrafikken, sa han og viste til kostnader ved materiell.
– Slik anbudssystemet for buss er organisert, kjøpes alt materiell nytt inn ved oppstart av perioden. Det er klart i strid med klimapolitikken, poengterte Guldbrandsen.
ENDELIG: Ole Roger Berg fortalte representantene på kongressen om konsekvensene av siste Atb-anbud.
Leif Martin Kirknes
Dramatisk utvikling
Ole Roger Berg har vært bussjåfør i Trondheim og tidligere leder av buss- og sporveiarbeideres forening i byen i 26 år. Han ga representantene på kongressen det han syrlig kalte «et lite glimt fra anbudets velsignelser».
– Det er i ferd med å rasere hele bransjen, fastslo han og fortalte om sist anbud i Trøndelag.
– Det som skjer nå, er dramatisk, spesielt i distriktene. I Trøndelag forsvant 50 hele stillinger, og det var om lag en firedel av alle hele stillinger i Trøndelag fylke, med unntak av Trondheim. I tillegg var mange deltidsstillinger på 70/80 prosent redusert til under 50, opplyste han.
Etter at den siste anbudsperioden startet har han hatt møter med politikere i fylket.
– De har fått AtB AS (Kollektivtransportforvalteren for Trøndelag fylke) til å slå sammen rutekjøring og skolekjøring og trodd det skulle bli flere hele stillinger. Det ble stikk motsatt resultat. Politkerene får hakeslepp når vi forteller hvordan dette har fungert, men de er satt sjakk matt. De kan ikke gjøre noe med det, alle regler er fulgt av både Atb (det offentlige bestillerselskapet i Trøndelag, journ. anm.) og anbudsvinner Vy, forklarte han.
• SV og Rødt vil begrave anbudene på buss
– Nå går det rette veien
Fagbladet møter ham på vei ut etter kongressens siste dag, svært fornøyd med at kampen han har vært med på gjennom et kvart århundre, går rette veien for sjåførene.
– Nesten alle bussførere vi snakker med er fortvilet og fly forbanna på anbudssystemene, uansett hvilket forbund de er medlem av. Nå er vi enig i LO. Da blir det et annet trøkk på sakene, sier Berg.
Etter mer enn tjue år med en utvikling der så godt som alt er satt ut på anbud, er det mye innarbeidet tankegang å jobbe mot, konstaterer Berg.
– Men vi får signaler om at politikere er på glid, sier han.
For Berg er anbud eller ikke et spørsmål om menneskesyn.
– Det er det det handler om. Skal ansatte møtes med pisk og gulrot eller skal målene oppnås med samarbeid og interesse. Dessuten er kollektivtrafikk en kritisk infrastruktur som det offentlige må ha kontroll på, sier han.