JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet for kollektivtrafikken

Slutt på ekstrastøtten: Regjeringen vil ikke dekke tapte billettinntekter fra nyttår

FULL STOPP: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er glad i kolelktivtrafikk, men forlenger ikke kompensasjonsordningen for tapte billettinntekter. Her fra Fredrikstad, da han var ordfører og gjennomførte en måned med gratisbuss i hele byen.

FULL STOPP: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er glad i kolelktivtrafikk, men forlenger ikke kompensasjonsordningen for tapte billettinntekter. Her fra Fredrikstad, da han var ordfører og gjennomførte en måned med gratisbuss i hele byen.

Werner Juvik

– Regjeringen stikker fra regninga, mener samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav i Oslo.

2021110814215020211108142151

ola.tommeras@fagbladet.no

Eneste trøst samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kunne gi fylkeskommuner og kollektivselskapene i dag, er at fylkeskommunene får en halv milliard mer i frie inntekter. De pengene kan prioriteres til å avverge kutt i tilbudene.

Da samferdselsministeren var ordfører, testet han ut gratis buss i byen sin

En ny normal

Men fra nyttår er det ubønnhørlig slutt med støtte for tapte billettinntekter, selv om passasjerene fortsatt svikter tog, bane, buss og trikk.

– Når smitteverntiltakene er avviklet, er det viktig at staten ikke hindrer omstilling til en ny normal. Vi gjør derfor ikke om på Solberg-regjeringens prioritering i forslaget til statsbudsjett 2022 om å stanse kompensasjonen til tog- og kollektivselskapene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Nygård gir likevel håp om at det kan bli tatt grep senere, dersom de reisende fortsetter å svikte kollektivtrafikken.

– Regjeringen er opptatt av folk skal reise kollektivt og følger utviklingen nøye, sier han.

Se hva som skjedde da bussen ble gratis i tre måneder

– Utrolig skuffende

Det beroliger ikke miljø- og samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav i Oslo (MDG). Oslo eier landets største kollektivselskap sammen med Viken fylke, Ruter, som bestiller transporttjenester for hovedstaden og det som tidligere var Akershus i Viken.

– Dette er utrolig skuffende. Kollektivselskapene og de reisende har lojalt fulgt smittevernrådene under hele pandemien, og nå stikker regjeringa fra regninga, sier hun.

Ruter varslet for halvannen uke siden at fortsatt har bare 80 prosent av de reisende kommet tilbake til bane, trikk og buss. Selskapet taper millioner hver dag.

Fortsetter det slik, kan det bli kuttet i rutetilbudet.

Folk vil velge bil

Hellvin Stav mener regjeringen legger opp til en historisk svekkelse av kollektivtilbudet mange steder i landet, når de ikke endrer Solberg-regjeringens sluttdato for kompensasjon til selskapene.

– Det kan føre til en selvforsterkende, nedadgående spiral. Mange vil velge bil over kollektivtransport fordi tilbudet blir dårligere. Da får vi lavere billettinntekter, som igjen kan føre til nye kutt, sier hun.

Vet ikke hva ny normal er

Samferdselsbyråden mener vi ikke kan vite i dag hva en ny normal blant reisende vil bli.

– En omstilling til ny normal må være kunnskapsbasert. Nå blir det en hals over hode-nedskjæring av tilbudet før kollektivselskapene vet hvordan den nye normalen er, sier hun.

– Om dette er miljøpolitikken til regjeringa, har vi fire sørgelige år foran oss, for folk i byene og for miljøet. Men byrådet skal snu alle steiner for å unngå kutt i rutetilbudet selv om regjeringa løper fra ansvaret.

– Nå må vi være offensive

Leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Ola Floberg, mener det er tid for å snakke opp kollektivtransport og satse nå.

– Nye normaler har vi levd med bestandig. Vi kan påvirke hva folk gjør med hva vi tilbyr, sier han og viser til storprosjektet rullende fortau som et eksempel.

– Oslo kommune satset den gangen 50 millioner kroner på å la trikker og busser gå kontinuerlig. Da pengene var brukt opp, hadde vi 15 millioner flere daglig reisende. Det var verdt hver krone.

– La oss kjøre på natta

– Nå er nattruter ett høyaktuelt prosjekt som kan gjøre oss mer attraktive. Ønskene om fossilfrie soner i byen møtes med argumentet at renholdere og nattarbeidere må få kjøre fossilbiler på jobb. Det må vi møte med et tilbud på natt. Fagforeningene har foreslått det lenge nå, påpeker han.

I forrige uke skrev Fagbladet at Jon-Ivar Nygård som ordfører i Fredrikstad var med på å gjøre alle busser i byen gratis i en måned.

– Det er slike prosjekter vi trenger nå. Vi må vise folk mulighetene, ikke snakke ned kollektivtrafikken, sier Floberg.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy